افت قیمت خانه تا کجا ادامه دارد؟

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیش‎بینی دست اندرکاران از بازار مسکن کاهش بیشتر قیمت‌ها در ماه‌ های آینده است، گرچه شماری هم می‌گویند، ریزش قیمت ‌ها به‌دلیل کاهش معاملات و نه کاهش هزینه ساخت است.
افت

با ورود به نیمه دوم سال ۹۸ و کاهش متقاضیان خرید خانه، باعث افت قیمت پیشنهادی و ریزش قیمت‌ ها در بازار معاملات املاک شده است.

در این بازار، برخی خریدارند و برخی فروشنده، اما شرایط دو ماه اخیر بازار ملک باعث شده است خریداران و فروشندگان، برای انجام دادن معامله  تردید داشته باشند. خریداران به دلیل از دست دادن توان خرید منتظر ریزش بیشتر قیمت خانه هستند و فروشندگان هم به فروش ملک‎شان به قیمتی پایین‌تر ازنرخ مورد نظرشان تمایل ندارند چرا که می‎دانند ه بعدها نمی توانند چیزی جایگزین آن کنند.

به گزارش مجله دلتا، در عین حال، پیش‎بینی دست اندرکاران از بازار مسکن کاهش بیشتر قیمت‌ها در ماه‌ های آینده است، گرچه شماری هم می‌گویند، ریزش قیمت ‌ها به‌دلیل کاهش معاملات و نه کاهش هزینه ساخت است .

خریداران در انتظار افت بیشتر قیمت ها

متقاضیان در صف خرید خانه، در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، آن ها بر این باورند که ثبات نرخ تورم و قیمت‌های ارز و سکه ، کاهش بیشتر قیمت خانه را محتمل خواهد کرد.

افشین پروین‌پور، عضو سابق شورای عالی مسکن در پاسخ به این انتظار خریداران  می‌گوید: با ادامه رکود در خرید و فروش خانه انتظار کاهش قیمت مسکن درست است. با توجه به اینکه قیمت مسکن سال گذشته و اوایل امسال به شدت بالا رفت، قیمت آن به اشباع رسید. به همین سبب اگر در بخش اقتصاد یا بازارهای دیگر اتفاق غیرمنتظره‌ای روی ندهد ریزش قیمت دور از انتظار نیست.

افت قیمت

افت ۲۰ درصدی

پروین‌پور معتقد است: با توجه به کسادی بازار، فروشنده‌ها و به خصوص کسانی که به اصطلاح پول لازم هستند  از قیمت‌های پیشنهادی کوتاه می‌آیند و ملک خود را با قیمتی کمتر ازنرخ متعارف بازارعرضه می‌کنند. او می‌گوید:«به نظر می‌رسد افت قیمت‌ها با شیب ملایمی ادامه خواهد داشت و کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن در ماه‌های آینده انتظار می‌رود.»

وی بر این نکته هم تأکید دارد «که اگر دولت برنامه‌هایی مانند دریافت مالیات از معاملات مسکن را اجرایی کند قیمت خانه، از ۳۰ تا ۴۰ درصد افت می‌کند. »

قیمت‌ ها زیر فشار معاملات

در عین حال بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر اقتصاد مسکن آمار مربوط به کاهش قیمت خانه را به‌ دلیل کاهش معاملات می‌داند و می‌گوید: «منطقی نیست وقتی افت شدید معاملات روی داده بگوییم قیمت مسکن رو به کاهش است. زمانی می‌توانیم بگوییم قیمت خانه پایین آمده که برای مثال در این ماه و ماه بعد تعداد معاملات مساوی باشد نه اینکه تعداد معاملات افت ۷۰ درصدی  در مقایسه با ‌مدت مشابه درسال گذشته یا همچنین ماه پیش از آن داشته باشد.» به گفته او، افت معاملات نشان می‌دهد معاملات اندکی که در مرداد یا شهریور امسال صورت گرفته در شرایط عادی نبوده است. افت قیمت‌ها بیشتر به این دلیل بوده که در همین تعداد کم معاملات کسانی که نیاز به نقدینگی داشتند و به اصطلاح پول لازم بودند ملک خود را با قیمت کمتری فروخته اند.

برگشت قیمت

کاهش نرخ ارزو تعداد معاملات باعث شده است تا این روزها دیگر سوداگران، انگیزه‌ای برای ورود به بازار مسکن و تقاضای سوداگری نداشته باشند.

مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «سال گذشته پیش‌بینی در بازار مسکن اغلب این بود که رشد قیمت خانه تا پایان سال ادامه دارد و در سال ۹۸ پایان افزایش قیمت را خواهیم داشت، اما بازار مسکن برخلاف پیش‌بینی‌ها به‌دلیل هیجانات حاکم بر بازارهای موازی، در بهار امسال با رشد کم سابقه‌ای رو به رو شد.»به اعتقاد این کارشناس بازار، افت قیمت مسکن تا رسیدن قیمت‌ها به قیمت اسفند سال گذشته ادامه دارد.

 او بابیان اینکه، دو رویداد دربازار مسکن پیش آمده که یکی حساسیت‌زدایی عمومی از بازار مسکن و دیگری رفتن سودجویان از این بازار است می‎افزاید: «با توجه به حساسیت‌زدایی از بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها در ماه‌ های آینده متقاضیان وارد بازار می‌شوند و تعداد معاملات با توجه به نیازی که در بازار وجود دارد نمی‌تواند تا پایان سال کاهشی باشد. چون ماهانه ۶ تا ۷ هزار واحد مسکونی آماده بهره‌برداری می‌شود. اگر تا پایان سال در اقتصاد شرایط غیرمنتظره‌ای پیش نیاید، افت قیمت مسکن ادامه دارد.»

منبع : اقتصادآنلاین به نقل از ایران

۶ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۴۲ ب٫ظ

    امیدواریم که قیمت ها کاهش پیدا کند تا مشتری ها توان خرید داشته باشند

    پاسخ

  2. شمس

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۳۸ ب٫ظ

    خدا کند اررانتر شود تا مردم قدرت خرید داشته باشند

    پاسخ

  3. شهلا فراهانی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۱۶ ب٫ظ

    سلام من خانه ای درمسکن مهر ابریشم انتهای کیانمهر دارم قبمت ابن خانه ها را دوست دارم بدانم وعلت نا رصایتی من وشاید دیگران بجای گلرار بودن بیشتر سگزار بودن ان وبوی شدید پسماندها ازار دهن ه است

    پاسخ

  4. ملکی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

    ممنون هز جمع اوری مطالب خوب

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

      ممنون از شما که می خوانید

      پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

    خدا کنه درست بشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…