سند تک‌برگ و آنچه باید درباره آن بدانید

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چند سالی می‌شود که بحث تعویض سندهای قدیمی با سندهای جدید مطرح شده است؛ سندهای منگوله‌دار قدیمی به سند تک‌برگی تبدیل می‌شوند که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارد.
سند

 سند مالکیت معتبرترین مدرک هویت ملک یا زمین و از اهمیت خاصی برخوردار است. چند سالی که سندهای منگوله دار قدیمی با سندهای جدید که سند تک‌برگ نامیده می شوند تغییر کرده است .برای آگاهی بیشتر با  مجله دلتا همراه باشید.

ویژگی سندهای تک‌برگ چیست؟

  • سندهای تک‌برگ مثل سندهای قدیمی به‌صورت دستی تهیه نمی‌شوند و روند چاپ آنها کاملا مکانیزه است. این یکی از بزرگ‌ترین مزایای سندهای جدید است.
  • دیگر اشکال بد خط‌ یا ناخوانا بودن سند و نوشتن اصلاحات پی‌درپی پشت سند وجود ندارد و به راحتی می‌توان اطلاعات درون سند را دید.
  • سندهای تک‌برگ کروکی دقیق و اطلاعات بیشتری نسبت به سندهای قدیمی دارند و با تکیه بر این سندها دیگر مشکلاتی مثل ابهام در متراژ ملک و تعرض به زمین‌ها و املاک اتفاق نمی‌افتد.
  • سندهای تک برگ به آسانی سندهای‌ منگوله‌دار، جعل نمی‌شوند.
  • هر سند برای یک نفر صادر و بنابراین مشکل فرسودگی سند و دست‎به‌دست گشتن آن هم حل می‌شود.
  • در این سندها خبری از اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ملک وجود ندارد و در نگاه اول، بدون مراجعه به اداره ثبت نمی‌توان چنین اطلاعاتی را در مورد ملک یا زمین مورد نظر به‌دست آورد. از طرفی با وارد شدن این اطلاعات در سامانه اداره ثبت اسناد، دسترسی‌های اداری به اطلاعات این اسناد راحت‌تر شده است.

سند

 مدارک مورد نیاز

اصل و کپی مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک یا مالکان جدید و قبلی آن نخستین مدرک مورد نیاز برای دریافت سند تک‌برگ است.
ارائه پایان‌کار شهرداری، استعلام سند، تسویه‌حساب با بیمه تأمین اجتماعی برای املاکی که کاربری صنعتی و تجاری دارند دیگر مدارک مورد نیاز است. قبض تلفن ثابت ملک را فراموش نکنید. کروکی دقیق ملک نیز مدرک مورد نیاز است.
اصل سند قبلی ملک باید هنگام ارائه درخواست به اداره ثبت ارائه شده باشد. اگر وکیل قانونی مراحل تعویض سند و یا واگذاری آن را دنبال می‌کند در تمام مراجعه‌ها ارائه وکالتنامه از سوی او ضروری است. فرم تقاضای دریافت سند تک‌برگ و فرم مربوط به اداره پست از جمله فرم‌هایی هستند که باید در روند این کار تکمیل شوند. پرداخت هزینه‌های لازم در اداره‌ های ثبت از طریق دستگاه کارتخوان امکان‌پذیر است. به فیش پرداخت این هزینه‌ها هم نیاز دارید.

تسویه حساب شهرداری

یکی از اقدامات مهم و لازم که برای دریافت سند تک‌برگ باید انجام شود تسویه حساب شهرداری است. سندی که به شخص دیگری واگذار و در واقع معامله می‌شود باید پیش از آن بدهی‌های خود را به شهرداری تسویه کرده باشد. یکی از مدارک مورد نیاز برای اثبات این تسویه حساب‌ها، ارائه گواهی پایان‌کار شهرداری است. این گواهی نشان می‌دهد که خانه یا ملک مورد نظر عوارض و مالیات خود را پرداخت کرده است و سند آن مشکلی ندارد.
گواهی بعدی که در مورد زمین‌های مورد معامله نیاز دارید  ارائه نامه از سازمان نوسازی است و تعیین تکلیف کاربری آن که آیا تجاری و اداری  یا مسکونی است. مالکان ملک‌های تجاری و صنعتی علاوه بر این دو گواهی، لازم است نامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خرید و فروش همراه داشته باشند.

۲ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۳ ب٫ظ

    سند تک برگ اطلاعت قبل ملک از بین می رود

    پاسخ

  2. افشین

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۵۴ ب٫ظ

    بسیار بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …