رکود بازار مسکن ؛ عمیق تر از ۴ سال گذشته؟!

۷
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارشناسان می‌گویند: تا زمانی که قیمت‌های پیشنهادی کاهش نیابد رکود عمیق در بازار حاکم است و نمی‎توان به رونق معاملات امیدوار بود.
رکود عمیق

رکود بازار مسکن ؛ عمیق تر از ۴ سال گذشته گزارش شده است.

معاملات خانه در شهریور امسال به قدری افت کرد که حتی در مقایسه با شهریور چهارسال قبل که بازار در رکود عمیق قرار داشت ۷۸ درصد کاهش یافته است.

قرارداد های خرید در مقایسه با مرداد امسال و شهریور سال گذشته هم به ترتیب ۱۵و ۷۳درصد کاهش یافت و این در حالی است که در شهریورامسال که آخرین مهلت جابه‌جایی ها در تابستان است به طور معمول باید معاملات افزایش می‌یافت.

به گزارش مجله دلتا، شهریور ۹۸ تعداد معاملات خانه در تهران ریزش بی‎سابقه ای کرد، به طوری که حتی در شهریور ۹۴ نیز که بازار در مقایسه با سال‌های قبل و بعد از آن در رکودی عمیق قرارداشت تعداد معاملات ۴.۶ برابر امسال بود. کسادی بازار مسکن در شهریورامسال از زمان آغاز ارائه گزارش‌ های ماهانه این بخش توسط بانک مرکزی در سال ۹۲ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

متقاضیان در انتظار کاهش قیمت

کارشناسان می‌گویند: تا زمانی که قیمت‌های پیشنهادی کاهش نیابد رکود عمیق در بازار حاکم است و نمی‎توان به رونق معاملات امیدوار بود. اما طبق آمار، کاهش ۲.۴ و ۲.۸ درصدی قیمت در دو ماه گذشته بسیار کمتر از رشد ۷ تا ۸ درصد ماهانه در دو سال اخیر بوده است.

با توجه به جهش ۲۰۸ درصدی قیمت  در مقایسه با چهارسال گذشته ، توان خرید متقاضیان مصرفی به شدت کم شده است،هرچند تیرماه ۹۸ رشد قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه چهارسال گذشته از آن، عدد ۲۴۵ درصد را نشان می‌داد. اما مرداد و شهریور امسال قیمت‌هادرمقایسه با دو ماه گذشته به ترتیب ۲.۴ و ۲.۸ درصد کاهش یافت که چشم‌اندازی روبه  کاهش را پیش روی خریداران باز کرده  و متقاضیان مصرفی، خرید را به تعلیق درآورده‌اند.

رکود عمیق

تجربه دوره های رونق مسکن در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ نشان می‌دهد که دوره رکود، طولانی‌تر از دوره رونق  است اما تقاضا برای خرید در زمان رشد قیمت‌ ها به شدت افزایش می‎یابد. این اشتباه محاسباتی متقاضیان به جهش‌های سنگین منجر می شود.

ساخت‎و‎ساز دو برابر معاملات است

با وجودی که حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد به دلیل جهش قیمت‌ها اقبال برای ساخت و ساز دیده می‌شود. خرید و فروش خانه به کمترین حد خود اما در مرداد امسال ساخت‎وساز به حدود دو برابر معاملات رسیده‎ است ، هرچند تعداد واحد مسکونی در پروانه‌ های صادره شهر تهران طی شش ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 با این حال پنج ماهه ابتدای امسال در شهر تهران ۲۷ هزار و ۳۸۴ واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی تعریف شده که ۲۸۱۹ واحد کمتر از تعداد خرید و فروش خانه بوده اما آمار ارائه شده در مرداد ۹۸ گویای نصف شدن  تعداد معاملات در مقایسه با ساخت و ساز است.

مرداد امسال، کلنگ احداث ۵۵۶۲ واحد مسکونی در تهران زده شد، در حالی که معاملات فقط ۲۷۸۷ مورد بود. با این‌که سبقت ساخت‎و‎ساز از معاملات می‌تواند به تعادل عرضه و تقاضا منجر شود اما در زمان رکود خرید و فروش، سازندگان انگیزه خود را برای ساخت‎و‎ساز از دست می‌دهند و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده میزان ساخت‎و‎ساز باز هم کاهش یابد.

 از سوی دیگر سازندگان، به دلیل درگیری با چهار قانون مزاحم و اختلال در روند دریافت نقدینگی، توان لازم را برای ایجاد تعادل در بازار مسکن از دست داده‌اند. سال ۹۷ کمیسیون تلفیق املاک در تهران اعداد و ارقامی برای ارزش معاملاتی املاک لحاظ کرده که به اعتقاد انبوه سازان در صورت اجرا، تورم بسیار سنگینی را در قالب ۲۰ نوع عوارض، مالیات و سایر وجوه پرداختی به صنعت ساختمان تحمیل می‎کند.

منبع : ایسنا

۷ دیدگاه

  1. نژادی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۲۶ ب٫ظ

    کاملا درسته

    پاسخ

  2. آرین

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۲۵ ب٫ظ

    دقیقا همینطوره

    پاسخ

  3. ثابتی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۴۰ ب٫ظ

    امیدوارم هر چه زودتر از این رکود مسخره خارج بشیم و شاهد رونق در بازار املاک باشیم

    پاسخ

  4. جعفری

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۵ ب٫ظ

    مطالب مفید و اموزنده

    پاسخ

  5. علي حنيفه پور

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

    بایستی قیمتها بازم کاهش پیدا کنه

    پاسخ

  6. ثامن

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

  7. فرهاد کرمی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…