کندلوس، زیبای ۴ هزار ساله

۵
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کندلوس روستایی امن است. درِ همه خانه‌ها را باز می‌بینید. سابقه دزدی، هرگز در این روستا وجود نداشته است.
کندلوس

گفته می‌شود کندلوس که یکی از روستاهای گردشگری مازندران است، بیش از ۴۰۰۰ سال قدمت دارد! یعنی اینجا یکی از اولین سکونت‌گاه‌های بشر بوده است. بازدید از جایی که احتمالا اجداد باستانی ما در آن زندگی می‌کردند، به خودی خود هیجان انگیز و وسوسه‌‎کننده است. حالا اگر بدانید این روستا طبیعت بسیار زیبا، آب و هوای فوق‌العاده و دو موزه منحصر به فرد دارد، دیگر برای برنامه‌ریزیِ سفر به آنجا، تردید به دل‌تان راه نمی‌دهید. با صفحه گردشگری مجله دلتا همراه باشید تا با هم به کندلوس مازندران سفر کنیم و زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینیم.

————————————————————————–

طبیعت بکر

این روستا خیلی تمیز است!

اولین پدیده‌ای که مسافران هنگام ورود به این روستا به آن پی می‌برند، وسواس زیاد اهالی برای پاکیزه نگه داشتن محیط زندگی‌شان است. این روستا از تمیزی برق می‌زند و همین وظیفه شما را سنگین‌تر می‌کند. باید بیشتر مراقب تمیزی محیط باشید.

 مازندران

کی برویم؟

کندلوس در میان کوه‌های البرز قرار دارد. کندلوس تقریبا ۶ ماه از سال یعنی از اوایل بهار تا اواسط پاییز، قابل بازدید است. در فصل سرد، این روستا رونق چندانی ندارد. در گذشته نیز در فصل سرما، روستا خالی از سکنه می‌شد.

کندلوس مازندران

چطور برویم؟

کندلوس در ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. اگر از تهران حرکت می‌کنید ابتدا باید به سمت کرج برانید و وارد جاده چالوس شوید. جاده چالوس را آنقدر ادامه دهید تا به مزرن‌آباد برسید. حدود ۵ کیلومتر بعد از مرزن آباد، از دو راهی «دو آب» باید به سمت کجور حرکت کنید. از اینجا تا روستای کندلوس، حدود ۴۲ کیلومتر فاصله وجود دارد. اگر از سمت چالوس حرکت می‌کنید، باید قبل از مرزن‌آباد به سمت کجور حرکت کنید. فاصله چالوس تا کندلوس حدود ۶۵ کیلومتر است.

کندلوس مازندران

کجا بمانیم؟

در کندلوس سوییت‌هایی برای اینکه شب را در روستا بمانید، وجود دارد. کافی است از بومیان روستا، آدرس بپرسید تا شما را راهنمایی کنند.

کندلوس مازندران

خانه پدربزرگ همه ما!

کندلوس در گروه نخستین و قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان‌ در استان مازندران به شمار می‌رود. باستان شناسان بر این باورند که برخی از روستاها به دلیل واقع شدن در مناطق دوردست و صعب‌العبور، همواره در طول تاریخ از گزند جنگ‌ها و تخریب تمدن‌ها در امان مانده‌اند. بنابراین می‌توانند منابع دست نخورده‌ای برای مطالعات باستان شناسی به شمار روند. گفته می‌شود این روستا بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد. باستان شناسان این موضوع را پس از حفاری و کشف آثار باستانی مانند ظروف سفالی، ابزارآلات کشاورزی، قفل و اشیای زینتی ثابت کرده‌اند. کندلوس همچنین دو موزه مردم‌شناسی و گیاهان دارویی دارد.

37623354 1697825603649854 6015547842070839296 n کندلوس، زیبای 4 هزار ساله

کندلوس، روستای پایدار

یکی از نکات مثبت کندلوس، بهره‌گیری هر چه بیشتر از مصالح بومی در معماری ساختمان‌ها است. خانه‌ها از مصالح بومی مثل چوب و سفال ساخته شده‌اند. همین موضوع سبب شده افزون بر زیبایی منحصر به فرد، روستا به بیشترین حد سازگاری با طبیعت و محیط زیست برسد. این موضوع، یکی از اسرار دوست داشتنی بودن روستا است.

CpkxSasXgAAIUUv کندلوس، زیبای 4 هزار ساله

موزه گیاهان دارویی در کندلوس

این موزه به منظور کشت، پرورش، تولید و بسته‌بندی گیاهان دارویی و همچنین جهت تولید اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی تأسیس شد. برای نخستین بار در ایران، باغ بوتانیک (موزه گیاهان دارویی) در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در روستای کندلوس برپا شد که در آن بیش از ۲۵۰ گونه گیاهی با ارزش ژنتیکی بالا تولید و محصولات آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود. بازدید از این موزه رایگان است.

کندلوس مازندران

موزه مردم‌شناسی در کندلوس

کندلوس از نخستین روستاهای دنیا است که از موزه مردم شناسی برخوردار شده است. در واقع این موزه، رویای کودکانه فردی بود که برخلاف هم سن‌ و سالانش از بازی‌های کودکانه دست برداشت و در روستاهای اطراف، خانه به خانه دنبال اشیاء فرهنگی و تاریخی گشت و آنها را جمع آوری کرد.

کندلوس مازندران

آن کودک دیروز که امروزه دکتر علی اصغر جهانگیری نام دارد، از اساتید دانشگاه و بنیان‌گذاران مجموعه‌های گوناگون فرهنگی از جمله موزه کندلوس است. این موزه که بدون حمایت دولت ایجاد شده، دارای آثار ارزشمند هنر و فرهنگ روستایی، انواع کتب خطی، اسناد منحصر بفرد منطقه کجور مازندران، ابزار آلات زندگی مانند قفل، قیچی، انواع بافت، زیورآلات، و انواع نقاشی‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ای است. بلیط ورودی موزه مردم ‌شناسی نفری ۵۰۰۰ تومان است.

کندلوس مازندران

نکات مهم در بازدید از روستا

سوئیت‌ها از آخر آبان تا اواسط اسفند تعطیل هستند. بهتر است تجهیزاتی مانند کفش کوهنوردی، برای پیاده‌روی در طبیعت اطراف، داشته باشید. یادتان باشد به منطقه‌ای سردسیر سفر کرده‌اید. بنابراین بهتر است لباس گرم همراه ببرید. حتی اگر در چله تابستان عازم کندلوس هستید!

دست کم به نصف روز زمان نیاز دارید تا از روستا و موزه‌های آن دیدن کنید. آبشار کندلوس در فاصله ۵ کیلومتری از روستا قرار دارد. با یک ساعت پیاده‌روی در طبیعت، می‌توانید خودتان را به آبشار برسانید. این آبشار یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مازندران نیز به شمار می‌رود. در روستا امکانات رفاهی مانند رستوران و مغازه برای رفع نیازهای ضروری وجود دارد. همچنین می‌توانید فروشگاه‌های کوچک عرضه صنایع دستی را نیز ببینید و از آنها یادگاری بخرید.

۵ دیدگاه

  1. زهرا

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۰۲ ب٫ظ

    خیلی زیبا بود وکاش،قیمتها مناسب بود که همه میتونستن برن مسافرت و حداقل با شرایط مناسب اقساطی مثل کیش را فراهم کنن که من بتونم پسرمو ۱۷سالشه همش میگه بریم بخاطر وضعیت مالی نمیتونم ببرمش با تشکرز

    پاسخ

  2. مسعود

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۲۳ ب٫ظ

    بسیار عالی ، چون خودم تجربه سفر به کندلوس رو داشتم قبول دارم که تمامی مطالب دقیق بوده و به دوستان و همکاران پیشنهاد میکنم حتما یه بار به این منطقه زیبا سفر کنن

    پاسخ

  3. نامجو

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    بسیار زیبا ودیدنی هست

    پاسخ

  4. ملکی

    ۵ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۴۴ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  5. مهرداد

    ۴ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…