دلالی املاک و ریشه‎های آن در قانون تجارت

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دلالی املاک و ریشه‎های آن در قانون تجارت

جواد نوائیان در روزنامه «خراسان» به ریشه های قانونی دلالی املاک پرداخته و نوشته است:

کار مشاوران املاک، واسطه‌گری برای بستن قراردادهای اجاره یا خرید و فروش املاک به معنای عام آن است. موضوع دلالی و مقررات مربوط به آن، در «قانون تجارت»، مصوب اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۱۱ و نیز، «قانون راجع به دلالان»، مصوب اسفندماه سال ۱۳۱۷(اصلاح شده در مردادماه سال ۱۳۲۰)، مطرح شده و قوانین مرتبط با آن، تا به امروز معتبر بوده و منسوخ نشده است.

دلالی املاک و ریشه‎های آن در قانون تجارت

به گزارش مجله دلتا، وی می نویسد: برابر ماده ۳۳۵ قانون تجارت، «قرارداد دلالی، تابع مقررات مربوط به وکالت است.» بنابراین، ارتباط میان طرف های  معامله با مشاور املاک، رابطه‌ای بر مبنای مقررات مربوط به عقد وکالت در قانون مدنی است. به این معنا که برابر مواد ۶۶۶ تا ۶۷۳ قانون مدنی، اولاً، هرگاه به سبب کوتاهی مشاور املاک در انجام دادن مسئولیت‌های قانونی‌اش، خسارتی به طرف های معامله یا یکی از آنها وارد شود، مشاور املاک مسئول خواهد بود.ضمن این که مشاور املاک موظف است مصلحت معامله کنندگان  را رعایت و در چارچوب وظایف قانونی اش عمل کند.

افزون بر قانون مدنی، قانون تجارت نیز، برموضوع امانتداری دلالان تأکید کرده‌است. بر اساس ماده ۳۳۷ این قانون، «دلال باید در نهایت صحت و از روی صداقت، طرف های معامله را از جزئیات معامله آگاه کند، هرچند که فقط دلال یکی دو طرف معامله باشد، زیرادلال در مقابل هر یک از دو طرف معامله در مورد تقلب و تقصیرات خود مسئول است .»

همچنین، برابر ماده یک «قانون مسئولیت مدنی»، «هر کس بدون مجوز قانونی، از روی عمد یا بی‌احتیاطی، به جان ،سلامتی ، مال، آزادی  ،حیثیت ، شهرت تجارتی یا حقی دیگر‌که به موجب قانون برای افراد ایجاد شده لطمه‌ای وارد کند که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌ خواهد بود.» با توجه به این مواد، مسئولیت قانونی مشاوران املاک در مقابل طرف های معامله روشن  است.

با توجه به این مطلب، سابقه طولانی دلالی املاک در قانون تجارت کشور می تواند برای صنف مشاوران املاک فرصتی مغتنم باشد.فرصتی که با تکیه بر آن و با استفاده از تجربه بزرگان این صنف و به روز شدن در شیوه ها به موفقیت هایی بسیار رسید.

۴ دیدگاه

  1. انوری

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ در ۱:۴۶ ب٫ظ

    (ارتباط میان طرفین معامله با مشاور املاک، رابطه‌ای بر مبنای مقررات مربوط به عقد وکالت در قانون مدنی است). چند درصد از مردم ما از این مساله آگاهی دارند؟ و ازآن مهم تر چند درصد از آقایان املاکی به فرض آگاهی از چنین موضوعی،آن را رعایت می کنند؟؟

    پاسخ

  2. بردبار

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ در ۴:۲۰ ب٫ظ

    معنی مشاور املاک در کشور ما بد جا افتاده.این شغل یک حرفه علمی و سرشار از پیچیدگی ها و زحمات خاص است. البته نباید از عملکرد و رفتار بد برخی آقایان مشاور املاک هم غافل شد که فقط به فکر منافع خودشان هستند.

    پاسخ

  3. بردبار

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ در ۱:۴۲ ب٫ظ

    معنی مشاور املاک در کشور ما بد جا افتاده است.این شغل یک حرفه علمی و سرشار از پیچیدگی ها و زحمات خاص است. البته نباید از عملکرد و رفتار بد برخی آقایان مشاور املاک هم غافل شد که فقط به فکر منافع خودشان هستند.

    پاسخ

  4. Hajian

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ در ۱:۲۹ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…