اجاره ساعتی؛ پدیده نوظهور بازار مسکن

اجاره ساعتی ؛ پدیده نوظهور بازار مسکن

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در کنار افزایش اجاره‌بهای مسکن، تسهیلات ناکافی و دیگر مشکلات مربوط به این بخش، این روزها شاهد اتفاقات عجیب‌تری در بخش مسکن هستیم. پدیده‌ اجاره ساعتی و روزانه مسکن و سوییت به‌ویژه در تهران که در بخش اجتماعی و فرهنگی برای ما سوالات فراوانی ایجاد می‌کند.
اجاره ساعتی

این روزها، پدیده نوظهور اجاره ساعتی و آگهی آن ها در فضاهای مجازی ، بازار مسکن را از زوایای مختلف دچار آسیب کرده است. رواج اجاره ساعتی و روزانه مسکن در کلانشهرها که امروز یکی از بحث‌های داغ در بازار مسکن است، فرصت تخلف و فساد را در بستری متفاوت فراهم کرده است.

به گزارش مجله دلتا با اینکه سابقه چنین نوعی از اجاره‌، پیش از این در برخی شهرهای توریست پذیر وجود داشته ، اما حدود پنج سالی است که این پدیده در قالب یک آسیب اجتماعی در سطح پایتخت تقریبا رواج یافته است. البته که استثنائات فراوانی از این حیث وجود دارد و نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن سخن گفت، اما شواهد و قرائن در خصوص کاربری حقیقی این خانه‌ها نیاز به حضور یک ناظر را بیش از گذشته تقویت می‌کند. به گفته حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، مالکان خانه‌های از این دست ملزم هستند تا از پلیس اماکن عمومی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی و … مجوزهای قانونی را برای داشتن استانداردهای لازم دریافت کنند.

ممنوعیت تنظیم قرارداد اجاره کمتر از یک سال

براساس قانون، تنظیم قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر، کمتر از یک سال ممنوع بوده و مشاوران املاک حق چنین اقدامی را ندارند. عقبایی با اشاره به اهمیت امنیت در تنظیم قراردادها می‌گوید: قتل، جنایت، خفت گیری و … از مواردی است که در خانه‌های بدون مجوز ممکن است روی دهد؛ به همین سبب، ضمن اینکه محل مربوط باید شناسنامه‌دار و قانونی باشد، صلاحیت افراد باید توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شود و پس از آن برای مکان‌هایی همچون مسافرخانه، پانسیون و … پروانه کسب صادر شود. ضمن اینکه این‌ها باید مالیات پرداخت کنند.

عملکرد خوسرانه مالکان واحدهای مسکونی، صرف‌نظر از تمام استثنائات، به صورت بالقوه دارای تبعات فراوانی است که نیازمند ورود وزارت ارشاد، پلیس فتا و پلیس پیشگیری است و تعاریف و وضع قوانین جدید در قراردادهای مربوط به مالکان و مستاجران است.

۵ دیدگاه

  1. کارن

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

    خوب بود
    ممنون از سایت دلتا

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

      ممنون از خوانش شما

      پاسخ

  2. یوسفی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      درود

      پاسخ

  3. فرهاد کرمی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…