پیامک مزاحمت سند محکمه پسند است؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی فرد مزاحم این مساله یعنی مزاحمت پیامکی را می‎پذیرد و در این حالت پرونده برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته گاهی ممکن است شخص در طی مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد، در چنین شرایطی مراحل بازجویی تا زمانی که وی اقرار کند ادامه می‎یابد.
پیامک

فعالیت‎های غیرمجاز کاربران تلفن همراه در قالب پیامک می‌تواند برای بسیاری مشکل‎ساز باشد و دردسر ایجاد کند. ارگان‎هایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، پلیس فتا و سایر ارگان‌های مسئول در حوزه فناوری اطلاعات، صلاحیت رسیدگی و پیگیری موضوع را دارند. روشن است که متن پیامک‎ از طرف شرکت های مخابراتی قابل استخراج است. در شرایط خاصی برخی از دادگاه‌ها، متن پیامک‌ را به عنوان سند استفاده می‌کنند. در مجله دلتا این موضوع را که متن پیامک، سند محکمه پسندی است یا نه بررسی می‎کنیم.

آیا پیامک در دادگاه معتبر است؟

گاهی فرد مزاحم، پیامک غیرمجاز را می‎پذیرد و در این حالت پرونده برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته گاهی ممکن است شخص در طی مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد، در چنین شرایطی مراحل بازجویی تا زمانی که وی اقرار کند ادامه می‎یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، پرونده مزاحم پیامکی مراحل بعدی خود را طی خواهد کرد.

البته این را باید به خاطر داشت که متن پیامک به عنوان سند محکمه‎ پسند کافی نیست، اعتراف متهم برای رای صادره از دادگاه حتما لازم است.
گاهی در برخی از موارد خاص، دادگاه ‎ها درخصوص کنترل پیامک‌ها و تلفن‌های دو طرف دستور می‌دهند که کپی متن مکالمات و پیامک‌ها تهیه شود، که البته این دستور همراه با کسب مجوز قانونی است.

شاید پرسیده شود که قضیه با منع تفتیش عقاید در تضاد است و منافات دارد، در پاسخ باید اظهار داشت: کپی مکالمات و پیامک‌ ها، اقدامی به  منظور کشف جرم بعد از وقوع است. هر چند شنود تلفنی و یا پیامک به عنوان تنها سند یک پرونده مورد استناد قرار نمی‌گیرد و دیوان عالی کشور آنرا رد خواهد کرد اما مکالمات دلیل بسیار مهمی برای روشن شدن حقیقت است.

پیامک

استناد به اسکرین ‎شات

یک وکیل دادگستری در این خصوص با استناد به قانون  می‎گوید: برخلاف تصور عموم ، دادگاه متن پیامک، تلگرام، اینستاگرام و … را به عنوان ادله الکترونیک به رسمیت شناخته است و در این موارد معمولا دادگاه با ارجاع موضوع به کارشناس حوزه فناوری یا پلیس فتا صحت وسقم مدارک را بررسی می‎کند و در صورتی که تایید شود؛ ملاک صدور حکم قرار خواهد گرفت. البته نکته مهمی که در این خصوص باید به آن اشاره کرد این است که اطلاعات و مدارکی که از طریق هک کردن ایمیل یا اکانت طرف مقابل یا کار گذاشتن غیرقانونی دستگاه ضبط صدا یا تصویر در مکان‎هایی که مورد تردد شخص است کشف می‎شود، مورد قبول دادگاه نیست و درواقع چنین اعمالی جرم و ممکن است باعث شود شاکی خود در مظان اتهام قرار گیرد و مجرم شناخته شود.

پیشهناد مطالعه : برای آشنایی بیشتر مزاحمت پیامکی “مزاحمت های پیامکی چه مجازاتی دارد؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۳۴ ب٫ظ

  2. یوسفی

    ۷ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۵۴ ب٫ظ

    چیزی که نبود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …