ایرانگردی، کرمانشاه

تکیه معاون الملک با کاشیکاری های جادویی!(+ویدئو)

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تکیه معاون الملک زیباترین کاشیکاری های ایران را دارد
3366 تکیه معاون الملک با کاشیکاری های جادویی!(+ویدئو)

اگر امکان مقایسه کاشی‌کاری همه بناهای دنیا وجود داشت، متوجه می‌شدیم که تقریبا هیچ بنایی در دنیا از نظر ظرافت کاشی‌کاری به پای تکیه معاون الملک کرمانشاه نمی‌رسد. تکیه معاون الملک یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که از زیبایی شما را به حیرت وا می‌دارد! این بنا هم اکنون به دو موزه پوشاک و زیورآلات و همچنین موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم یکی از کاشی‌کاری‌ های بی‌نظیر ایران را از نزدیک ببینیم و از تماشای آن لذت ببریم.

————————————————————————–

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک از ابتدا تاکنون

تکیه معاون الملک مکان مذهبی- فرهنگی باشکوهی است که از سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است. این مکان با کمک هنر کاشی‌کاری، تاریخ اسلام و ایران را به تصویر می‌کشد. تکیه معاون الملک به منظور برگزاری آیین‌ و مراسم مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری ساخته شده بود. امروزه اما کمی تغییر کاربری داده و به موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات تبدیل شده است. این تکیه بیش از ۱۰۰ سال است قدمت دارد.

تکیه معاون الملک

مشروطه خواهی در تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک یکی از بناهای به جا مانده از دوران قاجار است که در محله آبشوران قدیم  کرمانشاه واقع شده است. بخش حسینه این تکیه توسط حسین‌خان معین‌الرعایا معروف به “معاون الملک” ساخته شده است. این بنا در دوران مبارزات مشروطه‌خواهی آسیب دید. پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها، یکی از برادران معاون الملک بنا را خرید. ساختمان کناری را هم به تملک خودش درآورد و دو بخش زینبیه و عباسیه را به مجموعه اضافه کرد.

تکیه معاون الملک

عمارت تکیه

عمارت تکیه در گودی قرار گرفته و شش متر از سطح زمین پایین‌تر است. این مجموعه سه  هشت در ورودی دارد. ورودی اصلی شمالی از کوچه معاون الملک و ورودی جنوبی از کوچه ایلخانی قابل دسترسی است. دلیل ایجاد درهای متعدد، جلوگیری از ازدحام و تداخل هیئت‌های عزاداری و برگزاری بهتر مراسم مذهبی بوده است. اکنون درهای شمالی و جنوبی بسته است و بازدیدکنندگان فقط از در اصلی می‌توانند وارد بنا شوند.

تکیه معاون الملک

عمارت حسینیه و زینبیه

بخش حسینه معاون الملک، حیاط کوچکی است که سراسر آن را حجره‌های دو طبقه و طاق ‌ما‌های متعدد فراگرفته‌اند. کف حسینیه سنگفرش شده و دیوارهای آن را کاشی‌کاری‌ های زیبا، تابلوهای مذهبی نقش شده بر کاشی، اشعار و متون مذهبی آراسته‌اند. بخش حسینیه محل عزاداری آقایان بوده است.

تکیه معاون الملک

از طریق راهروی کوچکی می‌توانیم از حیاط حسینیه وارد زینبیه شویم. بخش زینبیه، بخش میانی تکیه بوده و تنها فضای گنبددار مجموعه است. در قدیم زنان می‌توانستند بدون برخورد با آقایان از کوچه معاون الملک وارد و در طبقه دوم زینبیه که مخصوص زنان بوده مستقر شوند. مقبره حسن خان معاون الملک هم در این قسمت قرار گرفته است. دیوارها و حجره‌ های زینبیه هم با کاشی‌کاری زیبا و تابلوهایی از حوادث کربلا، روایات مذهبی، داستان‌های پیامبران و مرثیه‌های متعدد زینت داده شده است.

تکیه معاون الملک

عمارت عباسیه

زینبیه با یک راهروی طولانی به عباسیه متصل می‌شود. در حیاط بزرگ عباسیه، بنای عباسیه قرار دارد. موزه پوشاک و زیورآلات  همچنین و موزه مردم شناسی کرمانشاه در این قسمت قرار دارند. دیوار ضلع شرقی عباسیه طاق‌هایی دارد و در مجموع این کاشی کاری‌ها از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌روند.

تکیه معاون الملک

دیوار شمالی عباسیه با استفاده از تصاویر شخصیت‌های مهم، تاریخ ایران را به تصویر کشیده است.

تکیه معاون الملک

چطور برویم؟

میدان آزادی بزرگ‌ترین میدان نزدیک به تکیه معاون الملک است. از میدان آزادی حدود یک کیلومتر که به سمت جنوب برویم می‌توانیم از طریق خیابان مدرس و خیابان نواب صفوی به محل تکیه برسیم. از میدان شهناز و وزیری هم می‌توانیم با پای پیاده به تکیه برسیم.

تکیه معاون الملک

کی برویم؟

تکیه معاون الملک که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است ، از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد ازظهر منتظر بازدیدکنندگان است. تا آن ها را با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر خود شگفت زده کند.

تکیه معاون الملک

نکات مهم هنگام بازدید

عکاسی از تکیه معاون الملک آزاد است. بعد از بازدید از تکیه معاون الملک می‌توانید از بازار قدیمی کرمانشاه، مسجد شافعی، مسجد جامع کرمانشاه و موزه پارینه سنگی کرمانشاه دیدن کنید. این مکان ماهیت مذهبی دارد. بنابراین به شئونات مذهبی احترام بگذارید. بازدید از این مکان برای افراد دارای نیازمندی‌های خاص بدون اشکال است. همچنین خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم نیز می‌توانند بدون مشکل خاصی از این مکان دیدن کنند.

۲ دیدگاه

  1. ملکی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۲ ب٫ظ

    خیلی ممنون از مطالب زیباتون

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۲۳ ب٫ظ

    اثری تاریخی وماندگار

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…