ناخن ؛ زیبای دوست داشتنی اما بیمار!

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ناخن‌های شما هم بیمار می‌شوند! درست شنیدید؛ مجله دلتا به زیبایی شما فکر می‌کند؛ پس قبل از رفتن به آرایشگاه این مطلب را حتما بخوانید.

چه خبر است؟ پشت سر هم آرایشگاه؟! بگذارید ناخن‌های‌ شما کمی نفس بکشند! بله درست شنیدید؛ ناخن‌های زیبای شما هم ممکن است در اثر لاک زدن بیش از حد یا کاشت ناخن و … بیمار شوند؛ نگران نباشید؛ درمان ناخن‌های آسیب‌دیده شما بسیار آسان است؛ با مجله دلتا همراه باشید.

ناخن-زیبا

ساختمان ناخن های زیبای شما چگونه است؟

موجودات کوچکی به اسم ناخن! تا به حال به ساختار آن‎ ها فکر کرده‌اید؟ این بار قبل از اینکه لاک بزنید؛ کمی به سر و شکل زیبای آن‌ها نگاه کنید.

ناخن به طور طبیعی، ۳ میلی‌متر در ماه رشد می‎کند؛ البته تحت تأثیر عواملی همچون سن، سطح فعالیت و ارث این اتفاق و رشد آن کم و زیاد می‌شود. جالب است بدانید که رشد ناخن‌های دست سریع‌تر از ناخن‌های پا است. همچنین، در فصل تابستان، رشد آن‌ها سریع‌تر از زمستان است.

ناخن‌ها توسط سلول‌های زنده پوستی انگشتان دست و پا و از کراتین که یک پروتئین سخت است، ایجاد می‌شوند؛ ناخن شامل قسمت‌های مختلف است؛ قسمت پنهان که ریشه آن است و در آن رشد ناخن صورت می‌گیرد.

 قسمت قابل رؤیت کـه مـا از آن به نام خود ناخن نام می‌بریم که از کراتین مرده تشـکیل شده و کمـی مـحدب است؛ این قسمت معمولا بی‌رنگ است اما به واسطه شبکه مویرگ‌های خونی که در زیر آن واقع شده است، صورتی به نظر می‌آید.

پوست زیر ناخن که از بافت پیوندی تشکیل شده است و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارند که نقش تغذیه قسمت قابل رؤیت را به عهده دارد.

تقویت-ناخن

مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن

 مصرف کدام ویتامین‌ها و خوراکی‌ها باعث رشد، زیبایی و تقویت ناخن‌ها می‌شود؟ اصلا چگونه می‌توانیم ناخن‌های زیباتری داشته باشیم؟

به طور کلی، مواد غذایی مفید برای ناخن مربوط به مواد غذایی حاوی پروتئین، ویتامین‌های گروه B، زینک و آهن هستند و برخی از این مواد غذایی شامل غذاهای خوب و مغذی مانند برنج قهوه‌ای، آجیل، غلات کامل، سویا، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه بوده که برای رشد و تقویت ناخن ها بسیار مناسب هستند.

ویتامین B12

ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن‌ها مؤثر است و کمبود این ویتامین می‌تواند سبب تغییر شکل ناخن‌ها شود. از طرفی، تغییر شکل نوک ناخن‌ها می‌تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین‌های B باشد.

ویتامین C و E

 وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود. به منظور افزایش آثار مفید آن در بدن، می‌توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E  به طور هم زمان مصرف کنید؛ زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن‌ها مؤثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون می‌شود؛ در نتیجه عمل اکسیژن‌رسانی به ناخن بهتر انجام می‌شود و به این صورت آن‌ها مستحکم‌تر شده و تقویت می‌‎شوند.

قارچ-ناخن

انواع بیماری های ناخن

شاید باورش سخت باشد اما ناخن‌های شما هم مثل یک موجود زنده نفس می‌کشند و ممکن است بیمار شوند؛ تا به حال برای‌تان پیش آمده است که به نقطه‌ها و لکه‌های سفید ناخن خود توجه کنید؟ یا به عفونت‌های قارچی که در کنار ناخن‌ های شما به رنگ‌های زرد و سبز ایجاد می‌شوند یا حتی فرو رفتن گوشت در ناخن‌ و انواع تومور و زگیل؛ تمام این‌ها نشان می‌دهد که ناخن‌های شما بیمار هستند و باید هرچه سریع‌تر برای درمان و زیبایی آن‌ها راهی پیدا کنید.

عفونت های ناخن

در میان این بیماری‌ها عفونت‌های قارچی ناخن بسیار شایع هستند؛ به خصوص قارچ ناخن پا!

قارچ ناخن پا

این عفونت در ناخن‌های پا شایع‌تر از ناخن‌های دست است؛ چون این عفونت‌های قارچی بیشتر محدود به نواحی مرطوب و گرم می‌شوند و چه جایی بهتر از داخل کفش‌ها!

 در این موارد، انتهای ناخن از بستر آن جدا می‌شود و پوسته‌های سفید، سبز، زرد یا سیاه زیر ناخن انباشته می‌شوند و کم کم قاعده ناخن را نیز درگیر می‌کنند،؛ البته این عفونت‌ ها ممکن است ناخن‌های دست را هم درگیر کنند؛ مثلا عفونت‌های مخمری مثل “کاندیدا “در ناخن‌های دست شایع‌تر هستند؛ به خصوص اگر دست‌ها به طور مرتب در آب باشند یا شخص مبتلا به دیابت باشد.

تقویت-خانگی-ناخن

علت نازک شدن ناخن ها چیست؟

آیا می‌دانستید که ناخن‌ها ۱۰ برابر قدرت جذب بیشتری نسبت به پوست دارند؟ به همین دلیل است که آن‌ها نسبت به عوامل بیرونی حساس‌تر هستند و خیلی زود نرم، نازک و شکننده می‌شوند. هر عامل بیرونی از تغییر آب و هوا گرفته تا استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی یا لاک ناخن می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ ها شود.

آبلیمو-و-ناخن

آبلیمو به تقویت ناخن های نازک و شکننده کمک نمی‎کند

بهترین راه برای تقویت ناخن‌های شکننده و نازک این است که به ناخن‌‌های خود استراحت بدهید؛ یعنی به مدت چند ماه از لاک ناخن استفاده نکنید، هنگام شستن ظرف یا لباس، دستکش بپوشید، حتما ناخن‌ها رو خشک نگه دارید، از مکمل‌های بیوتین برای تقویت آن‌ها استفاده کنید یا غذا‌های غنی از بیوتین مانند تخم مرغ، کلم بروکلی، حبوبات و … بخورید. تمام این کار ها کمک می‌کنند تا ناخن‌هایی قوی‌تر و محکم‌تر داشته باشید.

شاید یکی از قدیمی‌ترین راه‌های زنانه برای تقویت این عضو نازک و کوچک استفاده از آبلیمو باشد؛ البته این هم برای خودش راه حلی است؛ شما می‌توانید راه‌ های دیگری را هم امتحان کنید.

مواد طبیعی برای تقویت شکنندگی ناخن

  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • روغن ویتامین E
  • روغن درخت چای
  • آب لیمو

بنابراین، بهتر است کمی بیشتر به فکر این کوچولو های زیبا باشید و سعی کنید با رژیم غذایی مناسب ناخن‌های زیباتری داشته باشید و آن‌ها را از شر بیماری‌ها خلاص کرده و به رشد و تقویت‌شان کمک کنید.

حالا اگر فکر میکنید ناخن های شما نیاز به مراقبت بیشتری دارند ، پیشنهاد میکنیم مقاله ی ماسک های طبیعی تقویت ناخن را از دست ندهید.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    کمبود ویتامین

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…