کاهش قیمت واقعی مسکن به ۳۷ درصد رسید

۶
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پس از آن‌که در فروردین ماه امسال تعداد مبایعه ‌نامه‌ها بر اساس آمار اتحادیه  املاک در کل کشور در مقایسه با  زمان مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش یافت، قراردادها در مسیر نزولی قرار گرفت.
قیمت مسکن و بانک

کاهش قیمت واقعی مسکن به ۳۷ درصد رسیده است.

مرداد ۹۸ تورم سالانه کل کشور ۴۲.۲ درصد و میانگین رشد قیمت مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ۹۸ بالغ بر ۵ درصد بوده است. این دو شاخص گویای آن است که با وجود افزایش ۷۷ درصدی نقطه به نقطه قیمت خانه درتهران (با توجه به آمار دفتر  اقتصاد مسکن) طی یک سال گذشته منحنی کلی رشد آن نزولی بوده و هم‌اکنون قیمت واقعی خانه ۳۷.۲ درصد در مقایسه با تورم عمومی کاهش یافته است.

به گزارش مجله پیام دلتا، شاخص نقطه به نقطه تورم عمومی در مردادماه ۹۸ به ۴۱.۶ درصد و همین شاخص در بخش مسکن شهر تهران ۷۷.۵ درصد بوده است. با این حال کاهش شدید سرعت رشد ماهانه قیمت خانه در تیرماه که به ۱.۴ درصد رسید و در ادامه رشد منفی ۳.۱ درصد ماهانه در مرداد ۹۸ این مسئله را پیش روی بازار مسکن شهر تهران قرار داده که در ماه‌های آینده شاخص نقطه به نقطه قیمت خانه نیز کمتر از نرخ تورم شود.

از ابتدای سال ۹۶ رشد قیمت مسکن در پایتخت با یک روند افزایشی آغاز و در نیمه دوم همان سال این روند با سرعت بیشتری ادامه یافت که ساخت و عرضه مسکن را پس از رکود و افت واقعی قیمت طی چهار سال قبل از آن توجیه ‌پذیر کرد.

از اردیبهشت ماه ۹۷ بر شتاب روند صعودی قیمت مسکن در پایتخت افزوده شد؛ به طوری که شاخص ماهانه ۷ تا ۸ درصد رشد را تجربه کرد و در شهریورماه میزان نرخ رشد ۹.۳ درصد به ثبت رسید. پس از آن روند رشد ماهانه قیمت هرچند به صورت مطلق قابل توجه بود و به تدریج تا بهمن ماه روندی رو به کاهش در پیش گرفت اما در اسفندماه ۹۷ به رشد ماهانه ۹.۴ درصد رسید.

قیمت خانه

 اما این نقطه اوج بازار نبود و در اردیبهشت ماه امسال میانگین رشد ماهانه قیمت خانه در پایتخت قله‌ ۱۱.۴ درصد را فتح کرد که بیشترین نرخ رشد ماهانه قیمت، دست کم در ۲۹ ماه اخیر بوده است.

با وجودی که در اردیبهشت ماه ۹۸ مانند شهریور و اسفندماه ۹۷ شاهد شوک شدید ماهانه در بازار املاک بوده ایم .

 

بر اساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن در مردادماه ۹۸ برای اولین بار دست کم از زمان آغاز افزایش قیمت‌ها در ابتدای سال ۹۶ تا کنون به منفی ۳.۱ درصد رسید. در مردادماه امسال میانگین قیمت خانه درشهر تهران به ۱۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با تیرماه ۳.۱ درصد کاهش و ماه مشابه سال گذشته ۷۷.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ریزش سراسری معاملات مسکن

پس از آن‌که در فروردین ماه امسال تعداد مبایعه ‌نامه‌ها بر اساس آمار اتحادیه  املاک در کل کشور در مقایسه با  زمان مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش یافت، قراردادها در مسیر نزولی قرار گرفت.

خانه

برابر آمار، تعداد معاملات هر ماه کاهش یافته است؛ به طوری که قراردادهای خرید و فروش مسکن درکل کشور در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و ۲۲ روز ابتدای شهریور به ترتیب ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۶۲ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

همچنین در شهر تهران آن‌طور که اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گزارش کرده است ، تعداد معاملات مسکن در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه، ۲۲۲۱ مورد بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۷۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت هم‌چنین ۸۱۶۱ اجاره ‌نامه امضا شده که نشان‌دهنده کاهش ۲۲ درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته است. کاهش ۷۹ درصدی معاملات خرید و فروش ملک در پایتخت در شرایطی به ثبت رسیده که آمار اتحادیه از فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مردادماه به ترتیب کاهش ۴۰، ۴۰، ۶۲، ۶۶ و ۷۵ درصد را در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته نشان می‌داد.

به این ترتیب بازارمعاملات  مسکن در شهریورماه که آخرین مهلت فصل جابه‌جایی محسوب می‌شود در مسیر رو به کاهش قرار داشته است.

منبع : ایسنا

۶ دیدگاه

  1. امیری

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

    خدارو شکر که داره ارزون میشه

    پاسخ

  2. روزبهانی

    ۷ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۴۲ ب٫ظ

    قیمت مسکن صد درصد بالا رفته و۳۷درصد کاهش خیلی نیست وخریداران منتظر ریزش بیشتر قیمت ها هستند

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۵ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۵۱ ق٫ظ

  4. بهرامی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    مسکن سرپناه است محل زندگی استراحت خواب و ارامش و باید قیمتی متعارف وقابل پرداخت برای متقاضی داشته باشد

    پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۲ ب٫ظ

  6. بزرگی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۱ ب٫ظ

    امیدواریم بازار رونق بگیره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…