امسال اجاره خانه ارزان می شود؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از شاخص‌های اصلی تعیین قیمت اجاره‌بها، قیمت خانه است. افزایش قیمت خانه در سال ۹۸ از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد و این موضوع باعث شد بر قیمت اجاره‌بها هم تأثیر داشته باشد.
افزایش اجاره خانه در سال 98

۹۸، سال ارزان شدن خانه است؟

به گفته نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، با آغاز فصل پاییز و کاهش تقاضا و افزایش عرضه مسکن استیجاری، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در شهرهای بزرگ ارزان تر شده  و به میزان ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

به گزارش مجله دلتا،  سال ۹۸ یکی از سال‌های سخت برای اجاره‌نشین‌ها بود، به ‌طوری که حتی در برخی موارد افزایش اجاره‌بها به ۱۰۰ درصد هم رسید.

 طبق اطلاعات مرکز آمار، برابر سرشماری سال ۹۵، از ۲۳ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور، هفت میلیون واحد استیجاری است. این آمار در مورد شهر تهران بدتر است، تهرانی که تقریباً نیمی از جمعیت آن مستأجرند. از همین رو، افزایش یک‌باره نرخ اجاره‎بها  برای مستاجران که اغلب شامل طبقه کم‌درآمد می‌شوند، در واقع بحرانی شدن زندگی آنها است .

کاهش قیمت بعد از دوره اوج جابه‌‎جایی ها

نایب رییس اتحادیه  مشاوران املاک تهران اظهار کرد: یکی از شاخص‌های اصلی تعیین قیمت اجاره‌بها، قیمت خانه است. افزایش قیمت خانه در سال ۹۸ از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد و این موضوع باعث شد بر قیمت اجاره‌بها هم تأثیر داشته باشد.

ارزان

طبق گفته‌های حسام عقبایی، روند جابه‌جایی در سال ۹۸ برعکس سال‌های گذشته که تقریباً از تیر و مرداد شروع می‌شد، از نیمه دوم فروردین آغاز و باعث شد میانگین رشد اجاره‌بها ۳۰ درصد باشد. اگرچه برخی موارد تا ۱۰۰ درصد افزایش هم دیده شد، اما میانگین تحقق‌یافته در سطح شهرهای بزرگ طبق قراردادهای منعقد شده تقریباً از ۳۰ درصد بوده است. ممکن است مالکان، ملک خود را با قیمت بالاتری به بنگاه‌ها سپرده باشند، اما در نهایت با قیمت‌ های پایین‌تری قرارداد بسته شده است.

عقبایی گفت: در شهرهای بزرگ، ۳۰ درصد و در شهرهای متوسط ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‎ایم اما، در شهرهای کوچک به دلیل توازن بین عرضه و تقاضا افزایش آن‌چنانی دیده نشده است.

دولت مبنای قانونی برای تعیین نرخ اجاره ندارد

نایب رییس اتحادیه  مشاوران املاک تهران در ادامه گفت: تا نیمه شهریور اوج جابه‌جایی ‌‎ها با میانگین ۳۰ درصد رشد قیمت انجام شد و از این تاریخ، اجاره‌ها بین پنج تا ۱۵ درصد کاهش یافت. با ورود به فصل پاییز و کاهش تقاضا و افزایش عرضه، پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت‌ها در شهرهای بزرگ ادامه یافته  و دوباره پنج تا ۱۵ درصد ارزان شود و این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی درباره ورود دولت برای ساماندهی بازار اجاره هم گفت: بر اساس قانون، دولت به دلیل مبانی شرعی احترام به مالکیت خصوصی نمی‌تواند در قیمت‌گذاری مسکن دخالت کند و خود بازار باید کنترل شود که بهترین راه آن افزایش ساخت و ساز است.

منبع : اقتصادآنلاین

۴ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۰ ب٫ظ

    تا حالا که سابقه نداشته اجاره ارزان شود امبدواریم که ای اتفاق بیفتد

    پاسخ

  2. علي حنيفه پور

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    انشالله که روند روبه کاهش قیمت ادامه دار باشه

    پاسخ

  3. سیامک مودت

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

    نمیدونم چی میشه

    پاسخ

  4. بهرامی

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

    باید نرخ اجاره بها کنترل شود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…