ایرانگردی، کیش

کیش فقط برای خرید نیست!

۷
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر باستانی حریره با 800 سال قدمت، یکی از جاهای دیدنی کیش است.
شهر حریره کیش

کیش که به عروس جزایر مرجانی دنیا شهرت دارد، به بازارهای جذابش معروف است. مردم به کیش سفر می‌کنند تا در سواحل زیبایش به استراحت بپردازند و در بازارهای آن خریدی دلچسب داشته باشند. با این حال شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید کیش جزیره‌ای باستانی به شمار می‌رود. دیدنی‌های تاریخی جزیره، یکی از مواردی است که ممکن است از دید گردشگران پنهان بماند. با صفحه گردشگری مجله دلتا همراه باشید تا با هم به شهر باستانی حریره در جزیره کیش سفر کنیم و شگفتی‌های آن را از نزدیک ببینیم.

شهر حریره کیش

شهری با قدمتی ۸۰۰ ساله!

 شهر باستانی حریره هشتصد سال قدمت دارد و روزگاری پررونق‌ترین شهر بندری ایران به شمار می‌رفت. این شهر در زمان ساسانیان ایجاد شده و متعلق به دوران طلایی جزیره کیش است. اکنون بقایای این شهر به یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش تبدیل شده است و افراد زیادی در کنار بهره مندی از جاذبه‌های تفریحی، طبیعی و ویترین‌گردی، مجذوب آن می‌شوند. شهر باستانی حریره از بخش‌های مختلفی مانند خانه اعیانی، حمام، اتاق‌هایی با کف شیاردار و شیب‌دار، چاه‌های آب، قنات و مسجد تشکیل شده است.

شهر حریره کیش

این شهر برونگرا است!

مهم‌ترین ویژگی این شهر که آن را با دیگر محوطه‌های باستانی و شهرهای تاریخی ایرانی متمایز می‌کند، معماری برونگرا در ساختار شهری آن است. در بیشتر شهرهای ایران، معماری سنتی درونگرا است و شهرها از چند لایه پیرامونی تشکیل شده‌اند. قلعه یا ارگ که قلب سیاسی و حکومتی شهر به شمار می‌رود در مرکز شهر قرار دارد. بقیه بخش‌های شهر در پیرامون ارگ قرار گرفته‌اند و شهرها اغلب یک یا دو دیوار و حصار دارند. هیچ کدام از این ویژگی‌ها در شهر باستانی حریره وجود ندارد. شهر به صورت کاملا برونگرا طراحی و به صورت یکپارچه ساخته شده است. این ویژگی در هیچ کدام از محوطه‌های باستانی ایران وجود ندارد.

یکی دیگر از جذابیت‌های شهر حریره، وجود اتاق‌هایی با کف شیاردار و شیب‌دار است. در گذشته در این اتاق‌ها خرما نگهداری می‌شد و شیره خرما از طریق شیارهای شیب‌دار به خمره‌ های بزرگ هدایت می‌شد. توجه به این اندازه از هوشمندی در معماری، گردشگران را به وجد می‌آورد.

شهر حریره کیش

چطور برویم؟

شهر باستانی حریره در شمال جزیره کیش و در کنار مجموعه ورزشی المپیک واقع شده است. هم با استفاده از مسیرهای سلامت که مخصوص رفت و آمد دوچرخه است، می‌توانید خودتان را به شهر باستانی برسانید و هم با کمک گرفتن از تاکسی. کافیست سوار یکی از تاکسی‌ها شوید و مقصد را به راننده بگویید تا در کمترین زمان ممکن شما را جلوی در ورودی مجموعه پیاده کند.

شهر حریره کیش

کی برویم؟

از شهر باستانی حریره می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب بازدید کنید. نکته مهم اینکه بازدید از این شهر، رایگان است. نیازی نیست هزینه‌ای بابت بلیط بدهید.

شهر حریره کیش

نکات مهم در بازدید از شهر حریره

شهر حریره محوطه‌ای باستانی به شمار می‌رود و همه قوانین مربوط به حضور و بازدید از محوطه‌ های تاریخی درباره آن نیز صدق می‌کند. از یادگاری نوشتن یا دست زدن به بازمانده بنا ها خودداری کنید. روی ستون‌ها، سنگ‌ها و …. ننشینید. استفاده از سه پایه برای عکاسی در کلیه محوطه‌های باستانی ممنوع است. عکاسی بدون استفاده از فلاش مانعی ندارد. در مجموعه، امکانات رفاهی برای استراحت یا خوردن و آشامیدن وجود ندارد. اما بیرون مجموعه تا دل‌تان بخواهد امکانات رفاهی در دسترس‌تان قرار دارد.

۷ دیدگاه

  1. سارا

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۲۹ ق٫ظ

    بسیار زیباست. تشکر بی پایان از همت شما و اطلاع رسانی های گسترده

    پاسخ

  2. مسعود

    ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۱۳ ب٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  3. ملکی

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۵۶ ب٫ظ

    ایران زیبا

    پاسخ

  4. روزبهانی

    ۸ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۳۳ ب٫ظ

    واقعا جزیره کیش زیباست ودیدنی

    پاسخ

  5. افشاری

    ۸ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۴۸ ب٫ظ

    بسیار دیدنیه
    معماری ایرانی جزء بهترینهاست وجای صحبت بسیارداد

    پاسخ

  6. فرهاد کرمی

    ۸ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  7. یوسفی

    ۸ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…