مدت زمان طلاق توافقی چقدر است؟

۶
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در خصوص مدت زمان طلاق توافقی نکته حائز اهمیت این است که رویه یکسانی در شهر‎های مختلف ایران وجود ندارد و زمان قطعی را نمی‎توان پیش‌بینی کرد. به عنوان مثال در شهر تهران رویه هر یک از محاکم قضایی و شعبه‎های دادگاه متفاوت است و هر کدام مقررات مربوط به خود را دارند.
زمان طلاق توافقی

یکی از موارد مهم و اساسی در خصوص روابط حقوقی زناشویی، بحث طلاق است. امروزه به دلایل مختلف، میزان طلاق زوج‎ها در کشورمان افزایش یافته است که از منظر اجتماعی و خانوادگی، موجبات به وجود آمدن مخاطرات و معضلات اجتماعی مختلفی شده است.
در خصوص طلاق توافقی؛ مطالب و مقالات مختلفی در مجله دلتا منتشر شده است که می‎توانید با مطالعه آن‎ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مطلب می‎خواهیم به مدت زمان متداول در خصوص سپری شدن روند اجرایی طلاق توافقی بپردازیم.

طلاق توافقی چیست؟

راهکاری که در سال‎های اخیر بسیار مورد استفاده در بحث طلاق قرار گرفته، طلاق توافقی است. در طلاق توافقی زن و مرد در کمال آرامش و به صورت قانونی در خصوص حقوق و تکالیف مربوط به عقد ازدواج‎ خود به یک توافق و جمع‌بندی نهایی رسیده و با مراجعه به دادگاه خانواده، نسبت به ارائه درخواست طلاق توافقی اقدام می‎کنند. در طی طلاق توافقی، زن و مرد بر سر مسائلی چون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل، حق طلاق و غیره به توافق رسیده و از مخاطرات متداول در مورد روند اجرایی مسائل دوری می‎کنند. با توجه به اینکه در طلاق توافقی، زن و شوهر در امور مالی و غیرمالی مرتبط با ازدواج با هم توافق کرده‎اند و تمایل به جدایی با رضایت یکدیگر دارند، بدیهی است که دادگاه‎ها هم از رسیدگی طولانی و با وسواس خودداری می‎‎کنند.

مدت زمان طلاق توافقی

مدت زمان طلاق توافقی

در خصوص مدت زمان طلاق توافقی، نکته حائز اهمیت این است که رویه یکسانی در شهر‎های مختلف ایران وجود ندارد و زمان قطعی را نمی‎توان پیش‎بینی کرد.
به عنوان مثال در شهر تهران رویه هریک از محاکم قضایی و شعبه‎های دادگاه متفاوت است و هر کدام مقررات مربوط به خود را دارند. بسیاری از محاکم قضایی رسیدگی‎کننده به پرونده طلاق توافقی، با در نظر گرفتن مشاوره‎های اجباری زمان‎بر و همچنین طولانی کردن روند طلاق توافقی، این موضوع را پیگیری می‎کنند که زن و شوهر در مدت زمان تعیین شده، از خواست‎ خود مبنی بر طلاق صرف‎نظر کرده و اقدام به ادامه زندگی زناشویی کنند. در بسیاری از موارد این راهکار مفید واقع شده و زوج‎ها پس از گذشت مدت زمانی، به دلایل مختلف از تصمیم‎شان برای طلاق منصرف شده و به زندگی مشترک‎ ادامه می‎دهند. اما در بسیاری از موارد موضوع طلاق به حدی جدی و حاد می‎شود که این راهکار نیز تاثیری بر تصمیم زوج‎ها ندارد.

طلاق توافقی

تعدادی از محاکم قضایی، دادگاه‎ها و شعب رسیدگی‎کننده به پرونده طلاق توافقی؛ در کمترین زمان ممکن اقدام به صدور گواهی عدم سازش و جاری کردن حکم طلاق برای زوج‎ها می‎کنند. با این اوصاف نمی‎‌توان مدت زمانی ثابت برای سپری شدن روند و رویه قضایی طلاق توافقی در محاکم قضایی ایران متصور شد.
در بسیاری از موارد دیده شده است که روند صادر شدن حکم طلاق توافقی برای زن و شوهر در یک دوره زمانی کوتاه سه تا پنج روزه به پایان رسیده و به راحتی زوج‎ها اقدام به طلاق توافقی می‎کنند، ولی در مواردی به دلیل مشاوره‎های رایگان اجباری و دیگر موارد، شاهد طولانی شدن و قطعاً فرسایشی شدن طلاق توافقی در محاکم قضایی هستیم. بد نیست بدانیم با توجه به اجباری شدن مشاوره قبل از طلاق در تهران حداقل زمان اخذ گواهی عدم‎ انصراف از طلاق برای زوج‎ها ۴۵ روز است و بعد از آن دادخواست طلاق توافقی ثبت می‎شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط طلاق در دوران بارداری “طلاق در دوران بارداری” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. مسعود

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

  3. فرهنگ

    ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۳۸ ب٫ظ

    عجب

    پاسخ

  4. مسعود

    ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۲۳ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  5. حقوقدان. خواه

    ۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    فرمودین در کمال آرامش جدا میشن، حالا اگه یه نفر بخواد از طریق همین کامنت نوشتن در کمال آرامش و احترام به صورت توافقی با نگارنده متن آشنا بشه حکم تعزیری داره؟یا تعلیق میشه؟
    اساسا علاقه مندی به ی نویسنده به لحاظ حقوقی جرمه؟
    میشه جوابمو بدین

    پاسخ

  6. شمس

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    اظلاعات خوبی بود با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …