چند متر خانه با وام مسکن  می‌توان خرید؟

۹
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر متقاضی خرید در ارزان‌ترین منطقه شهر تهران یعنی منطقه ۱۹ باشید، وام مسکن ارزشی حدود ۲۸ متر از خانه مورد نظرتان را پوشش می‌دهد. قدرت این وام در پرمعامله‌ترین منطقه یعنی منطقه پنج، برابر ۱۰ متر از یک خانه است.
وام

بیشترین سقف وام مسکن، مربوط به مسکن یکم زوج های خانه‌‎اولی و ۱۶۰ میلیون تومان است. این میزان وام، در منطقه یک که  گران‌ترین منطقه تهران به شمار می رود، حدود ۶ متر از خانه مورد تقاضا را پوشش می‌دهد. اگر متقاضی خرید در ارزان‌ترین منطقه شهر تهران یعنی منطقه ۱۹ باشید، وام مسکن ارزشی حدود ۲۸ متر از خانه مورد نظرتان را پوشش می‌دهد. قدرت این وام در پرمعامله‌ترین منطقه یعنی منطقه پنج، برابر ۱۰ متر از یک خانه است.

تازه ترین گزارش بانک مرکزی از معاملات خانه در شهر تهران نشان می‎دهد، تعداد معاملات به پایین‌‎ترین سطح در مقایسه با  ۳۰ماه گذشته رسیده است. تعداد معاملات خانه در شهریورامسال ، ۲۷۸۷ مورد بوده که نشان‎دهنده کاهش ۱۵ درصدی طی شهریور ۹۸در مقایسه با مرداد و همچنین کاهش ۷۳ درصدی در مقایسه با شهریور ۹۷ است .

به گزارش مجله دلتا، درتیرماه امسال، میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی به ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید که درپی آن قیمت ها، رو به کاهش گذاشت به‌ طوری که این رقم در شهریور به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان برای یک مترمربع رسید، قیمتی که در مقایسه با شهریور سال گذشته، بیش از ۵۶ درصد افزایش یافته است.

 بیشترین نرخ رشد ماهانه قیمت خانه در نیمه اول سال ۹۸، مربوط به اردیبهشت‌  بود که با ۱۲.۴ درصد افزایش در مقایسه با فروردین، به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.

البته بازار کشش افزایش بیشتری در قیمت خانه را نداشت و در ماه‌ های بعد، سرعت افزایش نرخ رشد قیمت خانه، کاهش یافت. نرخ رشد قیمت خانه طی خرداد در مقایسه با اردیبهشت، ۵ درصد بود و بازار مسکن تهران با میانگین قیمت ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای یک مترمربع، وارد فصل دوم سال شد.

وام

ورود نرخ رشد قیمت‌ها به دامنه منفی

در تیرماه، نرخ رشد قیمت مسکن در مقایسه با خرداد، کمتر از یک درصد بود و در مرداد بود که نرخ رشد قیمت، وارد دامنه منفی شد. میانگین قیمت خانه در مرداد، کمی بیشتر از ۱۳ میلیون تومان  و با کاهش ۲.۴ درصدی  در مقایسه با تیر روبه روشد. قرارگرفتن در دامنه رشد منفی، موجب شد در شهریور با کاهش ۲.۸ درصدی  در مقایسه با مرداد، قیمت‌ها به سطح قیمت اردیبهشت یعنی متری ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بازگردند.

پرونده بازار مسکن تهران در نیمه اول سال

اکنون باید دید کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و می‌تواند رونق معاملات را در نیمه دوم سال به بازار مسکن بازگرداند؟ پرونده مسکن شهر تهران در نیمه اول سال ۹۸ در حالی بسته شد که تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در این مدت ۶ ماهه، به حدود ۳۲ هزار و ۴۰۰ مورد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵۶.۷ درصد کاهش یافته است. در این مدت،میانگین قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بوده که  در مقایسه با همین دوره درسال گذشته ، ۸۸.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بازار مسکن تهران در شهریور

منطقه یک، همچنان رکورددار بیشترین قیمت در بین ۲۲ منطقه  شهر تهران است. میانگین قیمت یک مترمربع از یک واحد مسکونی در این منطقه بیش از ۲۵ میلیون تومان و حدود ۴ برابر ارزان‌ ترین منطقه ، یعنی ۱۹ به شمار می رود. قیمت در مناطق یک تا هفت، از میانگین قیمت شهر تهران، بالاتر است. منطقه ۵ با اختصاص ۱۵.۴ درصد معاملات به خود، بیشترین سهم نقل و انتقالات مسکن تهران را در شهریور داشته است.

بیشترین خانه‌های معامله‌ شده یعنی ۱۵.۷ درصد کل معاملات، مربوط به نقل و انتقال واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری هستند. همچنین ۴۰.۸ درصد معاملات خانه روی واحدهای نوساز انجام شده است. اقبال بازار به خانه‌هایی با قیمت کمتر از میانگین شهر، بیشتر است؛ به‌طوری که ۱۱.۸ درصد معاملات، مربوطه به‌ خانه‌هایی است که مترمربعی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون تومان قیمت‎گذاری شده اند.

توان خرید وام مسکن

افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن به جایی رسیده که از تسهیلات مختلف خرید خانه  پیشی گرفته‌اند. دریافت وام مسکن، بخش اندکی از سرمایه مورد نیاز برای خرید خانه را تأمین می‌کند. بیشترین سهم از قیمت یک خانه را که حداکثر سقف وام دریافتی می‌تواند پوشش دهد، ۲۸ متر از یک واحد و در منطقه ۱۹ یعنی ارزان‌ترین منطقه تهران است.

بیشترین سقف وام مسکن، مربوط به مسکن یکم زوج های خانه‌‎اولی و ۱۶۰ میلیون تومان است. این میزان وام، در منطقه یک که گران‌ترین منطقه تهران به شمار می رود، حدود ۶ متر از خانه مورد تقاضا را پوشش می‌دهد. اگر متقاضی خرید در ارزان‌ترین منطقه شهر تهران یعنی منطقه ۱۹ باشید، وام مسکن ارزشی حدود ۲۸ متر از خانه مورد نظرتان را پوشش می‌دهد. قدرت این وام در پرمعامله‌ترین منطقه یعنی منطقه پنج، برابر ۱۰ متر از یک خانه است.

منبع : اقتصاد آنلاین

۹ دیدگاه

  1. مشت حسین اقا

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۵۷ ب٫ظ

    باگران شدن مسکن تعداد ازدواج کم شده وبه ناچار کاهش جمعیت داشته و بامیدخدا نسل ایران و ایرانی توسط حکومت ناب محمدی برچیده خواهدشد

    پاسخ

  2. دانشی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۵۰ ب٫ظ

    وام

    پاسخ

  3. مسعود

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  4. مسعود

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۳۷ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  5. فرهنگ

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۱۱ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  6. صلابت

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۰۲ ب٫ظ

  7. مسرور

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۳ ق٫ظ

    چه آمار تاسف آوری

    پاسخ

  8. روزبهاني

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۷ ب٫ظ

    وام مسکن برای خرید کفایت نمی کند

    پاسخ

  9. ملکی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۲ ب٫ظ

    ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…