رونق بازار کوچک متراژها با اوراق تسه

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شرایطی که خانه های کوچک متراژ تهران عمدتا چند سال ساخت هستند، اوراق تسه به فروش این املاک کمک می کند.
اوراق تسه

متراژ واحدهای مسکونی نوساز در سطح پایتخت نشان می‌دهد که گرایش سازندگان مسکن به ساخت خانه‌های بیش از ۷۰ متر است. این موضوع به خودی خود یک هشدار به بازار مسکن درباره خانه های قدیمی ساز است، هرچند اوراق تسه به کمک این خانه ها آمده است.

به گزارش مجله دلتا اختصاص سهم ۴۲ درصدی خرید و فروش واحدهای مسکونی در تیر ماه ۹۶ در شهر تهران به خانه های با متراژ ۵۰ تا ۸۰ متر و ادامه این روند حاوی این پیام بود که آپارتمان‌های کوچک‌متراژ تا ۶۰ متر مربع سهمی در میان واحد های نوساز و حتی پنج سال ساخت نداشته و سازندگان ،به ساخت در متراژ کوچک تمایل ندارند. واحدهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری فقط ۴.۶ درصد از معاملات ثبت شده را در تیرماه همان سال  به خود اختصاص دادند.

اوراق تسه در نقش ناجی

اکنون واسطه‌ های ملکی می‌گویند در معاملاتی که در چند روز اخیر صورت گرفته، تعداد آپارتمان‌های با عمر بنای ۱۵ سال و بیشتر در گروه املاک کوچک ‌متراژ بیشتر شده است. به تازگی، پرداخت تسهیلات مسکن از محل اوراق تسه به آپارتمان‌ هایی با عمر بنای  تا ۲۵ و ۳۰ سال سبب شده تا طبق گفته مشاوران املاک و بر مبنای تحقیقات میدانی از آن‌ها، مالکان به فروش ملک خود در بازار امیدوار شوند. البته این موضوع درباره کمبود یا حتی نبود مشتری برای واحدهای ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر و بیشتر در آینده نیز هشدار می‌دهد.

هفته گذشته دستورالعمل پرداخت تسهیلات از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) به آپارتمان‌های ۲۵ سال ساخت توسط بانک عامل بخش مسکن ابلاغ شد. صدور این ابلاغیه در حالی است که پیش از این سقف سنی استفاده از حداکثر وام اوراق قابل پرداخت به متقاضیان خرید خانه ۲۰ سال بود. این اقدام افزایش آگهی‌ های با سن بنای ۲۰ سال در بازار مسکن را در پی داشته است.

شایان ذکر است که بر طبق آمار رسمی اداره اقتصادی بانک مرکزی ۷۱.۵ درصد از معاملات خرید و فروش مسکن به خانه های با متراژ زیربنای کمتر از۱۰۰ متر اختصاص می یابد.

۳ دیدگاه

  1. رحیمی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

  2. ملکی

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۵۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۰ ب٫ظ

      درود بر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…