پول لازم ها در بازار مسکن فعالند

۶
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گزارش های میدانی از اوضاع بازار مسکن پایتخت در15 روز ابتدای مهرماه حاکی است که با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها، مراجعه متقاضیان خرید  به دفاتر مشاوره املاک برای معامله  در مقایسه با سال گذشته و تابستان امسال کاهش چشمگیری داشته است.
پول لازم

پول لازم ها در بازار مسکن حضور فعال و محسوس دارند. بررسی ها نشان می‎دهد ، به رغم اینکه قیمت خانه  از ابتدای سال ۹۸ مانند سال ۹۷ روند افزایش را در پیش گرفت و در پی آن تعداد معاملات رو به کاهش گذاشت، اما در اردیبهشت امسال با توجه به تجربه هر ساله بازار مسکن، با وجود افزایش قیمت، میزان معاملات در مقایسه با  فروردین ۹۸ و اسفند و بهمن ۹۷ افزایش یافت اما از خرداد ماه تعداد معاملات خرید و فروش همچنان روند رو به کاهش خود را ادامه داد.

به گزارش مجله دلتا، افزایش قیمت‌ها همراه با کاهش میزان معاملات در بازار مسکن تا مرداد ماه امسال ادامه داشت اما در این ماه، با تحولات  بازار، درصد تغییرماهانه قیمت‌ها کاهش یافت و تعداد قرارداد های خرید و فروش مانند ماه ‌های گذشته، دوباره افت کرد و تا شهریور امسال هم ادامه یافت.

گزارش های میدانی از اوضاع بازار مسکن پایتخت در۱۵ روز ابتدای مهرماه حاکی است که با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها، مراجعه متقاضیان خرید به دفاتر مشاوره املاک برای معامله در مقایسه با سال گذشته و تابستان امسال کاهش چشمگیری داشته است.

البته فعالان بازار مسکن افت قیمت‌ها را محدود به فروشنده‌ های پول لازم می‌دانند و معتقدند: سایر فروشنده‌ها به دلیل روشن نبودن  اوضاع بازار در ماه‌های پیش رو و اما و اگرهایی که درباره افزایش نرخ ارز در آبان ماه و جهش دوباره قیمت خانه وجود دارد فعلا قیمت‌ها را کاهش نداده‌اند و در انتظار ماه‌های آینده دست نگه داشته‌اند.

از سوی دیگر، خریداران هم که با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت در یکسال و نیم گذشته، توان مالی‎شان به‌شدت کاهش یافته و دولت هم سقف تسهیلات خرید را برای حمایت بیشتر ازآنها افزایش نداده است، توانایی خرید خانه را ندارند و افت معاملات را در مقایسه با ماه‌ های قبل و مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم.

در واقع رکود بازار مسکن طی دو سه ماهه گذشته عمیق‌تر شده و پیش بینی می‌شود که این رکود در ماه‌های بعد هم ادامه یابد. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند:  این رکود از دوره‌های پیشین خود طولانی‌تر خواهد بود و بیش از ۵ سال طول می‌کشد و تعدادی دیگر از رکود ۲ ساله سخن می‎گویند و کاهش این دوره از رکود را ناشی از فشار شدید تقاضا برای خرید خانه می‌دانند.

پول لازم

افت ۲۰ درصدی قیمت‌ها در شمال تهران

یکی از مشاوران املاک فعال در یکی از محله های شمال تهران درباره اوضاع بازار مسکن دراین محله  می‌گوید: قیمت‌ها به طور نسبی از اواخر شهریور و ابتدای مهرماه، حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است اما با وجود افت قیمت‌ها، معامله‌ای در این منطقه انجام نمی‌شود.

او می‌افزاید: با افت میزان معاملات در بازار مسکن، قیمت‌ها  رو به کاهش گذاشته اما با توجه به اینکه توان خریداران با جهش قیمت طی یکسال و نیم گذشته افت کرده است، آن ها نمی‎توانند خانه بخرند.

افزایش آگهی ‌های فروش واحدهای کلنگی درجنوب تهران

اظهارات یک مشاور ملکی که در محله شهرک ولیعصر دفتر مشاوره دارد، نشان می‌دهد که رکود در مناطق جنوبی پایتخت هم حاکم است، او می‌گوید: در شرایط کنونی، فروشنده‌ها برای فروش ملک خود مجبور به کاهش قیمت هستند، به طوری که  در برخی محله‌های شهرک ولیعصر، از ابتدای نیمه دوم امسال شاهد کاهش قیمت‌ها تا ۱۰ درصد هم بوده‌ایم.

این فعال بازار مسکن می‌گوید: به سبب شفاف نبودن اوضاع بازار مسکن در آینده، خریدار و فروشنده تمایلی برای انجام معامله ندارند.

افت معاملات در غرب تهران

با وجود کاهش قابل قبول ۲۰ درصدی قیمت در منطقه یک پایتخت، یکی از فعالان بازار مسکن که در محله سعادت آباد (غرب پایتخت) بنگاه دارد، از افت ۱۰ درصدی قیمت در این منطقه می‌گوید، این مشاور املاک درباره  شرایط بازار این محله اظهار می‎کند: طی ۱۵ روز ابتدای نیمه دوم امسال میزان معاملات در مقایسه با شهریور ماه حدود ۱۰درصد کاهش داشته است. او می‌افزاید: تعداد قرارداد های خرید و فروش در روزهای ابتدای مهرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به‌شدت افت کرده است.

ریزش نامحسوس قیمت‌ ها در شرق تهران

درحالی که فعالان مناطق شمالی، غربی و جنوبی تهران از کاهش قابل قبول قیمت‌ها می‌گویند، یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه فرجام (شرق پایتخت) می‌گوید: قیمت‌ها در این محله بسیار اندک ریزش کرده است و کاهش قیمت فقط مربوط به واحدهایی است که صاحبان املاک آن ها مجبور به فروش ملک خود و به اصطلاح پول لازم هستند. او اظهار می‌کند: در واقع قیمت‌ها طی نیمه نخست مهرماه، افت قابل توجهی نداشته است و محدود به آگهی ‌های کمی می‌شود.

کاهش قیمت در آگهی ‌های جدید

اما یکی از مشاوران املاک بازار مسکن که در محله جمالزاده شمالی بنگاه معاملات ملکی دارد، از تاثیر بسیار کم رنگ کاهش قیمت در تعداد قرارداد های خرید و فروش می‌گوید. به گفته این مشاور املاک  قیمت‌ها کاهش یافته است اما این افت قیمت تاثیری در میزان معاملات نداشته و موجب افزایش تعداد قراردادهای خرید و فروش خانه نشده است.  او اظهار می‌کند: طی ۱۵ روزه ابتدای مهرماه، هیچ معامله‌ای دراین دفتر مشاوره املاک انجام نشده است. وی می‎افزاید: قیمت فروش ملک در آگهی ‌های قدیمی تغییری نکرده  و کاهش قیمت مربوط به آگهی‌های جدید خرید و فروش است و حتی برخی فروشنده‌های پول لازم در نیمه اول مهرماه ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت های خود را کاهش داده اند.

منبع :اقتصادآنلاین به نقل از تعادل

۶ دیدگاه

  1. دانشی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

    ۱۰درصد

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۰۵ ب٫ظ

    مطالب مفیدی و خوبی بود

    پاسخ

  3. بیگدلی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  4. مهدی مختاری

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

  6. عماد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    متاسفانه این حالت سینوسی هست در هنگام رکود خریدار تمایلی به خرید مسکن نداره واین ضعفه ولی هنگامی که قیمتها یا دلار بالا میره بمیاد میخرن و این کاملا اشتباه هست چون به افزایش قیمت مسکن کمک میکنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…