نگهداری حیوانات در آپارتمان

۶
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها در صورت نارضایتی، از حق شکایت برخوردار هستند.
قوانین آپارتمان‎نشینی

نگهداری حیوانات خانگی یکی از اصلی‌ترین مشکلات همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی است.آیا قوانینی برای نگهداری این نوع از حیوانات خانگی خصوصا سگ و گربه در آپارتمان وجود دارد که بتواند بسیاری از مشکلات و دعاوی بین همسایگان را برطرف کند؟ در این مطلب مجله دلتا موضوع نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در واحد های آپارتمانی و مشکلات همسایگان در خصوص نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان را از منظر قانون توضیح داده است.

قوانین آپارتمان‎نشینی

نگهداری حیوانات در آپارتمان

در قانون برای نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها قوانینی در نظر گرفته ‌شده است. با توجه به قانون، در صورتی که نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، زمینه‌ساز ایجاد سر و صدا و شیوع بیماری‌‌های متداول باشد؛ حق طرح دعوی شکایت از واحد آپارتمانی که از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی نگهداری می‎‎کند برای سایر همسایگان محفوظ است. با این اوصاف روشن ‌‌است که در قوانین آپارتمان‌نشینی، در خصوص نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت‎گیری‌‌های زیادی وجود دارد و اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمان‎ خود دارند باید مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو احسن رعایت کنند.

نگهداری حیوان در واحد شخصی

برای نگهداری این نوع از حیوانات در واحدهای شخصی آپارتمانی نیز، مقرارت بهداشتی در مورد سلامت حیوان و مزاحمت ایجاد نکردن برای همسایه ها وضع شده است. اگر دو مورد گفته‌ شده رعایت شود، نگهداری این حیوانات در خانه اشکالی ندارد، در غیر این صورت صاحب حیوان خانگی متخلف بوده و همسایگان می‌توانند از وی شکایت کنند. در حالت کلی در قوانین قضایی نگهداری سگ و گربه و … به دلیل سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان مصداق سلب آسایش عمومی است و پیگرد قانونی دارد.

قوانین آپارتمان‎نشینی

حکم نگه داشتن سگ در آپارتمان

هم اکنون با توجه به قوانین آپارتمان‎‌نشینی کشور به نظر می‌رسد عنوان مجرمانه مشخص در خصوص سگ گردانی یا نگهداری سگ در آپارتمان وجود ندارد. البته اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت و بتواند ثابت کند که نگهداری و رفت و آمد حیوان خانگی بهداشت ساکنان را تهدید می کند، می‌‎تواند از مصادیق جرم باشد. یا اگر حیوان خانگی سر و صدای غیر متعارف ایجاد کند، در این مورد نیز همسایگان می‌توانند برای رفع مزاحمت به دادسرا شکایت کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با قوانین آپارتمان‌نشینی “نکات حقوقی مهم در خصوص آپارتمان نشینی” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

  3. صلابت

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  4. رسول حسینی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    سلام لفا داونلود اپلیکیشن مجله دیتا برای گوشی اندازید راحت تر امکان پذیر باشد

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۱۸ ب٫ظ

    نگهداری حیوان در مجتمع مسکونی ممنون است وباید برخورد شود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …