مجازات فرار از صحنه تصادف

۸
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که راننده برای نجات یا کم کردن آسیب‌های ناشی از رانندگی به مصدوم کمک کند برای او امتیازاتی در نظر گرفته شده است.
فرار از صحنه تصادف

بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آنکه می‌فهمند مقصر هستند از صحنه فرار می‌کنند. علت فرار از صحنه تصادف می‌تواند ترس، اضطراب یا فرار از جریمه باشد. قانون بین آن دسته از رانندگانی که پا روی وجدان می‌گذارند و از صحنه تصادف فرار می‌کنند با دیگر رانندگان تمایز قائل شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات فرار از صحنه تصادف می‌پردازیم.

مجازات فرار از صحنه تصادف

در صورتی‌ که راننده خودرو با شخص دیگری تصادف کند و موجب کشته شدن او شود، اگر این حادثه عمدی نباشد، چنین قتلی شبه‎ عمد خواهد بود. مهمترین مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده پرداخت دیه است که امروزه شرکت‌های بیمه پرداخت آن را تضمین می‌کنند. یکی از نکات حقوقی که باید به آن توجه کرد این است که قتل در نتیجه تصادف رانندگی به قصاص منتهی نمی‌شود؛ با این وجود، گاهی برخی رانندگان بعد از تصادف با فرار از صحنه تصادف، مجروح را رها کرده تا شاید از مجازات‌های این جرم فرار کنند.

طبق قانون اگر بعد از تصادف، مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی از این کار خودداری یا برای فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند، برای هر یک از موارد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در این مورد برای محکوم تخفیف قائل شود. قانونگذار همچنین مقرر کرده است: «بی ‎احتیاطی یا عدم رعایت مقررات، عدم‎ مهارت راننده که منجر به ایجاد صدمه بدنی به دیگری یا نقص و ضعف دائم یکی از اعضای بدن یا از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم شود، یا برخی از آسیب‌های دیگر از جمله وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی را باعث شود، مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم خواهد شد.»

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب خرید خودرو و نکات حقوقی آن را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۶:۳۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

  6. روزبهانی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۹ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

    • ناشناس

      ۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  7. یوسفی

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…