ایدز هم واکسن دارد؟!

۳
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ایدز یک بیماری قابل درمان است؛ علم پزشکی و تکنولوژی به کمک این بیماری می‌آیند؛ با مجله دلتا همراه باشید.
ایدز

تعجب نکنید؛ این بار تکنولوژی به کمک بیماران مبتلا به ایدز می‌آید؛ از واکسن ایدز و کشف داروهای جدید آن گرفته تا موبایل!

شرکت گیلاد (Gilead) موفق به ساخت داروی پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ ‌آی ‌وی یا ایدز شده و اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۱ این دارو را در دسترس عموم قرار خواهد داد؛ این یعنی شروع شمارش معکوس تا درمان قطعی ایدز! البته نقش تکنولوژی و موبایل‌های هوشمند را هم نباید نادیده گرفت.

در حقیقت، مسائل مربوط به تکنولوژی برای درمان این بیماری کافی نیستند؛ اگر مبتلا به این بیماری هستید، باید به ورزش و تغذیه خودتان هم اهمیت بدهید و به قول معروف به جنگ این ویروس عفونی بروید؛ با مجله دلتا همراه باشید.

ویروس-اچ-آی-وی

ویروس کشنده ای به نام اچ آی وی

ویروس نقص ایمنی انسانی (Human immunodeficiency virus) یا اچ ‌آی‌ وی (HIV)، نوعی ویروس آهسته‌گستر (ویروس پسگرد با سرعت تکثیر پایین) و عامل بیماری ایدز است.

اچ‌ آی‌ وی ویروس عفونی است که با مختل کردن کارکرد و ویران کردن گونه‌ای از یاخته‌های سیستم ایمنی منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود که به آن ایدز می‌گویند.

از زمان ورود HIV به بدن تا بروز ایدز ممکن است بین ۶ ماه تا ۱۰ سال یا بیشتر بگذرد. در این مدت، اگرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران هم سرایت کند.

اچ‌ آی‌ وی به طور عمده، از طریق آمیزش جنسی محافظت‌نشده، انتقال خون آلوده و سر سوزن آلوده و همچنین از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌شود؛ در حالی که بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال این ویروس کشنده نیستند.

علائم-ایدز

علائم ایدز

بارز ترین نشانه ایدز، کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن به مرور زمان است؛ در نتیجه بدن آماده ابتلا به عفونت‌ها و سرطان‌هایی می‌شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی‌شوند.

 این ویروس به طور معمول با بیماری‌های ریوی، اسهال‌های شدید و مزمن، تب‌های طولانی، کاهش وزن شدید، اختلالات شخصیتی، بیماری‌های مغزی و پوستی مرتبط است و این گونه خود را نشان می‌دهد و درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا به ایدز خواهد شد.

تکنولوژی برای درمان این بیماری چه می‌کند؟

واکسن ایدز ؛ شمارش معکوس تا سلامتی

شرکت گیلاد (Gilead) که یکی از غول‌های داروسازی در جهان است؛ اعلام کرد که داروی انحصاری خود موسوم به “ترووادا”(Truvada) را که یک داروی پیشگیری از ایدز است، در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد کرد.

این بدان معنی است که ما می‌توانیم یک داروی پیشگیری از ایدز را پیش‌تر از انتظار در بازار ببینیم. این یک خبر فوق‌العاده برای افرادی است که در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند البته در این میان عده‌ای هم اصلا نمی‌دانند که به این ویروس مبتلا شده‌اند که تکنولوژی پیشرفته موبایل و امکانات مربوط به آن تشخیص بیماری را برای فرد راحت‌تر خواهد کرد.

ترووادا نوشداروی ایدز در راه است

گفته می‌شود این دارو تا ۱۵ ماه دیگر برای تولید در ایالات متحده آماده می‌شود. سخنگوی این شرکت می‌گوید: “ما انتظار عرضه عمومی را تا سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده نداریم.”

این شرکت اختراع خود را با یک شرکت داروسازی بزرگ دیگر به نام توا (Teva) به اشتراک گذاشته است تا عرضه عمومی آن سرعت پیدا کند اما به نظر می‌رسد این اشتراک‌گذاری به اندازه کافی منجر به کاهش قیمت این دارو نخواهد شد؛ شرکت گیلاد در حال حاضر، هزینه مصرف یک ماهه ترووادا را بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار تخمین می‌زند.

بر اساس یک مطالعه منتشر‌شده توسط مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، “ترووادا” می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ایدز یا همان اچ ‌آی ‌وی را تا ۹۹ درصد کاهش دهد؛ این یعنی یک معجزه واقعی!

موبایل-و-ایدز

ارتباط موبایل با بیماری ایدز

به تازگی روش جدیدی برای تشخیص ایدز استفاده می‌شود که در ۱۵ دقیقه به نتیجه می‌رسد؛ در این روش، ابزاری پلاستیکی به گوشی تلفن همراه خاص متصل شده است و تشخیص ایدز را آسان می‌کند؛ این عملکرد به تشخیص سریع‌تر این بیماری و شروع مراحل درمان کمک می‌کند.

تاکنون، پزشکان بیماری ایدز را از طریق آزمایش و بررسی آن در آزمایشگاه تشخیص می‌دادند اما به تازگی پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک موفق به ساخت ابزاری شده‌اند که به گوشی‌های تلفن همراه متصل می‌شود و دارای محفظه‌ای از جنس پلاستیک است که نمونه خون شخص، درون آن قرار می‌گیرد.

کاربر برای استفاده از دستگاه باید انگشت شست خود را روی آن فشار دهد. بر اثر این فشار، پوست دست بریده شده و قطره‌ای از خون وارد محفظه می‌شود. از طرف دیگر، محفظه حرکت می‌کند و مجموعه‌ای از معرف‌ها (شناساگر) که از قبل درون محفظه قرار گرفته‌اند، آزاد می‌شوند.

این دستگاه توان الکتریکی مورد نیاز برای گردآوری و ارسال اطلاعات را از طریق ورودی صوتی گوشی همراه که به آن متصل شده است، دریافت می‌کند.

با استفاده از این روش می‌توان علاوه بر بیماری ایدز، بیماری عفونی سیفلیس را نیز در مدت کوتاه و به سرعت تشخیص داد. گزارش کامل این تحقیق در شماره اخیر نشریه Science Transnational Medicine به چاپ رسیده است.

تغذیه-و-ایدز

تغذیه مناسب برای بیماران مبتلا به ایدز

یک بیمار مبتلا به ایدز قطعا به نسبت سایر افراد نیازمند رعایت نکات تغذیه‌ای و تغییرات اساسی در سبک زندگی خود است؛ چون سیستم ایمنی و دفاعی بدن این افراد در برابر بیمای‌ها بسیار ضعیف می‌شود؛ درنتیجه این افراد نیازمند مراقبت‌های اصولی بیشتری هستند.

ویتامین C

ویتامین ث و گلوتاتیون تری پپتید، انتشار و گسترش ویروس HIV را کند می‌کنند. این دو ماده مهم که از ضد اکسید کننده‌های قوی به شمار می‌آیند، به مقدار زیاد در میوه‌ها و سبزی‌های تازه وجود دارند.

قارچ

انواع قارچ‌های خوراکی به دلیل پروتئین‌های موجود در آن‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند؛ همچنین عصاره نوعی قارچ به نام قارچ شی یی تیک shiitake در این مورد بسیار مفید است. در آزمایشی که در کشور ژاپن به عمل آمده بود، مشخص شد که عصاره این قارچ ضد ویروس HIV است و اثر داروی معروف ضد ایدز به نام T Z A را بیشتر می‌کند.

شیر

این ماده غذایی به عنوان یک منبع پروتئینی مناسب برای جلوگیری از سوء تغذیه بسیار توصیه می‌شود. به بیماران مبتلا به ایدز توصیه می‌شود که روز خود را با خوردن یک لیوان شیر همراه با یک قاشق غذاخوری عسل یا دو عدد خرما شروع کنند.

گوشت

در مبحث پروتئین اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، گوشت‌ها هستند؛ بنابراین خوردن گوشت بوقلمون و انواع ماهی‌ها بسیار توصیه می‌شود. ماهی غذای بسیار سالم و سودمندی است که گنجاندن آن در رژیم غذایی به میزان حداقل ۲ بار در هفته (کمترین نیاز ) باید رعایت شود.

عدس

عدس یکی دیگر از منابع عالی پروتئینی است و علاوه بر پروتئین حاوی ویتامین B، آهن و کلسیم است. عدس پخته به همراه روغن زیتون غذایی کامل و پر انرژی است که برای مبتلایان به این بیماری هم بسیار مفید است.

انار

مصرف انار و لیمو‌ترش با خواص آنتی‌اکسیدانی فراوان برای درمان ایدز و سایر بیماری‌های عفونی بسیار مفید است. خاصیت شفابخش انار به دلیل وجود ویتامین C ، B۱ ، B۲،B۶ ،PP، فسفر، آهن و منگنز است که مایعات بدن به خصوص خون را تنظیم و متعادل می‌کند.

بنابراین، بدون هیچ نگرانی با کمک تکنولوژی، ورزش و تغذیه مناسب به جنگ بیماری ایدز بروید.

۳ دیدگاه

  1. سیامک مودت

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

    دمشون گرم

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. روزبهانى

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۲۰ ب٫ظ

    چه جالب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…