شلغم و لبو ؛آنتی بیوتیک های دوقلو (+ویدئو)

۲
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از چاشنی‌های خوشمزه و داغ زمستانی لبو و شلغم است؛ البته این مواد مغذی فقط درمان‌کننده سرماخوردگی نیستند؛ با دلتا همراه باشید.
‌شلغم

شاید با شنیدن اسم شلغم و لبو اولین چیزی که به ذهن شما برسد، روزهای بد سرماخوردگی و گلو‌درد باشد؛ البته این گروه سبزیجات جزء آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی ضد سرماخوردگی هم هستند اما خاصیت آن‌ها بیشتر از این‌ها است؛ با مجله دلتا همراه باشید.

خواص شلغم

ارزش غذایی شلغم

این گیاه ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه حاوی ویتامین‌های K، A، C، E، B۱، B۳، B۵، B۶، B۲ و فولات و همین ‌طور مواد معدنی مانند منگنز، فیبر، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و مس است. همچنین فسفر، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین در شلغم به میزان زیادی وجود دارد.

خواص شلغم

شلغم یکی از سالم‌ترین سبزیجات است که به خانواده Brasiccacecae تعلق دارد، مشابه انواع کلم، جوانه‌ها و بسیاری از سبزیجات دیگر؛ یک میکروب‌کش قوی که سلامت سایر نقاط بدن را هم تضمین می‌کند و البته در رژیم لاغری افراد هم بسیار کمک‌کننده است.

سلامت قلب

شلغم مثل بیشتر داروهای گیاهی به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند. این ماده مغذی مقدار زیادی ویتامین K دارد که به خاطر خواص ضد التهابی‌اش مشهور است؛ در نتیجه، از بیماری‌های قلبی – عروقی مانند حمله قلبی یا سکته جلوگیری می‌کند. درواقع اسید فولیکی که در شلغم وجود دارد، برای سلامت قلب بسیار مفید است.

جلوگیری از پوکی استخوان

 باید بدانید که کلسیم و پتاسیم دو ماده ضروری برای تقویت استخوان‌های بدن‌تان هستند که در شلغم وجود دارند؛ بنابراین، با مصرف این ماده مغذی استخوان‌های شما قوی‌تر خواهد شد و پوکی استخوان به سراغ شما نخواهد آمد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

شلغم یک منبع گیاهی مفید است که برای بهبود سلامت سیستم گوارش بدن شما بسیار خوب است. اگر شما مشکل یبوست، نفخ یا اسهال دارید، شلغم بخورید؛ به این دلیل که شلغم فیبر زیادی دارد که عمل دفع مدفوع را آسان‌تر می‌کند.

رفع مشکلات تنفسی و سلامت ریه

شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که علاوه بر محافظت از چشم‌ها برای سلامت ریه‌ها هم بسیار مفید است؛ بنابراین، اگر عادت‌ها و سبک زندگی غلط مثل سیگار کشیدن دارید یا در محیط آلوده زندگی می‌کنید، خوردن این ماده یک انتخاب مفید است.

جلوگیری از سرطان

این ماده غذایی یک منبع مفید در جلوگیری از سرطان است؛ زیرا می‌تواند فرایند سم‌زدایی را در بدن تحریک کند. با آنتی‌اکسیدان‌های قوی در این ماده و ویتامین‌های C و E از شر سموم سرطانی و مضر بدن خلاص خواهید شد.

خواص چغندر

گیاه لاغری

مصرف شلغم به علت کالری پایین و فیبر بالا وزن شما را کاهش می‌دهد؛ یک چربی‌سوز و آنتی‌بیوتیک طبیعی و مقوی که می‌توانید از آن به صورت خام یا پخته در انواع سوپ و سالادهای رژیمی استفاده کنید.

سلامت و زیبایی پوست

شلغم به عنوان یکی از منبع اصلی ویتامین C و A ( ویتامین‌های ضد پیری و چین و چروک) زیبایی پوست شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، مواد معدنی مختلف و بتاکاروتن نیز برای افزایش سلامت پوست ضروری هستند که در این ماده وجود دارند.

خاصیت ضد عفونی و ضد میکروب

شلغم خواص ضد میکروبی دارد؛ بنابراین، مهم است که شما آن را برای محافظت از بیماری‌های مرگبار مانند سرطان پروستات مصرف کنید. این منفعت از گلوکوزینولات‌های موجود در این سبزی حاصل می‌شود که خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچ و خواص ضد انگلی دارند.

تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص شلغم این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ درواقع ریشه‌ این گیاه نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. بتاکاروتن موجود در شلغم در تولید غشاهای سالم در بدن مؤثر است.

خواص شلغم و عسل

شغلم فواید زیاد دیگری هم دارد و توصیه‌های زیادی برای خوردن این ماده مغذی و مفید شده است؛ به دلیل خاصیت ضد عفونی‌کننده آن خام و پخته این میوه یا گیاه و حتی بخور آن برای سرماخوردگی، سرفه، سر‌درد، سینوزیت و گلو‌درد مفید است.

اگر آب شلغم را قرقره کنید، به بهبود گلو‌درد کمک می‌کند اما در کنار همه این‌ها معجون عسل و شغلم برای درمان فوری سرماخوردگی، سرفه و گلو‌درد تقریبا معجزه می‌کند.

خواص لبو

لبو ؛ دوست کوچولوی شلغم

لبو و آب‌ آن در بهبود عملکرد ورزشکاران، کاهش فشار خون و افزایش جریان خون آنها بسیار مؤثر است. شما می‌توانید از این ماده غذایی خوشمزه در کنار شلغم یا به صورت جدا در انواع غذاها و حتی دسرها و ترشی‌ها استفاده کنید.

سلامت قلب و فشار خون

پژوهشگران دریافته‌اند که فشار خون افراد پس از مصرف آب‌ لبو به ‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

محققان بر این باورند که این امر به‌ خاطر وجود مقادیر بالای نیترات موجود در آب‌ لبو است؛ بنابراین مصرف آب‌ لبو و سبزیجات سرشار از نیترات یکی از راه‌های ارزان و مؤثر برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی- عروقی و فشار خون بالا است.

درمان دیابت

لبو محتوی نوعی آنتی‌اکسیدان به ‌نام «آلفالیپوئیک‌اسید» است که به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک کرده و از تغییرات اکسیداتیو مرتبط با استرس در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.

بهبود گوارش

یکی دیگر از خواص لبو کمک به عمل دفع و بهبود گوارش است. لبو یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر است؛ به همین دلیل می‌تواند در جلوگیری از یبوست مؤثر باشد و موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع شود.

ضد التهاب

«کولین» یک جزء بسیار مهم و پرخاصیت لبو است که به خواب، حرکات عضلات، یادگیری و تقویت حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن کمک می‌کند.

خواص-آب-لبو

لاغری

آب لبو کالری بسیاری پایینی دارد و فاقد چربی است. آب لبو یک نوشیدنی خوب برای شروع روز است که می‌تواند مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کند و در کاهش وزن و لاغری مؤثر باشد.

پیشگیری از سرطان

رنگ خاص لبو به‌ خاطر وجود «بتالائین» است. بتالائین از آنتی‌اکسیدان‌های محلول در آب است. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، بتالائین می‌تواند از سلول‌های سالم در برابر آثار مخرب برخی داروهای درمان سرطان محافظت بکند. بتالائین در نابودی رادیکال‌های آزاد مؤثر است؛ در نتیجه این ماده سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

داروی ضد سرماخوردگی

آب ‌لبو منبع خوبی از ویتامین C است. ویتامین C با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدن‌تان را از عفونت‌های فصلی به خصوص سرماخوردگی در زمستان حفظ کنید، شلغم و لبو بخورید.

تقویت کبد

آسیب به کبد به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش‌ از حد نوشیدنی‌های الکلی، قرار گرفتن در معرض ترکیبات سمی و کم‌تحرکی از دلایل بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی و آسیب ‌زدن به کبد هستند.

لبو حاوی بتائین است. بتائین می‌تواند از تجمع چربی در کبد پیشگیری کند یا از میزان آن بکاهد؛ پس این ماده مغذی به عنوان یک سم‌زدا در کبد عمل می‌کند.

فواید شلغم

مضرات مصرف شلغم و لبو در بارداری

  • مادران حامله یا شیرده باید بیش از حد شلغم و لبو نخورند؛ چون ممکن است موجب مشکلات هاضمه و گوارش در دوران حاملگی یا شیردهی آنها شود.
  • شلغم ضد تب، ضد سرماخوردگی، ضد گلودرد، مدر و از بین برنده میکروب‌های بدن است اما مصرف آن برای افرادی که از ناراحتی‌های گوارشی به ویژه نفخ رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…