پاییز و افسردگی آن را جدی بگیرید!

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چه کنیم تا پاییز زیبا را بدون افسردگی سپری کنیم؟ با مجله دلتا همراه باشید.
افسردگی-پاییزی

پاییز و افسردگی آن را جدی بگیرید!

پاییز با تمام زیبایی‌هایش ممکن است شما را افسرده کند!

افسردگی فصلی یا پاییزی (Seasonal Affective Disorder) نوعی اختلال در خلق‌ و خوی فرد است که تقریبا شبیه همان افسردگی (depression) است؛ با این تفاوت که این نوع افسردگی در فصول مختلف مثل فصل پاییز یا زمستان ایجاد می‌شود و به صورت دوره‌ای بر طرف خواهد شد.

اگر شما هم علائم زیر را دارید، نگران نباشید؛ با مجله دلتا همراه باشید و این مطلب را بخوانید.

افسردگی-پاییزی

علت افسردگی پاییزی

با آغاز فصل پاییز و با کوتاه‌تر شدن طول روزها و کم شدن نور خورشید، برخی افراد غمگین و افسرده می‌شوند که بعد از مدتی این حالت از بین می‌رود اما افرادی که مبتلا به اختلال تاثیر فصلی یا به اصطلاح SAD هستند، حالت افسردگی عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

در واقع کاهش نور خورشید و به هم ریختگی هورمون‌ها و ویتامین‌های بدن، منجر به کاهش میزان ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که این امر نیز احساس خواب‌آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می‌دهد.

البته تمام این علائم با شروع فصل بهار از بین می‌روند؛ با این حال طولانی شدن مدت افسردگی می‌تواند خطرناک باشد؛ پس مراقب سلامت روح‌تان باشید و اگر نیاز به مصرف ویتامین یا دارو دارید، حتما با پزشک متخصص یا روانشناس مشورت کنید.

علائم افسردگی فصلی یا پاییزی

اگر در فصل پاییز یا زمستان زیاد می‌خوابید، پرخوری می‌کنید( مخصوصا مصرف شدید کربوهیدرات مثل ماکارانی، ذرت و…)، اضافه‌وزن دارید یا همیشه خسته و بی‌حال هستید و انگیزه انجام کارهای روزمره و حتی حضور در محل کار یا اجتماع را ندارید، ممکن است شما به افسردگی فصلی یا پاییزی مبتلا شده باشید.

به شما توصیه می‌کنیم که صبح یک روز زیبای پاییزی از خواب بیدار شوید، پنجره را باز کنید، باد خنک پاییز را حس کنید، به صورت خودتان آبی بزنید و به فضای سبز بروید و از طبیعت زیبا و برگریزان پاییزی لذت ببرید.

پاییز-و-افسردگی

راهکارهای درمان افسردگی پاییزی

طب سنتی، رنگ‌درمانی و تغییر در سبک زندگی می‌تواند در بهبود یا کاهش افسردگی پاییزی و فصلی کمک‌کننده باشد؛ اگر شما هم به این بیماری فصلی مبتلا هستید، می‌توانید اقدامات زیر را برای بهبود و سلامت حال روحی خود انجام دهید:

رنگ‌درمانی کنید

متخصصان استفاده از روش رنگ‌درمانی را برای مبارزه با افسردگی توصیه می‌کنند. در این میان رنگ‌های روشن و گرم مثل نارنجی و قرمز باعث تقویت روحیه و احساس شادی در فرد می‌شوند؛ مثلا شما می‌توانید از لباس‌های نارنجی و قرمز استفاده کنید یا با این رنگ‌ها تغییر دکوراسیون دهید.

طب سنتی درمان‌کننده افسردگی فصلی

  • روی تخت یا مبل راحتی دراز بکشید و کتاب داستان مورد علاقه‌تان را بخوانید یا برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده را در تلویزیون تماشا کنید؛ به فضای سبز یا پارک بروید.
  • چای معطری بنوشید، مثل چای دارچینی یا چای هل‌دار.
  • کاکائو بخورید؛ این خوراکی شادی‌آور به تعادل هورمون‌ها و بهبود خلق و خوی شما کمک زیادی می‌کند.

ورزش-و-افسردگی

ورزش کنید

شاید هوای سرد و بادهای سوزناک فصل پاییز به خصوص در عصرها و هنگام غروب، هوای ورزش و فعالیت را از سر شما بیندازد! اما اگر در درجه اول به سلامت بدن و پس از آن به شادی و نشاط خود در این فصل اهمیت می‌دهید، نباید تحت هیچ شرایطی ورزش را کنار بگذارید.
یک موزیک آرام و دلنشین، یک جفت کفش پیاده‌روی، کمی وقت آزاد و انتخاب یک فضای سبز و آرام برای ورزش کردن می‌تواند روحیه شما را تغییر دهد.

استفاده از گل و گیاه

اگر فرصت کافی برای رفتن به پارک ندارید؛ فضای سبز را به خانه خودتان بیاورید. فضای محل زندگی‌تان را با گل‌های خوش‌رنگ و خوشبو تزئین کنید. استفاده از گیاهان گل‌دار در داخل آپارتمان‌ها و باغچه خانه باعث می‌شود تا همیشه احساس شادی و طراوت کنید.

مصرف ویتامین D

مگر می‌شود صبح دلپذیر پاییزی را بدون باز کردن پنجره و دعوت کردن نور خورشید به اتاق شروع کرد؟ ما به شما توصیه می‌کنیم که این بار صبحانه خودتان را مهمان آفتاب باشید.

مطالعات زیادی نشان داده‌‌اند که بین کمبود ویتامین D و افسردگی فصلی به خصوص در فصل پاییز، ‌ارتباط محکمی وجود دارد و ویتامین D، نقش حیاتی و مهمی را در عملکرد سیستم ایمنی و خلق و خوی شما ایفا می‌کند؛ بنابراین، اگر به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، بهتر است برای مصرف مکمل این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

افسردگی-پاییزی

افسردگی پاییزی را جدی بگیرید

پاییز همانطور که پادشاه فصل‌ها است، می‌تواند خیلی زود شما را بیمار کند؛ البته این فصل بیشتر به سرماخوردگی‌هایش معروف است اما امان از روزی که شما افسردگی پاییزی بگیرید.

پرهیز غذایی مخصوص فصل پاییز

  • اجتناب از پرخوری
  • اجتناب از نوشیدن آب و مایعات سرد
  • اجتناب از خوردن غذاهای شور، ترش و تند
  • با شکم پر نخوابید.
  • از مصرف زیاد میوه خودداری کنید.
  • اجتناب از خوردن گوشت نمک سود، سوسیس و کالباس
  • مراقب گرمای وسط روز و هوای سرد شب هنگام باشید.
  • بهتر است از خوابیدن در مکان سرد یا چرت نیمروزی پرهیز کنید.
  • در فصل پاییز ورزش در حد اعتدال انجام شود و باید از حرکات بدنی و ورزش زیاد اجتناب شود.
  • از اضطراب، غم، خشم و افسردگی و حتی تنها ماندن بیش از حد دوری کنید.

بنابراین، پاییز با تمام زیبایی‌هایش متهم به افسردگی است؛ البته شما با کمک طب سنتی، تغذیه صحیح و ورزش کردن می‌توانید تا حد زیادی به گذراندن این دوره با کمترین میزان آسیب‌های روحی کمک کنید.

۲ دیدگاه

  1. اسداله سلیمانی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

  2. ملکی

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۱۲ ب٫ظ

    خیلی مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…