واحدهای تجاری خالی ؛ در انتظار خریدار

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساخت‌ بی‌رویه واحدهای تجاری و هجوم سرمایه به سمت مال‌سازی، اکنون پایتخت را با چالش انباشت واحدهای تجاری خالی مواجه و در بازار املاک تجاری، حباب قیمتی ایجاد کرده است.
واحدهای تجاری

بررسی قیمت‌های آگهی فروش واحدهای تجاری،  نشان می‌دهد قیمت اسمی واحدهای تجاری واقع در مال‌ها نسبت به آغاز دوره رونق افزایش یافته است. آمار برآورد‌ شده از بازار معاملات، گویای کاهش قیمت واقعی این واحدها به نسبت  تورم مسکن است. به عبارت بهتر، میانگین قیمتی واحدهای واقع در مال‌های لوکس تهران، طی این مدت رشدی متناسب با تغییرات قیمت مسکن نداشته است و انتظار می‌رود که حباب‌ قیمتی در ماه‌های آتی شکسته شود.

به گزارش مجله دلتا، نسبت عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده اصلی قیمت در بازار املاک است و به همین دلیل می‌توان مازاد عرضه را  دلیل کاهش قیمت واحدهای تجاری دانست، اما این کاهش قیمتی ابدا در حدی نبوده است که املاک تجاری را از قیمت‌های نجومی دور کند. افزایش افسارگسیخته نرخ اجاره‌بهای این واحدها با توجه به جهش قیمت املاک، عملا مستاجران را در پرداخت اجاره‌بها دچار مشکلات فراوان و آن‌ها را از دایره تقاضا خارج کرده است. هرچند هشدار کارشناسان درباره روند معاملات املاک تجاری که در وضعیت «بدون خریدار» به سرمی‌برند؛  موجب شده تا فروشندگان این واحدها به صرافت فروش املاک خود تا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار بیفتند؛ اما با حباب قیمتی موجود و نادیده‌گرفتن ارزش واقعی واحدها‌ی تجاری، این اقدام چندان خارق العاده‌ به نظر نمی‌رسد.

عوامل موثر در تعیین قیمت

موقعیت و میزان دسترسی‌پذیری واحد تجاری و مرکز خرید، قدمت ساخت و … ارزش‌گذاری بر واحدهای تجاری را دشوار می‌کند. هر متر مربع واحد تجاری در مال‌های لوکس بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون قیمت دارد. این میزان برای واحدهای کلید‌نخورده به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. آمارهای میدانی دیگر نیز از یافته‌های مشابه حکایت دارد؛ به‌عنوان مثال، قیمت پیشنهادی هر متر مربع فروش ملک و سرقفلی یک مجتمع در غرب تهران نیز، حدود ۱۸۰ میلیون تومان است.

سرمایه‌گذاری در بازار ساخت‌وساز واحدهای تجاری که عمده سرمایه‌گذاران را به قصد کسب سود، به سمت این بازار کشانده است، رکود و حباب قیمتی ایجاد کرده؛ حبابی که گویا ترکیدن آن به زمان سپرده شده است. توسعه املاک تجاری از یک طرف، جذابیت این املاک را کاهش داده و از طرف دیگر، نبود گردش مالی و تقاضای مناسب، دخل و خرج این واحدهای تجاری به‌خصوص مستاجران را دچار مشکل کرده است. ضمن اینکه باید به ارزیابی دقیق این چالش پرداخت، باید دید چه کسانی از صدور مجوز ساخت‌وساز واحدهای تجاری سود می‌برند و در عرضه و تقاضا اختلال ایجاد می‌کنند.

 

۶ دیدگاه

  1. نعمت زاده

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۱۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۲۷ ب٫ظ

      درود

      پاسخ

  2. روزبهانی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

    موقعی که تجارت وکاسبی وجود نداشته باشد کسی سرمایه برای برای ملک تجاری نمی خواباند

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۲۷ ب٫ظ

      درست است

      پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۲۵ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۵ ب٫ظ

      درود

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…