تفاوت حضانت و قیمومیت و دریافت مجوز قیمومیت

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون حضانت در مواردی که زن و شوهر کنار یکدیگر هستند به عهده هر دو آن‎ها است. اما در صورت طلاق و جدایی زن و شوهر ، حضانت کودک تا هفت سالگی با مادر است و فرقی نمی‎کند فرزند دختر یا پسر باشد.
حضانت

حضانت و قیمومیت از واژگانی هستند که در حقوق خانواده بسیار به کار برده شده است و قانونگذار به طور خاص با توجه به لزوم حفظ حقوق کودکان به آن‎ها پرداخته است. حضانت به طور خلاصه، به معنای حق یا تکلیف در نگهداری و سرپرستی کودک است. به گزارش مجله دلتا به لحاظ رابطه عاطفی که عموما بین پدر و مادر و فرزندان وجود دارد و از آن جایی که قانون حضانت فرزندان را تکلیف و وظیفه  پدر و مادر می‎داند ، می‎توان نتیجه گرفت که حضانت هم حق پدر و مادر است و هم وظیفه و تکلیفی که به موجب قانون بر عهده والدین قرار گرفته است.

حضانت

تفاوت حضانت با قیمومیت در چیست؟

حضانت با قیمومیت متفاوت است و عدم تفکیک آن‎ها مشکلاتی را به وجود می‎آورد. این بدان معناست که در قیمومیت امور حقوقی کودک از جمله انجام معاملات برای او که نیاز به رسیدگی و توجه دارد همچنان با پدر است. فرقی نمی‎کند پدر و مادر هر دو مشغول نگهداری و حضانت از فرزند باشند یا اینکه از یکدیگر جدا بوده و حضانت را یکی از آن‎ها به عهده داشته باشد.

اما در خصوص حضانت موضوع فرق می‎کند. طبق قانون در مواردی که زن و شوهر کنار یکدیگر هستند به عهده هر دو آن‎ها است. اما در صورت طلاق و جدایی زن و شوهر ، حضانت کودک تا هفت سالگی با مادر است و فرقی نمی‎کند فرزند دختر یا پسر باشد.

حضانت دختر از هفت تا نه سالگی و پسر نیز بعد از هفت سالگی تا پانزده سالگی که سن بلوغ پسران است، بر عهده پدر قرار داده شده است. البته بعد از ۷ سالگی نیز در برخی موارد مادر همچنان حضانت فرزندان را بر عهده دارد و آن مواردی است که به دلایلی دادگاه تشخیص دهد که پدر صلاحیت لازم برای نگهداری و سرپرستی فرزندان را ندارد، مثلا پدر معتاد باشد.

از موارد دیگری که حضانت فرزند به طور دائم برای مادر حفظ می‎شود زمانی است که زن و شوهر بر حضانت توافق کرده باشند. البته در شرایطی ممکن است مواردی اتفاق بیافتد که حضانت فرزند از مادر سلب شود.

حضانت

دریافت مجوز قیمومیت چگونه است؟

مسائل مالی فرزندان تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی بر عهده پدر آن‎هاست و در صورت فوت او بر عهده پدربزرگ یا قیم خواهد بود. ولی اگر پدربزرگ کودک نیز پیش از پدر او فوت کرده باشد دادستان مکلف است برای کودک قیم انتخاب کند که عموما به جهت روابط نزدیک مادر و فرزند، مادر به عنوان قیم انتخاب می‎شود.

در چنین شرایطی اگر مادری می‎خواهد اداره اموال فرزندش را بر عهده بگیرد باید با ارائه مدارک فوت پدر کودک و درخواست قیمومیت به اداره سرپرستی مراجعه کند. و آمادگی خود را برای قیمومیت اعلام کند.

در این زمان دادستان پس از بررسی، مادر را به عنوان قیم انتخاب می‎کند و بعد از آن او می‎تواند در امور مالی فرزند خود جهت مصلحت و منافع کودک دخالت کند. اما حتما باید توجه داشت که سرپرستی و دخالت قیم در امور مالی دخالتی بدون حد و مرز نیست و حتما باید بر اساس منافع و مصلحت کودک انجام بگیرد. و در غیر این صورت مسئولیت‎های سنگینی متوجه قیم خواهد بود.

۲ دیدگاه

  1. صلابت

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۲۱ ب٫ظ

  2. روزبهاني

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۶ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …