ایرانگردی ، طبیعت گردی، زنجان

دریاچه چینی لر، فرزند زیبای زلزله

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سد و دریاچه کردآباد بعد از زلزله مرگبار رودبار و منجیل در 1369 به وجود آمده است.
دریاچه کردآباد

دریاچه چینی لر که به دریاچه کردآباد نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان در اطراف شهرستان طارم است. این دریاچه فرزند زیبای زلزله مشهور رودبار و منجیل است و پیش از آن، وجود نداشت. با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به این دریاچه زیبا سفر کنیم و از زیبایی‌های آن و طبیعت محدوده طارم شگفت‌زده شویم.

دریاچه کردآباد

زاده زلزله

زلزله مشهور رودبار و منجیل در آخرین روز بهار سال ۱۳۶۹ به وقوع پیوست و تلفات مالی و جانی زیادی داشت. گرچه خسارت‌های معنوی زلزله جبران نشدنی بود، با این حال اتفاقات جالبی بعد از آن به وقوع پیوست. تشکیل سد طبیعی و سپس دریاچه کردآباد یا چینی لر یکی از آن اتفاقات خوب بعد از زلزله به شمار می‌رود. این دریاچه بر اثر فرونشست زمین در هنگام زلزله ایجاد شد و اکنون این منطقه به یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان تبدیل شده است.

1489008762 kord abad dam 6 دریاچه چینی لر، فرزند زیبای زلزله

سد و دریاچه کردآباد کجاست؟

سد و دریاچه کردآباد در شرق شهر آب‌بر قرار دارد. آب‌بر مرکز شهرستان طارم به شمار می‌رود. طارم که از توابع استان زنجان است، آب و هوای عجیبی دارد. کشاورزی پر رونق و باغ‌های فوق‌العاده آن سبب شده به “هندوستان ایران” شهرت پیدا کند. روستای کردآباد تنها ۵ کیلومتر با آب‌بر فاصله دارد. سد کردآباد و دریاچه زیبای پشت سد نیز در ۱۰ کیلومتری روستا قرار دارند. در نظر داشته باشید ۷ کیلومتر از این مسیر با خودرو قابل دسترسی است و ۳ کیلومتر باقی‌مانده را باید پیاده بپیمایید. بهتر است پیش از آغاز به سفر، از طریق برنامه‌های مسیریاب، مسیر مناسب را پیدا کنید.

سد، دو دریاچه دارد که یکی بزرگتر و دیگری کوچک‌تر است. اطراف دریاچه را باغ‌های زیبا و مراتع سرسبز پوشانده‌اند. آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در مسیر پیاده‌روی وجود دارد که آنجا را دوست داشتنی‌تر کرده است.

دریاچه کردآباد

نکات مهم هنگام بازدید از دریاچه کردآباد

دریاچه پر از ماهی است و در پایان فصل شکار ممنوع، یعنی نیمه خرداد تا زمستان، اجازه ماهی‌گیری به گردشگران داده می‌شود. ماهی‌های ریز و درشت زیادی در این دریاچه زندگی ÷می‌کنند. تا جایی‌ که صید یک ماهی ۳۲ کیلوگرمی از آن، به یکی از خبرسازترین اتفاقات دنیای رسانه تبدیل شده. این محدوده یکی از جذاب‌ترین مسیرهای طبیعت‌ گردی ایران به شمار می‌رود.

اگر به شنا تسلط کافی ندارید، دور شنا کردن در دریاچه را خط بکشید. خیلی‌ از افراد دقیقا به خاطر همین بی‌دقتی جانشان را از دست داده‌‎اند. استفاده از تجهیزات مناسب مثل کفش کوهنوردی و لباس مناسب، ضروری به نظر می‌رسد. عینک دودی، کرم ضدآفتاب و کلاه لبه دار همراه داشته باشید. از ایجاد هر گونه آلودگی در طول مسیر و دریاچه خودداری کنید. زیبایی‌های مسیر را در کادر دوربین‌تان جاودانه کنید و تا می‌توانید عکس‌های زیبا بیندازید.

دریاچه کردآباد

 نکات مهم برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص

به دلیل اینکه بخشی از این سفر باید با پای پیاده در دره‌های اطراف دریاچه انجام شود، به عزیران دارای نیازمندی‌های خاص توصیه می‌کنیم از این سفر چشم پوشی کنند. همچنین توصیه ما به خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم آن است که اگر فرزندشان توانایی پیاده روی به مدت طولانی دارد، این دریاچه را برای سفر انتخاب کنند. در غیر این صورت سفر به دریاچه را به این خانواده‌ها توصیه نمی‌کنیم.

۴ دیدگاه

  1. سیامک مودت

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    زیبا

    پاسخ

  2. فتحی

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۶ ق٫ظ

    قشنگه

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۲۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…