خواص حلیم ؛ صبحانه سالم ایرانی

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حلیم با دارچین فراوان! بهترین انتخاب برای خوردن یک صبحانه کامل پاییزی! با دلتا همراه باشید.
حلیم

مگر می‌شود از خوردن یک کاسه حلیم خوشمزه در ابتدای یک صبح دل‌انگیز پاییزی گذشت؟

حلیم یک غذای مغذی است که طرفداران زیادی دارد. این غذای مقوی به علت داشتن گندم، خاصیت سیرکنندگی دارد و حاوی روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. البته خوردن این غذای خوشمزه برای همه افراد مفید نیست؛ با مجله دلتا همراه باشید.

خواص-حلیم

خواص حلیم

همانطور که ذکر شد، حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا، منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. البته اگر در تهیه این غذا از گندم سبوس‌دار که فیبر زیادی دارد، استفاده شود، در بهبود برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه نیز مؤثر خواهد بود.

 همچنین این ماده برای پیشگیری از یبوست و انواع سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفید است. درواقع گندم سبوس‌دار خاصیت ضد انگلی دارد و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

حلیم

حلیم گندم ؛ درمان‌کننده بیماری‌ها

تقویت‌کننده قلب

مصرف حلیم سبب سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود؛ زیرا فیبر موجود در گندم سبوس‌دار کلسترول خون را کم می‌کند و سبب کاهش احتمال لخته شدن و فشار خون و کنترل قند خون می‌شود.

درمان سرطان

حلیم تهیه‌شده از گندم سبوس‌دار فیبر زیادی دارد و سبب درمان بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه می‌شود.

درمان یبوست

مصرف حلیم برای پیشگیری از یبوست و سرطان روده بزرگ مفید است.

انگل زدای طبیعی

گندم سبوس‌دار خاصیت ضد انگلی هم دارد و موجب جلوگیری از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی می‌شود.

خواص-حلیم

خوردن حلیم برای چه کسانی مفید است؟

سرد مزاج‌ها

خوردن حلیم برای افراد سرد‌مزاج مفید است، شما می‌توانید این غذای خوشمزه را با مقداری روغن حیوانی و دارچین مصرف کنید.

کم‌خونی

این صبحانه مغذی برای زنان، دختران جوان و افرادی که در معرض کم‌خونی هستند، مفید است؛ زیرا حلیم به علت داشتن گندم و گوشت، آهن زیادی دارد.

خوردن حلیم برای چه کسانی مضر است؟

افراد چاق

مصرف حلیم برای افرادی که اضافه‌وزن دارند، مناسب نیست؛ زیرا حلیم کالری فراوانی دارد. تقریبا یک پیاله حلیم ۱۵۰ کالری دارد که اگر با یک قاشق شکر، یک کف دست نان و روغن مصرف شود، ۳۰۰ تا ۳۵۰ کالری اضافی در بدن تولید می‌کند. افراد چاق بهتر است حلیم را کم و بدون افزودنی و چاشنی میل کنند.

افراد دیابتی

اگر دیابت یا چربی خون دارید، حلیم را با شکر و روغن مصرف نکنید یا به میزان کم میل کنید.

حلیم یک وعده غذایی سالم در ماه رمضان

مصرف حلیم در ماه رمضان و در وعده افطار با شکر و روغن باعث تحریک معده، اضافه‌وزن و نیز عطش شدید می‌شود. خوردن آب زیاد به دنبال این تشنگی باعث رقیق شدن شیره معده و تأخیر هضم غذا می‌شود و این رفتار نفخ شکم و سایر ناراحتی‌های گوارشی را در پی دارد.

بنابراین، اگر طرفدار این وعده کامل غذایی در ماه رمضان هستید، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. به یاد داشته باشید که پس از خوردن حلیم بلافاصله دراز نکشید؛ زیرا این غذا دیر‌هضم است و باعث می‌شود، دچار سوزش و ناراحتی معده شوید.

حلیم-و-دارچین

چرا حلیم با دارچین؟

اگر از طرفداران حلیم باشید، حتما می‌دانید که این غذا معمولا با دارچین مصرف می‌شود.

جالب است بدانید که فواید حلیم بسیار زیاد است اما چون غذایی خمیری‌شکل است و این گونه غذاها معمولا در معده توقف زیادی دارند و روند هضم و جذب آنها بسیار کند انجام می‌شود، اضافه کردن ادویه‌ای مانند دارچین می‌تواند به بهبود سرعت هضم و جذب این غذا کمک کند.

درواقع، حلیم تنها غذایی نیست که از دارچین به عنوان تسهیل‌کننده هضم استفاده می‌کند بلکه عدس پلو نیز در گروه غذاهایی قرار می‌گیرد که اضافه کردن کشمش و دارچین به آن برای مصرف‌کننده بسیار مفید است.

عدس در کنار خواص بی‌شمار خود طبع سردی دارد؛ از این رو مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند منجر به بی‌حالی و افسردگی شود که اضافه کردن ادویه دارچین بهترین راه برای کنترل این حالت است.

بنابراین، اگر هوس خوردن یک صبحانه دلچسب پاییزی کرده‌اید، ما به شما خوردن حلیم به همراه چاشنی خوش‌عطر دارچین را توصیه می‌کنیم.

۶ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۵ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۰۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. آژن

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. شایسته

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  4. شمس

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    بسیار خوب بوده است

    پاسخ

  5. فتحی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

    بسیار مفید و برای صبحانه دلچسب

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۱ ق٫ظ

    عاشقشم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…