سازش در دعاوی کیفری

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از روش‎های حل اختلاف، سازش قضایی است که این نوع سازش در دادگاه انجام می‎‌شود و قاضی در روند اجرا و حل اختلاف بین طرف‎های دعوا، نقشی اساسی دارد.
سازش

با توسعه و پیشرفت روزافزون در جوامع امروزی، روش‎‌های حل اختلاف همچون سایر ابعاد زندگی بشری تحول یافته و به تدریج شکلی دوستانه و مسالمت‎ آمیز به خود گرفته است. سازش به عنوان یکی از روش‎‌های حل اختلاف است. در این مطلب مجله دلتا به تعریف سازش قضایی و شرایط و چگونگی رسیدن به آن پرداخته شده است.

سازش قضایی چیست؟

سازش یکی از روش‎‌های حل‎ و‎فصل اختلافات است که از طریق آن، دو طرف دعوا با جستجوی راه‎ حلی مسالمت‎ آمیز و دوستانه به دعوا و اختلاف پایان می‌دهند.

در سازش، شخص ثالث بی‎‌طرف، می‎‌تواند طرف‌ها را تشویق به ملاقات و مذاکره مستقیم کند.

635591070762451079 سازش در دعاوی کیفری

ارجاع به شورای حل اختلاف و موسسات میانجی‎‌گری

موضوع میانجی‌‎گری و صلح در دعاوی کیفری و سازش، نوعی ابتکار و نوآوری در قانون آیین دادرسی کیفری محسوب می‌‎شود. طبق قانون، قاضی؛ بزه‎کار و بزه‌‎‎دیده را با توافق خودشان، به شورای حل اختلاف یا موسساتی که در بخش میانجی‌‎گری فعالیت می‌‎کنند، ارجاع می‌دهد. در این صورت آن‎‌ها می‌توانند رابطه بزه‎کار و بزه‎‎‌دیده را اصلاح و میان آن‌ها سازش ایجاد کنند.

در قانون، حداکثر زمان برای میانجی‎‌گری سه ماه تعیین شده است. به همین دلیل قانون‌گذار مقرر کرده است که رسیدگی به موضوع دعوا تا سه ماه متوقف شود. بنابراین در این مدت زمانی مقرر می‌شود که رابطه میان بزه‎کار و بزه‌‎دیده اصلاح شده و شاکی گذشت کند.

هدف قانون‌گذار از صلح و سازش بین طرف‌‎ها این است که رابطه بین بزه‎کار و بزه‎‌دیده اصلاح شود. در نتیجه از تکرار جرم جدید و اتفاقات ناگوار دیگری که ممکن است در اثر ب‎هم خوردن رابطه آن ‌ها ایجاد شود، نیز جلوگیری می‌شود.

سازش در دعاوی کیفری

در خصوص صلح در دعاوی کیفری، براساس ماده ۸۲ قانون آیین دادرسی کیفری، در جرائم تعزیری که مجازات آن‎‌ها قابل تعلیق است، قاضی می‎‌تواند به درخواست متهم و موافقت بزه‌‎دیده یا مدعی خصوصی؛ با اخذ تامین مناسب، حداکثر دو ماه به متهم برای بدست آوردن رضایت و گذشت شاکی یا جبران خسارت ناشی از جرم مهلت دهد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین مقام قضایی می‌‎تواند برای ایجاد سازش بین طرف‎ین دعوا، موضوع را با توافق آن‌ها به شورای حل اختلاف یا شخص یا موسسه‌ه‎ایی برای میانجی‎‌گری، ارجاع دهد. بنابراین اگر متهم درپی کسب گذشت شاکی است، باید خسارات وارده به وی را نیز جبران کند.

پیشنهاد مطالعه : مطلب سوء پیشینه کیفری چگونه پاک می‌شود؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۳۳ ب٫ظ

  3. روزبهانی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    مطلب آموزنده بود

    پاسخ

  4. روزبهانی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    کار آمد بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …