طلاق در دوران بارداری

۳
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در طلاق توافقی مساله باردار بودن زن امری مهم تلقی می‌شود و باید مواردی همچون نفقه زن باردار، نحوه نگهداری فرزند، وضع حمل مادر و هزینه‌های آن که به طور کامل بر عهده پدر فرزند است مشخص و تعیین شود.
طلاق در دوران بارداری

طلاق در دوران بارداری از جمله مسائلی است که در قانون مطرح شده و مانعی برای آن وجود ندارد. از نظر قانون امکان طلاق زن باردار وجود دارد و فرقی نمی‌کند که طلاق از چه نوعی باشد. در مجله دلتا مراحل طلاق در دوران بارداری بررسی شده است.

طلاق توافقی در دوران بارداری

طبق قانون حمایت از خانواده، برای ثبت طلاق، سردفتر باید گواهی بارداری زن را درخواست کند. در واقع برای تشخیص اینکه زن در هنگام طلاق باردار است یا خیر این گواهی دریافت می‎شود. بنابراین در طلاق توافقی مساله باردار بودن زن امری مهم تلقی می‌شود و باید مواردی همچون نفقه زن باردار، نحوه نگهداری فرزند، وضع حمل مادر و هزینه‌های آن که به طور کامل بر عهده پدر فرزند است مورد بررسی قرار گیرد. همچنین باید معین کرد که پس از طلاق، سرپرستی و حضانت فرزند بر عهده پدر یا مادر است. در واقع کلیه حقوق مالی زن به صورت کامل مشخص شود. اگر فرزندی که از زن باردار متولد می‎شود پس از طلاق، پدر نداشته باشد یعنی پدر او فوت کند یا به دلایلی حضور نداشته نباشد، مسئولیت پرداخت نفقه با پدربزرگ پدری است و جد پدری به موجب قانون می‎تواند سرپرستی و حضانت فرزند را بر عهده داشته باشد.

طلاق توافقی در دوران بارداری

نفقه و عده زن باردار

طبق قانون و مطابق با نظر کلیه مراجع، عده طلاق زن تا زمان وضع حمل است. به طور مثال اگر طلاق در ماه اول بارداری انجام شود، عده زن حدود هشت ماه و تا زمان وضع حمل است. یا اینکه اگر طلاق زن باردار در ماه هفتم بارداری انجام شود، عده طلاق حدود دو ماه خواهد بود. بنابراین در هر حال عده طلاق زن باردار تا زمان زایمان است که در این دوران یعنی تا زمان زایمان به وی نفقه تعلق می‎گیرد. در ضمن زن پس از وضع حمل می‎تواند بلافاصله با فرد دیگری ازدواج کند.

نحوه طلاق توافقی در دوران بارداری

در تنظیم دادخواست برای دادگاه، تفاوتی بین دوران بارداری با دوره دیگری نیست. برای پذیرش دادخواست طلاق توافقی توسط دادگاه خانواده، زن و مرد لازم است ابتدا به مراکز مشاوره خانواده که قوه قضاییه معرفی می‎کند مراجعه کنند و در صورتی که پس از حداقل دو جلسه مشاوره، دو طرف همچنان برای طلاق مصمم باشند، با گواهی عدم انصراف، به دادگاه خانواده مراجعه می‎کنند. پس از ارجاع پرونده به یکی از شعب دادگاه خانواده، گواهی عدم امکان سازش را برای اجرای صیغه طلاق صادر می‎کند.

طلاق

مدارک لازم برای ارائه دادخواست طلاق

• اصل کارت ملی و شناسنامه زن و مرد
• اصل سند ازدواج دائم یا رونوشت آن در صورتی که سند ازدواج مفقود شده باشد.
• گواهی ثبت نام در سامانه سراسری ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه
• گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مراکز مجاز مشاوره خانواده صادر می‌شود.
• توافق‌نامه طلاق توافقی در دوران بارداری که حقوق مالی زن، وضعیت حضانت فرزند و توافق بر نحوه ملاقات فرزند و پرداخت نفقه وی، تعیین تکلیف درباره جهیزیه، مهریه و نفقه معوقه و همچنین سایر حقوق مالی زن را که باید به دادگاه ارائه شود مشخص می‎کند.

آثار و نتایج طلاق توافقی در دوران بارداری

۱. وضعیت حضانت و ملاقات فرزند طبق توافق زن و مرد مشخص می‎شود.
۲. امکان صلح و سازش در حقوق مالی و به دست آوردن حضانت فرزند برای زن وجود دارد.
۳. حقوق مالی زن طبق توافق دو طرف تعیین خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با عواقب عدم پرداخت نفقه “مجازات عدم پرداخت نفقه چیست؟” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    آموزنده و مفید بود ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  3. آراد

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …