ایرانگردی،مازندران

این روستا شما را شاعر می‌کند!

۱
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خانه پدری نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی در روستای یوش قرار دارد و به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.
نیما یوشیج

جنگل و دریای مازندران یک طرف، دهکده‌های کوهستانی‌اش طرف دیگر! جاده‌هایی که چون مار، پیچ و تاب خوران از میان کوه‌های البرز می‌گذرند و به دهکده‌هایی باصفا با خانه‌هایی با سقف شیروانی و رنگارنگ می‌رسند، چیزی نیست که بشود از برنامه سفر آن را خط زد. دهکده توریستی یوش ، زادگاه نیما یوشیج و جاده معروف آب‌پری یکی از همین جاده‌ها و دهکده‌ها است که رفتن و رسیدن به آن، ناب‌ترین تجربه از سفر به مناطق کوهستانی البرز را به گردشگران هدیه می‌دهد. با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به زادگاه پدر شعر نو سفر کنیم و از دیدنی‌های آن لذت ببریم.

نیما یوشیج

یوش کجای البرز قرار دارد؟

جاده معروف  زیبای آب پری یکی از مسیرهایی است که به یوش و محدوده بلده ختم می‌شود. از جاده هراز و همچنین از جاده چالوس هم می‌توان به بلده و یوش رسید. در واقع اگر جاده هراز و جاده چالوس را به صورت دو خط موازی در نظر بگیریم، بلده در جاده‌ای قرار دارد که این دو را از عرض به یکدیگر پیوند می‌دهد. جاده فرعی آب‌پری نیز به موازات جاده چالوس و جاده هراز کشیده شده و ساحل را به کوهستان متصل می‌کند.

روستای یوش

یوش دهکده‌ای توریستی است. آب و هوای ییلاقی دارد و بزرگترین عامل شهرت و محبوبیتش، مدیون منزل موروثی نیما یوشیج است. نیما یوشیج از نام‌آورترین شاعران معاصر و پدر شعر نوی فارسی است که انقلابی در ادبیات ایران به پا کرده. منزل اجدادی وی در دهکده یوش قرار گرفته و هم‌اکنون این منزل زیبا و اربابی، به آرامگاه نیما و همچنین موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. کوچه‌باغ‌های یوش، آب و هوا و همچنین چشم‌اندازهای زیبایش تا حدی دیدنی و رویایی است که آدم‌های عادی را نیز شاعر و لطیف می‌کند.

نیما یوشیج

چطور برویم؟

مسیر رسیدن به یوش قطار ندارد. همچنین هیچ اتوبوسی هم از این جاده عبور نمی‌کند. بنابراین فقط با خودروی شخصی یا تور می‌توانید خودتان را به یوش برسانید. از جاده چالوس و هراز می‌توانید خودتان را به یوش برسانید. از جاده چالوس، باید تا پل زنگوله پیش بروید. از مسیر فرعی که از پل زنگوله جدا می‌شود به یوش می‌رسید. از ابتدای پل زنگوله تا یوش حدود ۵۰ کیلومتر مسافت است. از جاده هراز هم می‌توانید استفاده کنید. جاده را تا آنجایی بپیمایید که تابلوی بلده را ببینید. مسیر بلده را ادامه دهید تا به یوش برسید.

جاذبه‌های نزدیک

بازار روز رویان، جنگل آب‌پری، مسجد جامع بلده، قلعه پولاد بلده، روستای ناحیه بلده، دره پولاد تنگه، برج کیا داوود، رودخانه یوش، باغ شاه، گورستان قدیمی دهکده یوش از جاذبه‌های نزدیک خانه پدری نیما یوشیج هستند که بازدید از آن ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نیما یوشیج

کی برویم؟

بهترین زمان بازدید از دهکده یوش از مسیر بلده، فصل تابستان است. به دلیل ارتفاع زیاد، هوا در طول مسیر بسیار خنک می‌شود. این خنکی هوا در تابستان لذت‌ سفر را دو چندان می‌کند. همچنین به دلیل ارتفاع زیاد، در روزهای ابری و بارانی سفر از این مسیر توصیه نمی‌شود. افزون بر خطرات جاده‌ای به دلیل مه‌آلود بودن منطقه، چشم‌انداز‌های بکر و طبیعی جاده از نظرها دور می‌ماند و این از جاذبه سفر می‌کاهد. روزهای آفتابی تابستان و بهار بهترین زمان برای سفر به بلده از مسیر جاده آب‌پری است.

نیما یوشیج

موزه مردم‌شناسی منزل نیما یوشیج، در تمام طول سال به جز روزهای عزاداری عمومی باز است. در روزهایی که گردشگران کمتری به دهکده می‌آیند، ممکن است در موزه را بسته ببینید. در بزنید. متصدی و نگهبان خانه در همان مجموعه اقامت دارد و می‌تواند در را برای‌تان باز کند.

نیما یوشیج

امکانات رفاهی

در دهکده یوش می‌توانید مغازه‌های کوچکی را پیدا کنید که خوراکی‌های سنتی و بومی مثل روغن حیوانی و سرشیر و عسل می‌فروشند. همچنین در خود خانه نیما سرویس بهداشتی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. یوش و بلده هتل ندارد. بنابراین تنها گزینه برای شب‌ماندن، اقامت در خانه روستاییان همان محدوده است که با دست و دل بازی، خانه‌هایشان را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. همچنین اگر تجهیزات کافی دارید و به اصول کمپینگ در طبیعت آگاهید، شب را می‌توانید در طبیعت اطراف دهکده سپری کنید. چادر زدن در این محدوده منع قانونی ندارد.

نیما یوشیج

نکات مهم هنگام بازدید

بارزترین دیدنی یوش، موزه مردم‌شناسی آن است که در واقع زادگاه نیما یوشیج بوده. این خانه اعیانی بسیار زیبا تزئین شده پر از نقش و نگارهای فریبنده است. اصل بنا به دوره قاجاریه یعنی حدود ۲۵۰ سال پیش، تعلق دارد و در طول زمان مورد مرمت قرار گرفته. هنگام بازدید حواستان به چند نکته باشد: به سقف اتاق‌ها دقت کنید. هر اتاقی تزئینات منحصر به فردی در سقفش و تیرهای چوبی آن دارد. همچنین از بازدید وسایل شخصی نیمای شاعر نیز غافل نشوید. عکس‌های او در حالت‌ ها و موقعیت‌های مختلف به دیوار آویخته است.

نیما یوشیج

مقبره نیما همان جا است

به یاد داشته باشید که مقبره نیما، خواهر او و همچنین فردی که اشعار نیما را گردآوری و به کتاب تبدیل کرده نیز در وسط این بنای زیبا قرار دارد. عکاسی مانعی ندارد. از فضای دهکده و سکوت و زیبایی‌اش لذت ببرید. یوش رستوران ندارد. یا با خود غذا همراه داشته باشید و یا برای خوردن غذا به بلده مراجعه کنید. در ارتفاعات آب‌پری، هوا دست کم ۱۰ درجه سانتی‌گراد از بلده و یوش کمتر است. حتی در چله تابستان نیز هوای آن محدوده خنک است. بنابراین پوشش مناسب داشته باشید. دهکده در پای کوه قرار گرفته و از این رو کوچه باغ‌هایش شیب دارد. کفش مناسب به پا کنید.

65317070 331341937789363 213403319167711834 n این روستا شما را شاعر می‌کند!

توصیه‌هایی برای افراد با نیازمندی‌ های خاص

افراد با نیازمندی‌های خاص می‌توانند از زیبایی‌های روستا دیدن کنند. ولی امکان بازدید اتاق‌های خانه برای این عزیزان میسر نیست. اتاق‌ها با پله‌های بلند از سطح حیاط قرار دارند و امکان تردد ویلچر فراهم نیست. با این حال از مقبره نیما یوشیج و حیاط خانه پدری می‌توانند به آسانی بازدید کنند. خانه و روستا برای بازدید خانواده‌‎های دارای فرزند اوتیسم مناسب است و به نظر می‌رسد مشکل جدی برای این کودکان ایجاد نکند.

یک نظر

  1. رضا

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    ای جان من عاشق نیما یوشیجم ممنون حتما برم یادتون میکنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…