مسکن با رکود هنوز فاصله دارد

۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس بخش مسکن گفت: به رغم کاهش معاملات، معتقدم هنوز بخش مسکن وارد رکود نشده است؛ چرا که رکود چهار مولفه دارد که فقط یکی از آنها تعداد معاملات است.
مسکن با رکود

کارشناس بخش مسکن با بیان این‌ که رکود، هم اکنون فقط در مورد کاهش معاملات روی داده است گفت: افزایش ساخت‎ و ‎قیمت را تا پایان سال خواهیم داشت و سپس وارد رکود می‌شویم.

به گزارش مجله دلتا، بیت‌الله ستاریان اظهار داشت: به رغم کاهش معاملات، معتقدم هنوز بخش مسکن وارد رکود نشده است؛ چرا که رکود چهار مولفه دارد که فقط یکی از آنها تعداد معاملات است. سه موضوع دیگر یعنی کاهش ساخت‎و‎ساز، فرار سرمایه و سقوط قیمت هنوز روی نداده است و نمی‌توان با قطعیت از رکود سخن گفت.

او افزود: اگر به جای ۲۷۰۰ معامله‌ای که شهریورماه در تهران انجام شد ۲۷ هزار معامله صورت می‎گرفت  همه می‌گفتند در رونق هستیم. اما در آن صورت قیمت‌ها به شدت بالا می‌رفت و تا چهار سال با رکود معاملات روبه رو می‎شدیم

ستاریان تصریح کرد: هم‌اکنون ساخت‎و‎ساز در شهر تهران بیش از دو برابر تعداد معاملات استبنابراین  نمی‌توان گفت بخش مسکن به طور کامل در رکود به سر می‌برد. الان هم افزایش قیمت داریم، هم ساخت‎و‎ساز بیشتر شده اما معامله‌ای صورت نمی‌گیرد؛ زیرا در بخش ساخت ، بودجه تزریق شده اما در بخش تقاضا بودجه نیست.

مسکن با رکود

وی درباره برنامه‌های دولت برای ساخت و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ گفت: طی ۴۰ سال گذشته همواره مداخله دولت در بخش مسکن صورت گرفته اما هرگز نتیجه نداده است. سیاست واگذاری زمین، مسکن ویژه، مسکن مهر و بسیاری دیگر از طرح‌ها ارایه شد اما هنوز دهک‌های بالا و میانی جامعه هم با مشکل خانه‌دار شدن مواجه اند چه برسد  به دهک‌های پایین.

این کارشناس با بیان این‌ که مشکل مسکن با طرح‌های یک ساله و دو ساله حل نمی‌شود تاکید کرد: قبول کنیم که سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود و همه ابزارهای اقتصادی و تکنولوژی را برای این تعداد  واحد مسکونی مهیا کنیم. قوانین دست و پاگیر هم  باید حذف شود. کسانی که می‌گویند سالانه  یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم ضریب استهلاک سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را در نظر نمی‌گیرند.

به گفته ستاریان، بخش مسکن دو نوع رشد قیمت دارد؛ یکی در بطن خود و دیگری آن‌چه در بازار مشخص است. اگر قیمت‌ها در کوتاه مدت رشد نکرد نباید خوشحال باشیم؛ زیرا تهدیدی با عنوان انباشت تقاضا ایجاد می‌شود که بعد خود را نشان می‌دهد. در زمان رکود، تقاضای موثر از بازار خارج می‌شود ولی تقاضای مطلق از بین نمی‌رود. نیاز انباشته با پدیده‌هایی مثل حاشیه‌نشینی و خانه‌های غیراستاندارد خود را نشان می‌دهد.

منبع : ایسنا

یک نظر

  1. ملکی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…