معاملات زمین از خانه جلو زد!

۷
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد قیمت زمین نیز در ایران افزایش یافته و حتی از درصد رشد قیمت خانه نیز پیشی گرفته است. علت اصلی این اتفاق احتمالا افزایش قابل توجه تقاضا برای ساخت و ساز در ماه‌های گذشته است.
معاملات زمین

بررسی های میدانی نشان می دهد که معاملات زمین از خانه جلو زده است.

بهار امسال از نظر شاخص‌های اقتصادی، فصلی بسیار مهم محسوب می‌شد. پس از ماه‌های تلاطم و نوسان ‌های اقتصادی در سال ۹۷، بسیاری از بازارها خود را آماده می‌کردند تا با فضایی تازه رو‌به‌رو شوند؛ فضایی که در آن شوک‌های ابتدایی ناشی از تحریم وجود نداشت و با اجرایی شدن برنامه‌های دولت و ثبات نسبی در بعضی بازارهای کلان، اقتصاد ایران را در مسیر یک دوره جدید به حرکت در آورد.

در این بین اوضاع صنعت ساختمان پیچیده‌تر از دیگر حوزه‌ها بود. با وجود آنکه با افزایش قیمت ارز و بالا رفتن نرخ تورم، توان خرید مردم در بسیاری از بازارها کاهش یافت یا دست‌کم، سهم کالاهای مصرفی در سبد هزینه‌های خانوار بیشتر از گذشته شد، اما جامعه توانست موقعیت تازه خود را در بسیاری از این حوزه‌ها شناسایی کرده و خود را هماهنگ کند.

به گزارش مجله پیام دلتا، تورم در بازار مسکن اما با دیگر حوزه‌ها متفاوت است و یک جهش قیمتی کافی است تا بخش زیادی از جامعه، توان خرید را از دست داده و در پی آن دوره ای دیگر از رکود را ایجاد کند.

افزایش ۸۲ درصدی قیمت خانه

آخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار از اوضاع بازار مسکن در پایتخت نشان می‌داد که قیمت‌ها در مقایسه  با سال گذشته ۸۲ درصد افزایش داشته است و حالا آمار آخرین بررسی‌ها حاکی است که بهای خانه در سراسر کشور افزایش داشته است.

معاملات زمین

 بر اساس اطلاعات ارایه شده مرکزآمار، حداقل قیمت یک متر مربع خانه در ایران حدود صد هزار تومان و حداکثر حدود هفتاد میلیون تومان بوده است. به این ترتیب در بازار امروز، قیمت یک مترمربع خانه در ایران به‌ طور میانگین حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

بررسی‌ها همچنین نشان می‎دهد که میانگین عمر و متراژ بناهای معامله شده در بهار امسال به ترتیب ۱۲ سال و حدود ۱۰۶ متر مربع بوده است. براساس ارزیابی‌ها بیشترین تقاضا و معامله در واحدهای مسکونی تهران، به خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ مترمربعی اختصاص دارد.

همچنین میانگین یک مترمربع  خانه در تهران، ۱۳ میلیون تومان اعلام شده که  حدود ۱۰ میلیون تومان بالاتر از میانگین کشوری به شمار می‌رود. موضوع مهمی که در گزارش مرکز آمار به آن اشاره شده، کاهش قابل توجه معاملات خانه در سراسر کشور است. محاسبات نشان می‌دهد که قیمت خانه در ایران، در بهار امسال و در مقایسه با زمستان سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و درپی  آن میزان معاملات نیز با کاهش بیش از ۱۳ درصد روبه رو است.

مقایسه بهار سال ۹۸ با بهار سال گذشته نیز حاکی از افزایش ۸۲ درصدی قیمت و کاهش ۲۴ درصدی معاملات خانه در سراسر کشور بوده که نشان دهنده  خطر ایجاد یک رکود سراسری دربازار مسکن است.

اوج‌گیری قیمت زمین

در کنار افزایش قیمت خانه، آمارها نشان می‌دهد قیمت زمین نیز در ایران افزایش یافته و حتی از درصد رشد قیمت خانه نیز پیشی گرفته است. علت اصلی این اتفاق احتمالا افزایش قابل توجه تقاضا برای ساخت‎و‎ساز در ماه‌ های گذشته است.

1 59 معاملات زمین از خانه جلو زد!

در شرایطی که در سال‌های اخیر رکود صنعت ساختمان، بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای ورود به این بازار دلسرد کرده بود، افزایش دوباره قیمت‌ ها در ماه‌های گذشته باعث شده بسیاری به توسعه ساخت و سازهای‌شان ترغیب شوند و همین امر قیمت‌ها را بالا برده است.

 بررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که حداقل قیمت زمین در سراسر کشور حدود مترمربعی ۵۰ هزار تومان و حداکثر قیمت حدود ۷۲ میلیون تومان بوده است  که نتیجه می‎گیریم، میانگین قیمت زمین در ایران حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

آنچه فرضیه افزایش تقاضا برای ساخت‌وسازهای جدید را تقویت می‎کند، افزایش معاملات زمین با وجود بالا رفتن قیمت‌ها است. مرکز آمار اعلام کرده که قیمت زمین در بهار امسال در مقایسه  با زمستان سال گذشته افزایش ۱۶ درصدی داشته اما با این وجود معاملات زمین ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

 از مقایسه آمارهای بهار امسال با فصل مشابه سال گذشته  نیز چنین بر می‌آید که نرخ زمین افزایش بسیار بالای ۱۴۸ درصد را به ثبت رسانده و این در حالی است که تعداد معاملات در مقایسه با همین مدت بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است.

رشد ۳۰ درصدی اجاره‌بها

مرکز آمار در گزارش اخیر خود بخشی را نیز به بازار اجاره خانه در سراسر کشور اختصاص داده است که فاصله قیمتی بسیار گسترده‌ای را نشان می‌دهد. بر این اساس حداقل مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه‌ پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در ایران دو هزار تومان و بالاترین رقم بیش از ۲۲۰ هزار تومان بوده است. میانگین این عدد نیز در سراسر کشور به حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.

بر این اساس میانگین  قیمت اجاره‌بها  و معاملات بخش اجاره در بهار سال ۹۸ در مقایسه با زمستان سال گذشته به ترتیب حدود ۱۳ و ۱۷ در صد افزایش داشته با این وجود در مقایسه میان آمارهای بهار امسال با مدت مشابه سال گذشته ، معاملات اجاره خانه در ایران کاهش یافته است.

در این آمار کاهش تعداد مستاجران در سراسر ایران در حالی به ثبت رسیده که تعداد معاملات خرید و فروش خانه نیز کاهش یافته است. جدای از این بحث‌ها، افزایش ۸۲ درصدی قیمت خانه و ۱۴۸ درصدی قیمت زمین در سراسرایران نشان می‌دهد که برخلاف برخی موج‌های تورمی که فقط کلانشهرهایی مانند پایتخت را دربر می‌گرفت، این‌ بار بازار مسکن در سراسر کشور، در پی تهران حرکت کرده و با توجه به محدودیت‌ های درآمدی در شهرهای کوچک، احتمالا فشار بر قشر های کم‌درآمد در این مناطق نیز افزایش یافته است، فشاری که  چنانچه کمتر نشود می‌تواند برای تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی مشکل‌ساز شود.

منبع : اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد

۷ دیدگاه

  1. مهدی مختاری

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  2. بیگدلی

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. ملکی

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ق٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  4. علي حنيفه پور

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    با سپاس از آمار و ارقام و اطلاعات ارائه شده.

    پاسخ

  5. امیری

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

    مطلب خوب و جامعی بود

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۱۹ ق٫ظ

    مطلب مستندی نیست ساخت وساز دراین شرایط به صرف سازنده نیست وآپارتمان آماده ارزانتر است

    پاسخ

  7. ثامن

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…