توصیه های سلامتی برای راهپیمایان اربعین

۲
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سفر اربعین به سلامت! اگر عازم کربلا هستید؛ این توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای را جدی بگیرید؛ با دلتا همراه باشید.
اربعین

راهپیمایی به سوی کربلا در کنار همه جذابیت‌هایش از جنبه مذهبی و همچنین ارتباط صمیمی که در مسیر با دیگر راهپیمایان برقرار می‎شود ممکن است با برخی بیماری‌ها به خصوص سرماخوردگی‌ همراه باشد؛ اگر قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارید؛ توصیه‌های بهداشتی مجله دلتا را جدی بگیرید.

بهداشت-و-اربعین

راهنمای سفر و پیاده روی اربعین

برای شرکت در این پیاده‌روی همگانی موارد زیر را حتما در نظر داشته باشید:

کفش مناسب و راحت بپوشید

معمولا برای پیاده‌روی، توصیه‌های زیادی برای پوشیدن کفش راحت و مناسب می‌شود؛ زیرا اگر کفش شما نامناسب باشد، می‌تواند پای شما را   اذیت کند؛ مثلا آقایان می‌توانند از صندل‌های راحتی هم استفاده کنند.

بهتر است که یک دمپایی در یک نایلون جداگانه همراه داشته باشید تا زمان استفاده از سرویس بهداشتی، وضو گرفتن یا حتی برای رفع خستگی پا در حین راهپیمایی از آن استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید کفش طبی بپوشید.

وسایل بهداشتی یادتان نرود

یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری دست‌های آلوده است؛ این مسئله در سفر بیشتر اهمیت پیدا می‌کند؛ به همین دلیل مایع دستشویی یا ژل ضدعفونی دست را فراموش نکنید.

یادتان باشد که دست‌های‌تان را به صورت مرتب و درست بشویید. قرص ژلوفن، آموراکس، قرص رانیتیدین و استامینوفن نیز همراه خود داشته باشید. کرم ضد آفتاب و وازلین هم از دیگر وسایل ضروری است.

در کوله‌پشتی سفرتان حتما یک سه‌راهی دو سه متری قرار دهید. شما می‌توانید گوشی، تبلت و باتری دوربین را به این سه راهی‌ها وصل کنید و آنها را در کوله‌پشتی‌تان قرار دهید؛ به این ترتیب، دیگر نگران دزدیده شدن گوشی یا دوربین‌تان نخواهید بود.

 از دیگر وسایل ضروری سفر، لیوان فلزی، زیرانداز سبک، مدارک کافی، پودر بچه برای سوختگی کشاله ران، داروهای ضد حساسیت و آلرژی هستند. همچنین یادتان باشد که برای تماس با ایران از اینترنت استفاده کنید.

پیاده-روی-اربعین

 

مراقب پای تاول‌زده خود باشید

یادتان باشد که پانسمان کردن پای تاول‌زده بی‌فایده است. اگر این اتفاق برای‌تان افتاد، تاول‌های‌تان را دست‎کاری نکنید.

به جای این کار نخ و سوزن همراه داشته باشید. سوزن را با پنبه الکلی یا آتش استریل و در کنار آن سوراخی ایجاد کنید. سوراخ‌ها را با سوزن بیشتر باز کنید تا بسته نشود. با کمی فشار محتویات تاول را بیرون آورید، به لایه پوستی روی تاول کاری نداشته باشید؛ سپس تاول را پانسمان کنید.

سفر-به-کربلا

توصیه‌های مخصوص بانوان زائر

  • خانم‌های عزیز بهتر است که تنهایی سفر نکنید و حتماً به همراه همسر یا اعضای خانواده یا به صورت گروهی در یک کاروان معتبر ثبت‌‌نام و در پیاده‌روی اربعین شرکت کنید.
  • به هر شخصی اطمینان نکنید و وسایل قیمتی خود را به هر کسی ندهید.
  • مراقب وسایل زینتی و جواهرات خود باشید و تا جای ممکن از آوردن وسایل گران‌قیمت خودداری کنید.
  • نکات بهداشتی را رعایت کنید.
  • لباس‌های خود را از جنس نخی و سبک تهیه کنید.
  •  شرکت در پیاده‌روی اربعین به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.
  • به دلیل تابش نور خورشید، کرم ضد آفتاب و نرم‌کننده همراه داشته باشید.

سفر-و-کودک

توصیه‌های برای کودکان

از آنجا که بدن کودکان در برابر بیماری‌ها حساس‌تر است و آن ها زودتر مریض می‌شوند؛ این توصیه‌های مخصوص کودکان را جدی بگیرید:

  • ده روز پیش از آغاز سفر واکسن مننژیت بزنید.
  • بازی و خوراکی‌های مورد علاقه کودک‌تان را همراه داشته باشید؛ حواستان باشد که او زودتر از شما خسته و گرسنه می‌شود.
  • دستمال مرطوب یا ژل‌ها و کف‌های تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده می‌توانند گزینه‌های خوبی برای تمیز کردن پوست دست و پای کودکان باشند.

بیماری-های-سفر-اربعین

مراقب سرماخوردگی در پیاده روی اربعین باشید

در طول مسیر موکب‌هایی هستند که انواع قرص و دارو را به زائران ارائه می‌دهند. علاوه بر آنها هلال‌ احمر ایران هم در طی مسیر فعال است؛ پس نگران سرماخوردگی و سردرد احتمالی بین سفر نباشید؛ البته اگر قرص یا داروی خاصی استفاده می‌کنید، باید حتما همراه‌تان باشد.

اگر می‌توانید قرص جوشان، مولتی‌ویتامین یا قرص معمولی مولتی‌ویتامین همراه خودتان ببرید و روزی یک عدد میل کنید؛ تا از شما در برابر سرماخوردگی محافظت کند.

آنفولانزای بین سفر را جدی بگیرید

علائم آنفولانزا مشابه سرماخوردگی است اما شدیدتر است و بیشتر طول می‌کشد؛ پس مراقب سلامتی خود در سفر باشید. این علائم شامل تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد، گلودرد، سرفه، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی (دردهای عضلانی و استخوانی)، لرز و سردرد است.

برای مقابله با بیماری آنفولانزا زائران دست‌ها را به مدت ۶۰ ثانیه با مایع دستشویی قبل و بعد غذا به شکل صحیح و درست بشویند. بیماران دیابتی که مستعد زخم پا هستند؛ در طول مسیر استراحت  و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.

اسهال

در بسیاری از موارد عدم رعایت بهداشت مواد غذایی و دست آلوده مهم‌ترین علت بروز اسهال است که رعایت اصول بهداشتی و اصول تغذیه سالم می‌تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.

تغذیه-زائران-اربعین

تغذیه سالم در راهپیمایی اربعین

اگر قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارید، مراقب تغذیه خود باشید؛ چون بسیاری از ویروس‌ها و عفونت‌ها و حتی بیماری‌هایی مثل دل‌پیچه و اسهال به نوع غذای بین راهی ارتباط دارند.

بنابراین، بهتر است که زائران در این پیاده‌روی لیموترش یا آب‌ لیمو (برای جلوگیری از مسمومیت) و مواد غذایی خشک همراه داشته باشند. همچنین از مصرف چای و مایعات داغ در لیوان‌های شفاف یک ‌بار مصرف هم تا جای ممکن خودداری شود.

مصرف مرغ، ماهی و گوشت قرمز ممنوع است

زائران بهتر است طی این سفر در مصرف مواد گوشتی نظیر مرغ و ماهی دقت کنند؛ چون این ماده‌های غذایی فسادپذیر هستند و هنگام سفر می‌توانند مشکلاتی را برای آنها پدید آورند؛ مثلا به جای آن می‌توانید حبوبات را جایگزین کنید.

همچنین مصرف چربی، قند و نمک مانع پیاده‌روی می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود زائران در هنگام پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت از خوردن این گونه مواد غذایی خودداری کنند.

زائران شیر نخورند

اگر قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارید؛ بهتر است هنگام سفر شیر مصرف نکنید؛ زیرا علاوه بر فاسد شدن سریع سبب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود؛ بنابراین بهتر است که ماست را جایگزین شیر کنید.

همچنین به منظور پیشگیری از بیماری‌های عفونی و میکروب‌ها توصیه می‌شود حتما از آب‌های معدنی پلمپ‌شده در حین سفر استفاده شود. همچنین مصرف چایی می‌تواند آب بدن را تأمین  و تشنگی را برطرف کند.

۲ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

    حرفی ندارم!!!

    پاسخ

  2. دانشی

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۲۸ ب٫ظ

    اربعین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…