سماق ؛ ضد ویروس ترش و خوشمزه

۳
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سین مثل سماق! این ماده مغذی فقط زینت‌بخش سفره هفت‌سین یا چاشنی مناسب کباب خانگی نیست! با دلتا همراه باشید.
سماق-و-لاغری

سماق فقط چاشنی خوشمزه مخصوص کباب نیست! حتی خواندن این جمله هم اشتها‌آور است.

سماق یک آنتی‌بیوتیک طبیعی برای درمان درد‌ها است؛ این ماده غذایی خواص زیادی برای سلامت بدن دارد؛ یکی از مهم‌ترین آنها لاغری و خاصیت ضد ویروسی آن است.

مصرف این ماده در کنار انواع چای و دمنوش‌های گیاهی پاییزی می‌تواند تا حد زیادی آنفولانزا و سرماخوردگی شما را تسکین دهد؛ فرقی نمی‌کند چاق یا لاغر باشید، مجله دلتا شما را به خوردن یک فنجان چای با طعم هیجان‌انگیز و ترش سماق دعوت می‌کند.

خواص-سماق

خواص سماق

چه ماده‌ای بهتر از سماق؟! یک ماده غذایی در ظاهر ترش که بیشتر ما فقط به عنوان چاشنی روی کباب‌های رستورانی آن را می‌شناسیم؛ البته همیشه اینطور نیست!

آنتی‌اکسیدان قوی

سماق یک آنتی‌اکسیدان قوی است که کمک زیادی به سلول‌های آسیب‌دیده بدن می‌کند.

با توجه به مطالعات دانشمندان، سماق با آنتی‌اکسیدان‌های فراوانش با بیماری‌های قلبی، پیری زودرس، اختلالات شکم و بسیاری از بیماری‌های بدخیم و کشنده مبارزه می‌کند.

داروی طبیعی ضد دیابت

مطالعات نشان داده‌اند که گیاه سماق در درمان دیابت و چاقی مؤثر است. طبق نتایج آزمایشگاهی، سماق یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به کاهش کلسترول و قند خون بدن کمک می‌کند.

مبارزه با سرطان

سماق ماده‌ای است که کار شیمی‌درمانی را به صورت طبیعی انجام می‌دهد.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که گیاه سماق خواص ضد سرطانی (به خصوص سرطان سینه در خانم‌ها) دارد. همچنین اگر شما سیگاری هستید، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سرطان ریه را با مصرف این ماده کاهش دهید.

مناسب برای بیماری‌های زنان

عصاره سماق، چای سماق و حتی پوست آن به طور سنتی برای درمان بیماری‌های زنان به کار می‌رود. این ماده به صورت خارجی و موضعی در ترشحات شدید واژینال و رحم خانم‌ها استفاده می‌شود.

به علاوه، مصرف این ماده شیر مادر را نیز افزایش می‌دهد؛ همچنین این ماده مغذی به درمان اختلالات قاعدگی، گرفتگی عضلات و اختلالات هورمونی کمک می‌‍کند.

ادرار‌آور

سماق خواص ادرار‌آوری دارد؛ بنابراین، مشاهده شده است که این ماده به حذف مواد سمی از بدن کمک می‌کند. همچنین این ماده مغذی برای دفع ادرار، التهاب دردناک و التهاب ناشی از مثانه استفاده می‌شود.

جلوگیری از پوکی استخوان

معمولا خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می‌شود، احتمال این بیماری در استخوان ران،گردن و ستون فقرات کمری بیشتر است؛ مصرف سماق می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

مهار ویروس هپاتیتB

 مصرف سماق می‌تواند موجب مهار ویروس هپاتیتB در بدن شود.

 نتایج پژوهش محققان نشان داده است که عصاره آبی سماق موجب مهار تکثیر ویروس هپاتیت B می‌شود. عفونت ویروسی هپاتیت B  می‌تواند باعث هپاتیت حاد و مزمن، سیروز کبدی و کارسینوما کبدی HCC در انسان شود.

درواقع، سماق خواص گندزدایی و ضد عفونی‌کننده و ضد میکروب دارد و به عنوان یک ماده ضد عفونی‌کننده در غذاها و ادویه‌ها برای محافظت در برابر کرم‌زدگی به کار می‌رود.

سماق-و-لاغری

سماق و لاغری

یک ماده ترش و خوشمزه که باعث کاهش وزن و لاغری شما می‌شود.

البته آن‌هایی که وزن کمی دارند، باید از خوردن روزانه سماق اجتناب کنند. این مسئله به دلیل فعالیت ضد آنزیم لیپاز است که تا حدی جذب چربی در روده کوچک را مسدود می‌کند؛ پس با این خاصیت شما می‌توانید این چاشنی را به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و داروی لاغری در انواع چای و دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید.

کباب-و-سماق

سماق فقط چاشنی کباب نیست

شما می‌توانید این چاشنی مغذی و خوشمزه را روی انواع غذاها و خوراک‌ها مثل مرغ، ماهی یا کباب بپاشید و میل کنید. همچنین می‌توانید سماق را به ماست یا سیب‌زمینی شیرین فصلی یا چیپس اضافه کنید و یک دسر خوش‌طعم خانگی درست کنید.

استفاده از این ماده مغذی در نوشیدنی‌ها نیز بسیار خوشمزه و مفید است؛ مثلا می‌توانید از لیموناد سماق استفاده کنید و حتی می‌توانید از این ماده ضد ویروس، یک شربت ضد سرفه طبیعی و خانگی تهیه کنید.

سماق ؛ آنتی‌بیوتیک طبیعی

سماق غنی از پلی‌فنول‌ها و فلانوئیدها مانند: گالیک اسید، متیل گالات، کامپرلو و کورستین است؛ همچنین حاوی تانین است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و می‌تواند با بسیاری از عفونت‌ها از جمله بیماری‌های شایع در فصل پاییز و زمستان مبارزه کند.

بنابراین، شما می‌توانید این ماده مغذی و پر خاصیت را در انواع چای و دمنوش‌های گیاهی به عنوان یک آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

چای-و-دمنوش-سماق

خواص چای سماق

چای سماق یک منبع ویتامین C است؛ بنابراین برای بیماری‌های زمستانی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است. همچنین چای سماق برای درمان بیماری‌هایی مثل آسم، تنگی نفس، اسهال، سرفه، گلو درد و عفونت هم کاربرد دارد.

طرز تهیه دمنوش سماق

یک الی دو قاشق از پودر سماق را در قوری که آب آن به جوش آمده بریزید و روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار دهید. مقداری نبات به این دمنوش گیاهی اضافه کنید؛ سپس آن را از صافی رد کنید؛ دمنوش شما آماده است؛ نوش جان!

خواص دمنوش سماق

  • این دمنوش گیاهی غنی از ویتامین C است که مصرف آن به درمان بیماری‌های عفونی و جوان‌ شدن پوست و مو کمک می‌کند.
  • این دمنوش آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های قلبی هم جلوگیری می‌کند.
  • اگر مشکل دیابت دارید، دمنوش سماق را امتحان کنید.
  • دمنوش سماق کاهش‌‌دهنده خونریزی رحم و التیام‌بخش برای درد قاعدگی خانم‌ها است؛ پس در زمان پریودی گزینه مناسبی برای تسکین درد‌های شکمی و رحمی است.

سماق-و-بارداری

سماق و بارداری

  • طب سنتی با خوردن سماق به کمک حالت تهوع خانم‌های باردار می‌آید.
  • یکی از شیوه‌های درمانی که طب سنتی ایران برای کنترل تهوع بارداری و تقویت معده سفارش می‌کند، این است که زنان حامله باید به مدت ۲ روز خوردن غذا به شیوه همیشگی را ترک کنند و به جای آن هر ۲ ساعت یک ‌بار یک سیخ کباب کوبیده به همراه انار دانه‌خشک و سماق آسیاب‌شده میل کنند.
  • در این حالت، زنان باردار پودر آسیاب‌شده انار دانه‌خشک و سماق را باید به گونه‌ای روی کباب بپاشند که سطح آن را کاملا بپوشاند. خانم‌های حامله این غذا را بدون برنج و نان هر ۲ ساعت یک بار میل کنند تا حالت تهوع آنها برطرف شود.

مضرات سماق

  • خوردن سماق تازه باعث مسمومیت می‌شود؛ همچنین مصرف بیش از حد آن هم می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.
  • طبیعت سماق سرد است؛ پس برای افراد سردمزاج مناسب نیست .
  • سماق را باید دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید؛ در غیر این صورت خاصیت درمانی خود را از دست می‌دهد.

۳ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۵۱ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. فتحی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۲۹ ب٫ظ

    پر از خواص مختلف

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۱ ب٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…