هل ؛ دانه سبز سلامتی

۳
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
هل ؛ ملکه سبز ادویه‌ها، چاشنی خوش‌عطر دمنوش و چای ایرانی. این همه تعریف بی‌دلیل نیست! با دلتا همراه باشید.
هل

مگر می‌شود کنار یک فنجان چای خوش‌عطر پاییزی یک دانه هل وجود نداشته باشد؟

هل یکی از ادویه‌های معطر است که به ‌عنوان ملکه ادویه‌ها شناخته ‌شده است؛ این چاشنی پر طرفدار بعد از زعفران و وانیل یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌ها شناخته شده است؛ البته از این ادویه معطر فقط در چای، غذاها و دسرها استفاده نمی‌شود بلکه خواص گیاهی و دارویی آن نیز در طب سنتی اهمیت دارد.

سرتان را بیشتر از این درد نمی‌آوریم، شما به صفحه سلامتی مجله دلتا دعوت شده‌اید؛ پس یک فنجان چای پاییزی با عطر بی‌نظیر هل نوش جان کنید.

خواص هل

 ملکه ادویه‌ ها

هل در اصل متعلق به هندوستان، نپال و بوتان است اما در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن نیز یافت می‌شود. این گیاه از تیره زنجبیل‌ها است و دو گونه ( سبز و سیاه) دارد.

مواد مغذی هل

ادویه سبز کوچکی که اصلا کلسترول ندارد!

این ماده سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند نیاسین (ب۳)، پیریدوکسین (ب۶)، ریبوفلاوین (ب۲)، تیامین (ب ۱)، ویتامین A، ویتامین C و عناصری مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است.

خواص-و-مضرات-هل

خواص هل ؛ ملکه سبز سلامتی

مزایای هل برای سلامتی شامل محافظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، درمان سرطان، تسکین مشکلات قلبی- ‌عروقی و بهبود گردش خون در بدن است.

اما تمام مسئله فقط به اینجا ختم نمی‌شود؛ این ادویه در ظاهر کوچک یا به قول معروف پرنسس کوچولوی خوش‌عطر و خوردنی خواص زیادی برای سلامت بدن دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

خواص-هل و بیماری ها

 هل ؛ درمان‌کننده بیماری‌ها

از این دانه سبز یا سیاه کوچک چقدر انتظار دارید؟

سلامت قلب و عروق

براساس پژوهش‌های انجام‌شده، استفاده از این ادویه به مقدار مناسب برای بیماران مبتلا به ناراحتی قلبی منجر به کاهش ضربان قلب و کنترل ریتم می‌شود و فشار خون بالا را نیز کنترل می‌کند. درواقع، مواد مغذی موجود در هل از افزایش چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سرطان روده‌ بزرگ

سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ و مقعد (کولورکتال) یکی از علل اصلی مرگ‌ و میر در سراسر جهان است.

هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان و عوارض جانبی این درمان‌ها پژوهشگران را بر آن داشته است تا به فکر یافتن جایگزین‌هایی برای این درمان‌ها باشند؛ چه گزینه‌ای بهتر از طب سنتی!

 مطالعات انجام‌شده در مؤسسه‌ ملی سرطان در هند، نشان داده است، رژیم غذایی که در آن به ‌اندازه‌ کافی از هل استفاده شود، می‌تواند تا بیش از ۴۸% در پیشگیری از سرطان کولورکتال مؤثر باشد.

دیابت و قند خون

یکی از مواد موجود در دانه هل منگنز است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

لاغری و کاهش وزن

طبق تحقیقات انجام‌شده هل به دلیل مقادیر بالای فیبر اشتها را کاهش می‌دهد و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه یکی از ادویه‌های مفید برای کاهش وزن و لاغری است. همچنین هل حاوی ماده‌ای به نام ملاتونین است که فرایند چربی‌سوزی را در بدن افزایش می‌دهد.

تقویت و افزایش رشد مو

هل باعث بهبود جریان خون می‌شود. همچنین ریشه مو را تقویت می‌کند و رشد مو را افزایش می‌دهد.

پاک‌سازی پوست صورت

از هل سیاه می‌توان برای سم‌زدایی و پاکسازی پوست صورت استفاده کرد؛ به این صورت پوست شما شفاف، تمیز و زیباتر می‌شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

هل به ‌طور سنتی در طب هندی و چینی به ‌عنوان درمانگر اختلالات گوارشی کاربرد دارد. عصاره‌ متانولی هل به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته معده، نفخ و گرفتگی عضلات شکم کمک می‌کند.

دانه-هل-و-افسردگی

دانه ضد افسردگی

هل خاصیت ضد افسردگی دارد.

روغن اسانس هل یکی از روغن‌هایی است که به ‌طور عمده در آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده می‌شود. این کار نه‌ تنها برای درمان افسردگی که برای درمان بیماری‌های مختلف از اختلالات معده گرفته تا بیماری‌های ریوی هم مؤثر است.

خواص ضد میکروبی

یک ضد عفونی‌کننده و میکروب‌زدای طبیعی اما کوچولو!

 آزمایشات نشان داده‌اند که روغن هل می‌تواند رشد و گسترش برخی از میکروب‌های بسیار خطرناک را که معمولا سبب مسمومیت مواد غذایی می‌شوند، مهار کند.

دانه ضد التهاب

هل برای تسکین درد ماهیچه‌ها و مفاصل بسیار مفید است.

اسپاسم عضلانی که اغلب در افراد مسن دید‌ه می‌شود؛ به ‌دلیل انقباض ناگهانی عضلات است که سبب بروز ناگهانی درد در عضلات می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد، هل خواص ضد اسپاسم دارد و می‌تواند این دردها را تسکین دهد.

بهداشت دهان‌ و دندان

طب سنتی چینی و هندی از قرن‌ها قبل، برای رفع مشکلات دندان از هل استفاده کرده‌اند.

این ماده علاوه بر اینکه بوی بد دهان را رفع می‌کند، در سلامت و بهداشت دهان و دندان و ضد عفونی کردن آن هم مفید است.

هل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی خوش‌عطر است؛ یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها، از بین بردن باکتری‌های پروبیوتیک مفید در روده است.

یکی از فواید استفاده از ادویه‌ هل این است که میکروب‌های عفونی را مهار می‌کند؛ بدون اینکه باکتری‌های پروبیوتیک را از بین ببرد؛ مطالعات انجام‌شده‌ متعددی خواص ضد میکروبی هل را تأیید کرده‌اند.

ضد آسم طبیعی

مطالعه‌ای نشان داده است که هل در درمان آسم و مشکلات تنفسی مؤثر است؛ عصاره‌ خام هل در باز کردن لوله‌های منقبض‌شده‌ هوا در ریه و همچنین در شل‌کردن بافت‌های نای تأثیر زیادی دارد.

بهبود گردش خون

محققان پس از آزمایش کردن روغن اسانس هل روی گروهی از افراد مبتلا به استرس دریافتند که دانه هل در بهبود جریان خون در بدن بسیار مؤثر است.

سم‌زدایی طبیعی بدن

فرایندهای متابولیک در بدن سبب آزاد شدن سموم و رادیکال‌های آزاد می‌شوند. اگر این سموم دفع نشوند، در بدن انباشته می‌شوند و می‌توانند سبب ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس شوند؛ دانه کوچک هل تمام این مشکلات را حل کرده است.

درمان تهوع و گلودرد

هل در آرام‌ کردن احساس تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت با غذا و حتی بارداری بسیار مؤثر است. برای درمان گلودرد می‌توانید هر روز صبح جوشانده‌ هل و دارچین مصرف کنید.

درمان سکسکه نوزاد

سکسکه به‌ ویژه برای کودکان بسیار ناخوشایند است؛ با خوردن دانه هل این مشکل هم برطرف می‌شود. یکی از روش‌های بند آوردن سکسکه این است که چند غلاف هل را در آب بجوشانید و آب آن را بنوشید؛ به این ترتیب از شر سکسکه خلاص خواهید شد.

روغن-هل

خواص روغن هل

این روغن برای درمان اضطراب، استرس و افسردگی مفید است؛ همچنین برای درمان آسم و سرفه هم از این روغن استفاده می‌شود.

 خواص عرق هل

از عرق هل برای رفع بوب بد دهان و درمان سردرد استفاده می‌شود. عرق هل برای درمان معده‌درد و گرفتگی روده هم مفید است و همچنین به سلامت دستگاه گوارش می‌کند.

مصرف هل در بارداری و شیردهی

وقتی باردار هستید، باید به تغذیه خودتان بیشتر اهمیت دهید و هر چیزی را نخورید، مخصوصا اگر پای گیاهان دارویی در میان باشد؛ البته این موضوع درباره مصرف دانه معطر هل صدق نمی‌کند، شما می‌توانید مقدار کمی از این دانه را با چای کم‌رنگ میل کنید؛ این مسئله برای دوره شیردهی هم بلامانع است.

چای-هل

طرز تهیه دمنوش و چای هل

مقدر ۳۰ گرم هل کوبیده را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس آن را صاف کرده و بنوشید.

همچنین شما می‌توانید هل را به چای اضافه کنید یا آن را با دیگر ادویه‌ها و خوراکی‌ها مثل دارچین، زنجبیل و حتی مقدار کمی عسل مخلوط کنید و یک دمنوش خوشمزه و خوش‌عطر خانگی تهیه کنید.

 دمنوش گیاهی هل برای سرماخوردگی 

برای تهیه یک دمنوش گیاهی معطر و آرام‌بخش و خوش‌طعم، ۴ عدد دانه هل را همراه با ۴ عدد دانه فلفل سیاه، ۴عدد دانه میخک، یک قطعه دارچین نکوبیده و چند حلقه نازک زنجبیل تازه در ۶۰۰ میلی‌لیتر آب بریزید. آن را به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید اما مواظب باشید تا نجوشد.

سپس، دمنوش را صاف کنید و به صورت داغ همراه با کمی شیر یا عسل بنوشید؛ نوشیدن این دم‌کرده دو بار در روز، درمانی فوق‌العاده برای سرفه و سرماخوردگی است.

مضرات هل

  • مصرف زیاد هل در افرادی که طبیعت گرم دارند، مضر است.
  • کسانی که یبوست دارند، کمتر از این دانه مصرف کنند.
  • کسانی که فشار خون یا زخم معده دارند، نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنند.
  • مصرف زیاد این دانه هم تپش قلب را افزایش می‌دهد و هم برای بیماری‌های روده و ریه مفید نیست.
  • این دانه برای بیماری‌های سوزاک، سیفیلیس و عفونت‌های ادراری زنان حامله هم مضر است.
  • کسانی که ورم پروستات دارند، از این دانه کمتر مصرف کنند.
  • مصرف مقدار زیاد هل برای سلامت روده‌ها مضر است؛ برای رفع این مشکل آن را باید با کتیرا خورد.

امیدواریم پس از خواندن این مطلب و چنانچه بیماری خاصی ندارید، خودتان را به خوردن یک فنجان چای معطر با هل تازه مهمان کنید.

۳ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۲۸ ق٫ظ

    خیلی پرخاصیت

    پاسخ

  2. مودت

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

    چربیش صفره

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    بسیار عالی و کامل بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…