برگ سبز ؛ سند مالکیت خودرو است؟

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برگ سبزی که شناسنامه وسیله نقلیه یا سند مالکیت است ، سند مالکیت پلاک است نه خودرو، چرا که طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک را تحویل مالک خودرو می‌دهد.
سند رسمی

چند سال قبل که پلاک با تغییر مالکیت خودرو تغییر پیدا نمی‌کرد چیزی تحت عنوان پلاک ملی مطرح نبود. دفاتر وقتی سند خودرو را تنظیم می‌کردند یک نسخه هم برای راهنمایی و رانندگی می‎فرستادند که مشخصات کارت خودرو به طور کامل تغییر می‌کرد. راهنمایی و رانندگی نیز دفترچه‌ای به مالک می‌داد که در صورت هر گونه نقل انتقال مشخصات توسط دفاتر اسناد رسمی در آن دفترچه ثبت می‌شد تا اگر نام مالک خودرو را از آنها استعلام کردند، بتوانند پاسخگو باشند.

سند رسمی

تفاوت برگ سبز با سند رسمی خودرو در چیست؟

به گزارش مجله دلتا در واقع برگ سبزی که شناسنامه وسیله نقلیه یا سند مالکیت است ، سند مالکیت پلاک است نه خودرو، چرا که طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک را تحویل مالک خودرو می‌دهد. پس همان برگ سبز یا شناسنامه وسیله نقلیه یا سند مالکیت پلاک، را نیز نیروی انتظامی باید تحویل دهد و این سند مالکیت پلاک محسوب می‌شود و هیچ ارتباطی به مالکیت خودرو ندارد. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که برگ سبز خودرو سند پلاک است نه سند خودرو. این برگه نشان می‌دهد که من مالک پلاکی هستم که هم اکنون روی خودرو نصب است.

نظر قانونگذار در مورد برگ سبز خودرو

در مورد تنظیم سند خودرو، موضع قانونگذار مشخص است. مجلس مصوب کرده که وظیفه تنظیم سند خودرو با دفاتر اسناد رسمی است. قوه قضائیه هم با صراحت این موضوع را اعلام کرده و حتی به نیروی انتظامی تذکر داده است که تنظیم سند خودرو با دفاتر اسناد رسمی است. با توجه به دخالت سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با تنظیم سند توسط دفاتر اسناد رسمی، هم اکنون طبق قانون، دفاتر اسناد رسمی مکلف به تنظیم سند رسمی خودرو هستند. به عنوان مثال خودرویی سه یا چهار بار معامله شده  در حالیکه سند رسمی نداشت اما در آخرین معامله خریدار هنگام خرید خودرو درخواست سند رسمی کرده و زمانی که به دفترخانه مراجعه می‌کند گفته می‌شود باید مالکان قبلی را پیدا کند و این منوط به آن است که همه مالکان قبلی زنده باشند و دسترسی به آن‎ها ممکن باشد و گرنه مشکلات چند برابر خواهد شد.

سند رسمی

یک نکته مهم

موضوعی که باید بیشتر مدنظر قرار گیرد این است که در مراکز تعویض پلاک، مالکان را ملزم به مراجعه به دفترخانه نمی‌کنند. از طرفی وقتی مالک برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه مراجعه می‌کند و از هزینه‌اش مطلع می‌شود ترجیح می‌دهد با همان مبلغ اندکی که در مراکز تعویض پلاک پرداخت و برگ سبز خودرو را دریافت کرده است تمام مراحل انجام شده و همین کفایت می‎کند،اما این سهل‎گیری می‎تواند تبعات بعدی داشته باشد.

هم اکنون، با توجه به اینکه تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی شده است تعداد افرادی که به دفترخانه‌ها مراجعه می‌کنند تا برای خودروهایشان سند رسمی بگیرند روز به روز در حال افزایش است. اما به دلیل آنکه اغلب مالکان قبلی خودروها در دسترس نیستند متأسفانه مشکلاتی به‎وجود می‎آید. زیرا حضور مالک قبلی الزامی است . در غیر این‎صورت خریدار فقط در صورت داشتن مبایعه‌نامه‌ای که خریداران قبلی در آن مشخص شده باشد می‌تواند به دادگاه مراجعه و درخواست تنظیم سند رسمی کند که ممکن است مدت زمان زیادی این فرایند طول بکشد.

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۸ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۷ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۱۸ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …