خوراکی های مفید ضد تشنج

۹
14
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تغذیه و ورزش عصای دست افراد مبتلا به صرع است؛ اگر مدام تشنج می‌کنید و علت و راه‌های درمان آن را نمی‌دانید، این مقاله را از دست ندهید.
تغذیه-و-تشنج

صرع، تشنج یا همان غش یک بیماری خطرناک است که به علت‌های مختلفی مغز و تمام ارگان‌های حیاتی بدن را درگیر می‌کند. البته طب سنتی و داشتن تغذیه مناسب تا حد زیادی به حل این بیماری کمک کرده است؛ اگر مدام تشنج می‌کنید، مصرف این خوراکی‌ها را فراموش نکنید؛ این یک پیام سلامتی از جانب مجله دلتا است؛ با ما همراه باشید.

بیماری-صرع

بیماری صرع یا تشنج

بیماری صرع اسپاسم‌های عصبی یا تخلیه شارژ‌های الکتریکی عصبی است که بر اثر اختلال در سیستم مرکزی اعصاب ایجاد می‌شود؛ زمانی که فردی بدون عامل تحریک‌کننده خاصی مانند افت قند خون، تب و کمبود کلسیم به شکل مکرر دچار حملات تشنج شود؛ در این صورت و به طور قطع شخص مبتلا به صرع یا تشنج شده است.

چرا غش می‌کنیم؟

از مهم‌ترین عوامل ایجاد‌کننده بیماری صرع می‌توان به عفونت‌ها و تومور‌های مغزی، مسمومیت، بیماری‌های ارثی و ژنتیکی، اختلالات هورمونی، نبود تعادل در pH خون، ضربه‌های مغزی، نقص در غدد درون‌ریز بدن مانند مشکلات تیروئیدی، اختلال در دستگاه گوارش، یبوست، وجود انگل معده یا روده، انواع شوک‌ها، مننژیت، آسیب‌های ناشی از زایمان، کمبود کلسیم و قند خون و هر عاملی که موجب ضعف اعصاب و قلب شود، اشاره کرد.

علت-غش

علائم بیماری صرع

  • از دست دادن کنترل عضلات
  • خیره شدن به فضا
  • از دست دادن هوشیاری
  • افتادن از بلندی و عدم تعادل
  • عملکرد ضعیف حواس پنجگانه

ویتامین های ضد صرع

انواع خاصی از ویتامین‌ها می‌تواند به تشنج افراد کمک کند. همیشه به یاد داشته باشید که ویتامین‌ها به تنهایی کار نمی‌کنند؛ بنابراین شما نیاز به توصیه پزشک برای استفاده از آن‌ها دارید؛ ویتامین‌هایی که برای درمان بیماران صرعی استفاده می‌شوند؛ عبارتند از: ویتامین D، E، B6، اسید فولیک و غیره.

رژیم-کتوژنیک-ضد-صرع

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به صرع

بعضی از رژیم‌های غذایی می‌توانند تشنج را کاهش دهند که رژیم غذایی کتوژنیک شایع‌ترین آن است؛ رژیم کتوژنیک مصرف مقادیر بیشتر چربی است. همچنین می‌توان از یک رژیم کم‌ پروتئین یا کم کربوهیدرات استفاده کرد.

فلفل

فلفل که در هند یافت می‌شود، گل‌های کوچک زرد و سبز رنگ دارد. این ماده غذایی ضد تومور، ضد التهاب است و خواص آنتی‌اکسیدانی  فراوانی دارد. علاوه بر این، فلفل مواد فعالی مثل embelin دارد که این ماده به کاهش حمله‌های صرعی کمک می‌کند.

غذاها و گوشت‌های مغذی

همانطور که خوردن غذاهای سرد برای این افراد مضر است؛ مصرف گوشت مرغ، گنجشک، کبوتر و ماهی ( شاه‌ماهی و ساردین) بیشتر از سایر گوشت‌ها می‌تواند مشکلات و حمله‌های ناشی از  بیماری صرع را کنترل و درمان کند.

همچنین برای مبتلایان به این بیماری مصرف آبگوشت و شوربای مرغ یا جوجه با شوید و گشنیز توصیه می‌شود و مصرف سنگ نمک هم تقویت‌کننده اعصاب و ذهن آنها است.

بهتر است که مبتلایان به بیماری صرع، به همراه غذای خود از برخی ترشی‌ها مثل ترشی لبو استفاده کنند و گوشت مصرفی خود را با روغن زیتون، کنجد و ادویه‌های گرم مثل دارچین و زیره سبز بخورند.

دمنوش-ضد-تشنج

دمنوش‌ های مفید برای مبتلایان به صرع

مصرف دمنوش‌های زنجبیل، زعفران و بهار نارنج برای مبتلایان به صرع مفید است؛ افراد دچار این بیماری باید در زمستان شربت سکنجبین را با آب گرم و در تابستان با آب سرد میل کنند؛ البته بیماران صرعی می‌توانند از طب سنتی و داروهای گیاهی مثال بابونه، گل آهو، سنبل‌الطیب، سوسن سفید، کاسنی و… هم استفاده کنند.

روغن نارگیل

اسید‌های چرب ​​زنجیره‌ای که می‌توانند در روغن نارگیل پیدا شوند، به دلیل تأثیرات درمانی آن بر سلول‌های مغزی برای صرع عالی هستند، علاوه بر این، آنها حتی انرژی بیشتری را برای سلول‌ها فراهم می‌کنند؛ بنابراین احتمال صدمه عصبی و مغزی را کم می‌کنند.

پرهیز غذایی برای بیماران صرعی

  • برخی غذاهای سرد مانند خیار، آب دوغ و بادمجان موجب صرع می‌شوند؛ زیرا محیط خون را قلیایی می‌کند، بر عکس مصرف خرما، عسل و کشمش می‌تواند با تغییرات PH خون از بروز صرع جلوگیری کند.
  • چغندر آب‌پز‌ شده با روغن زیتون پیش از خوردن غذا برای این بیماران مفید است ولی در مقابل مواد غذایی تند، نان پخته‌نشده و میوه‌هایی مثل گوجه‌فرنگی، خیار و هندوانه را نباید بخورند و مصرف کرفس هم برای افراد مبتلا به صرع مضر است.
  • مبتلایان به صرع باید از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، نسکافه، شیرینی‌‌ها، نوشابه‌های گازدار، گوشت گاو و بز، غذا‌های کنسرو‌شده و مانده پرهیز کنند.
  • مبتلایان به صرع باید از نوشیدن آب یخ پس از استحمام خودداری کنند؛ همچنین در هوای خیلی گرم و سرد هم قرار نگیرند.
  • مصرف همزمان ماست و گردو برای افراد دچار این بیماری ممنوع است.

ورزش-و-صرع

ورزش درمان‌کننده استرس و صرع

استرس یک عامل مهم و اساسی در تشدید بیماری صرع است؛ البته شما می‌توانید با ورزش کردن مداوم استرس را کنترل کنید.

درواقع، ورزش کردن استرس را کم می‌کند؛ درنتیجه باعث شادابی این افراد می‌شود و این خود عاملی برای کاهش حملات صرعی است. همچنین با ورزش کردن مداوم مبتلایان به صرع می‌توانند قدرت تمرکز ذهنی خود را افزایش دهند و حافظه‌شان را تقویت کنند.

پس اگر مبتلا به بیماری صرع هستید، این نکات را حتما رعایت کنید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید؛ مجله دلتا همیشه به فکر سلامتی شما است.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۷ ب٫ظ

    بسیار‌عالی🙏

    پاسخ

  3. محمودرضا

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۰۴ ب٫ظ

    ممنون که بسلامتی دیگران اهمیت میدهید.

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

  5. فرهاد کرمی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق٫ظ

  6. رحیمی رحیمی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۲۲ ق٫ظ

    مطالب بسیار مفیدی داشتید

    پاسخ

  7. مهدی فراهانی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    مفید بود ممنون

    پاسخ

  8. یوسفی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  9. نامجو

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۱ ق٫ظ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…