بازار سرد معاملات خانه در نیمه اول امسال

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با وجود ریزش محسوس معاملات، کارشناسان بنگاه های املاک و دیگر فعالان بازار مسکن معتقدند: از اواخر سال 98، بازار بهبود می‎یابد.
معاملات

بازار سرد معاملات خانه در نیمه اول امسال را اغلب واسطه های ملکی کم سابقه گزارش کرده اند.

آمار اعلام شده از اتحادیه مشاوران املاک نشان می دهد رونق سال ۹۷ بازار مسکن کشور بسیار کمرنگ و بازار کساد شده است.

در شش ماهه اول سال ۹۸ تعداد ۲۶۸ هزار و ۵۸۵ قرارداد خرید و فروش ملک در کشور منعقد شده که در مقایسه با زمان  مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش نشان می دهد. افت قراردادهای خرید و فروش در حالی روی داده  که روند ریزش معاملات هر ماه تشدید شده و تعداد مبایعه نامه ها از اردیبهشت ماه روند منفی به خود گرفته است.

به گزارش مجله دلتا، آمارنقطه به نقطه گویای آن است که ، بعد از افزایش ۴ درصدی مبایعه نامه ها در فروردین ماه امسال، معاملات ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۵۴ درصد به ترتیب در ماههای اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

قراردادهای اجاره در کشور اما کاهش اندکی نشان می دهد. در شش ماهه اول امسال بالغ بر ۳۰۲ هزار و ۱۴۳ اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده که نشان دهنده کاهش ۷ درصدی در مقایسه با شش ماهه اول سال ۹۷ است.

بازار سرد مسکن  در تهران

در شهر تهران  معاملات خانه  سرد است و کاهش بیشتری دارد. در شش ماهه ابتدای سال ۹۸ فقط  ۴۱ هزار و ۸۴۴ قرارداد خرید و

فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال ۹۷ با کاهش ۵۷ درصدی روبه رو شده است .

سرد

آنطور که اتحادیه مشاوران املاک گزارش داده روند منفی معاملات از فروردین ماه  امسال آغاز شده و قراردادها هر ماه ریزش بیشتری داشته است. آمار نقطه به نقطه گویای آن است که از فروردین تا شهریور قراردادهای خرید و فروش به ترتیب ۴۰، ۴۰، ۶۲، ۶۶، ۷۵ و ۷۴ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

قراردادهای اجاره در تهران نیز غیر از شهریورماه در بقیه ماه ها کاهش معناداری داشته است . در شهریورماه امسال ۱۲ هزار و ۵۴۶ اجاره نامه در تهران به امضا رسیده که از کاهش ۵ درصدی در مقایسه با شهریور پارسال حکایت دارد.

 مقایسه قراردادهای اجاره در تهران از ابتدای امسال تا شهریورماه نشان دهنده افت ۲۶، ۲۳، ۲۳، ۱۴، ۲۲ و ۵ درصدی است. گزارش های میدانی حاکی است که با توجه به افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت های اجاره تعداد قابل توجهی از مستاجران  قرارداد خود را تمدید کرده اند.

انتظار بهتر شدن  معاملات در پایان امسال

با وجود ریزش محسوس معاملات، کارشناسان بنگاه های املاک و دیگر فعالان بازار مسکن معتقدند: از اواخر سال ۹۸، بازار بهبود می‎یابد. به رغم کاهش شدید توان متقاضیان واقعی، انتظار می رود متغیرهای تقویت کننده بازار مسکن از اواخر امسال به شکل کمرنگ بروز کنند.

تلفیق پس انداز خانواده ها با تسهیلات بانکی که البته هم اکنون فقط ۲۲ درصد قیمت یک واحد ۵۵ متری را با توجه به میانگین قیمت شهر تهران پوشش می‎دهد، یکی از عوامل کمک کننده به بازار مسکن خواهد بود.

منبع : ایسنا

۳ دیدگاه

  1. ملکی

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۰۹ ب٫ظ

    ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ

  2. صلابت

    ۵ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۳۳ ب٫ظ

  3. فرهاد کرمی

    ۵ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…