حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر

۵
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حضانت حقی است که قانون به پدر و مادر و یا حتی شخص دیگری تحت عنوان ولی داده است. نگهداری و تربیت دو شرط اساسی و مهم در بحث حضانت از کودک است. این حق بعد از جدایی یا فوت یکی از والدین به دیگری داده می‌شود.
حضانت بعد از ازدواج مادر

حضانت در قوانین حقوق خانواده به معنای سرپرستی کودک و یا اجازه اعطای این سرپرستی به یکی از والدین است. گاهی زن و شوهر به دلایلی از یکدیگر جدا می‎شوند، در چنین شرایطی اگر فرزندی وجود داشته باشد مهم‌ترین مساله این است که کودک در یک محیط سالم زندگی کند. به همین دلیل بحث حضانت فرزند از مهمترین دغدغه‌ها بعد از جدایی محسوب می‎شود. در مجله دلتا شرایط و چگونگی حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر بررسی شده است.

حضانت چیست؟

حضانت حقی است که قانون به پدر و مادر و یا حتی شخص دیگری تحت عنوان ولی داده است. نگهداری و تربیت دو شرط اساسی و مهم در بحث حضانت از کودک است. این حق بعد از جدایی یا فوت یکی از والدین به دیگری داده می‎شود. دو اصل سرپرستی و تربیت پایه و اساس حضانت فرزند دختر یا پسر است. بنابراین ولی موظف است علاوه بر نگهداری از کودک، به مباحث تربیتی او نیز توجه داشته باشد. در غیر این صورت قواعد و ضوابط حضانت از کودک را رعایت نکرده است.

حضانت بعد از ازدواج

حضانت بعد از ازدواج مادر

در گذشته مبنای قانونی بر این بود که در صورت ازدواج مجدد مادر حق حضانت وی ساقط و به پدر سپرده می‎شد. اما در قانون جدید حمایت از خانواده رویه تغییر کرده است. بر طبق این قانون اگر کودک به مادر نیاز اساسی داشته  و مادر نیز دارای شایستگی اخلاقی و روانی باشد حضانت فرزند حتی در صورت ازدواج مجدد، با مادر است و نمی‎توان این حق قانونی را از مادر سلب کرد مگر اینکه شرایط نگهداری از فرزند بر خلاف قوانین حضانت باشد. به عنوان مثال شوهر همسر با کودک بد رفتاری کند که در چنین شرایطی حضانت فرزند از مادر سلب می‎شود. در مواردی که پدر فوت کرده باشد، ازدواج دوباره مادر حق حضانت را از او سلب نمی‎کند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر شوهر در زمان طلاق حق حضانت را به زن واگذار کند، این حق با ازدواج مجدد زن از او ساقط نمی‎شود، مگر اینکه پس از ازدواج از نظر قانونی صلاحیت نگهداری از کودک به دلیل شرایطی نظیر عدم امنیت کودک از مادر سلب شود.

موارد سلب حضانت فرزند

به موجب قانون از جمله عواملی که می‎تواند منجر به سلب حضانت فرزند شود عبارتند از :

  • اعتیاد به مواد مخدر
  • جنون و مشکلات روانی
  • بد رفتاری کردن و آزار کودک
  • عدم مراقبت مناسب از کودک
  • سوءاستفاده از کودک
  • مشکلات اخلاقی
  • تنبیه کودک بر خلاف عرف

حضانت

طبق قانون کلیه مواردی که می‎تواند به کودک صدمه بزند باید در نظر گرفته شود و فقط به برخی موارد خاص بسنده نشود. برای مثال قانونگذار در قانون جدید حضور کودکان زیر ۱۵ سال را در جلسات رسیدگی به اختلافات خانوادگی ممنوع کرده است مگر اینکه حضور وی ضرورت داشته باشد. بنابراین دادگاه می‎تواند هر موردی را که با توجه به شرایط خاص کودک باعث صدمه و آسیب به روند نگهداری و تربیت کودک شود مصداق سلب حق حضانت فرزند بداند. البته موارد سلب حضانت در صورتی مورد قبول دادگاه است که مدارک مستدل در مورد آن‎ها ارائه شود.

آیا بابت حضانت فرزند می‎توان درخواست دستمزد کرد؟

از آنجا که حضانت وظیفه و تکلیف پدر و مادر است بنابراین نمی‎توانند برای سرپرستی و تربیت کودک از یکدیگر یا دادگاه یا هر نهاد دیگری تقاضای دستمزد کنند، اما در صورتی که دادگاه فرد دیگری به غیر از والدین کودک، برای این موضوع تعیین کرده باشد آن شخص می‎تواند درخواست دستمزد کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با بخشش مهریه در قبال حضانت “بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۴۸ ب٫ظ

  2. فرهنگ

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۱۵ ب٫ظ

    اوکی

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  4. مسرور

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۱۰ ب٫ظ

    بسیار مفید و جامع بود
    ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ

  5. مهدی

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در ۰:۴۰ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …