پرواز با هواپیما این دردسر ها را دارد!

۶
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هواپیما و این همه دردسر!؟ کمربندهای خود را محکم ببندید و با دلتا همراه باشید؛ سفر به خیر!
سفر-با-هواپیما

هواپیما را می‌گوییم؛ هر چند برای برخی از مردم پرواز با هواپیما کاری عادی است ولی برخی دیگر که کمتر با هواپیما مسافرت می‌کنند، ممکن است پرواز برای‌شان با حالت‌های هیجانی و فشارهای روحی همراه باشد.

حال سوال اینجا است که چه کسانی نباید با هواپیما سفر کنند؟

به شما توصیه می‌کنیم که اگر بیماری خاصی ندارید، کمربند خود را محکم ببندید و با مجله پیام دلتا یک پرواز طلایی و بی‌خطر را تجربه کنید.

سفر-با-هواپیما

پرواز با بال سلامتی

 امروزه، با گسترش خطوط هوایی و امکان پیمودن مسافت‌های زیاد در زمانی کوتاه، مسافرت با هواپیما امری عادی شده است. البته گاهی از هواپیما برای رساندن بیمار به مراکز درمانی استفاده می‌شود. گاهی نیز هدف از مسافرت هوایی، انجام کارهای بازرگانی و اداری است؛ این در حالی است که اگر مسافر سلامت کامل نداشته و بیمار باشد؛ امکان دارد که طی مسافرت هوایی دچار مشکلات جدی شود.

چه کسانی نباید با هواپیما سفر کنند؟

اگر این بیماری‌های خطرناک را دارید، قبل از پرواز با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری‌های دستگاه تنفس

این بیماری‌ها عبارتند از:

برونشیت مزمن، (برونشیت یک بیماری تنفسی است که با التهاب و تورم نای و نایژه‌ها همراه است.) هرگاه بیماری به موقع و کاملاً درمان نشود و بیمار سه ماه متوالی در دو سال پیاپی سرفه خلط‌دار داشته باشد، به آن برونشیت مزمن گفته می‌شود.

آمفیزم (آمفیزم یک بیماری تنفسی است که در آن دیواره‌ی بین چند حبابچه‌ی ششی از بین می‌رود و در نتیجه ظرفیت تنفسی و اکسیژن‌گیری ریه‌ها از خون کاهش می‌یابد.)

برونشکتازی (برونشکتازی به معنی‌گشاد شدن غیر طبیعی نایژه‌ها است.)

قلب ریوی، (قلب ریوی به معنی بیماری قلب (بیشتر طرف راست قلب در اثر بیماری‌های تنفسی است.) بیشتر بیماران دچار این بیماری‌ها می‌توانند با هواپیما مسافرت کنند، به شرطی که هنگام پرواز منبع اکسیژن داشته باشند یا قبل از پرواز با پزشک خود مشورت کنند.

سفر-با-هواپیما

بیماری‌های قلبی

بیشترین میزان فشار روحی در فرودگاه به مسافر وارد می‌شود و اکثر بیماران قلبی در فرودگاه و نه هنگام پرواز دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین، فشار روحی و خستگی مفرط ناشی از مراحل مقدماتی پرواز به اندازه کاهش فشار اکسیژن مهم است.

آن هایی که دچار افزایش فشار خون هستند، می‌توانند با هواپیما پرواز کنند، به شرطی که داروهای لازم را در کیف دستی خود  همراه داشته باشند.

اختلالات خونی

کم‌خونی شدید، یعنی کاهش غلظت هموگلوبین به کمتر از ۵/۷ گرم درصد، مانعی برای مسافرت هوایی است. غلظت هموگلوبین به طور طبیعی در مردان ۱۴ تا ۱۶ و در زنان ۱۳ تا ۱۵ گرم درصد است. پروازهای کوتاه‌ مدت ممکن است مشکل کمتری ایجاد کنند. در صورت لزوم در پروازهای طولانی می‌توان قبل از پرواز به بیمار خون تزریق کرد.

بیمارانی که نوعی اختلال خونی دارند که احتمال تجزیه گلبول قرمز آن ها هنگام پرواز وجود دارد، باید از پزشک معالج خود برای پرواز اجازه بگیرند.

میگرن-در-هواپیما

بیماری‌ های اعصاب

پس از سکته‌ی مغزی حداقل تا ۳ هفته نباید با هواپیما مسافرت کرد. در طول این مدت بیمار به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. وجود ناتوانی ‌های جسمی مانعی برای انجام پرواز نیست ولی به هر حال در صورت تردید باید با پزشک درباره پرواز با هواپیما مشورت کرد.

مبتلایان به صرع ممکن است هنگام پرواز با هواپیما دچار حمله و تشنج شوند که علت آن کاهش اکسیژن، خستگی و فشار روحی ناشی از پرواز است. این افراد باید ۲۴ ساعت پیش از پرواز، درباره میزان داروی خود با پزشک مشورت و در صورت لزوم آن را کم و زیاد کنند.

مشکلات فشار خون

به طور معمول، در افراد سالم با افزایش ارتفاع، مشکلی پیش نخواهد آمد و هنگام صعود، هوای اضافی از بدن خارج خواهد شد؛ مثلاً هوای گوش با شنیدن صدا خارج می‌شود.

مشکل هنگامی پیش می‌آید که مسافر دچار سرماخوردگی شدید، سینوزیت یا التهاب و تورم گوش میانی باشد؛ زیرا به علت پرخونی گوش میانی و سینوس‌ها، جریان هوا به داخل یا خارج این اعضا امکان‌پذیر نیست و سبب درد شدید و صدمه به گوش و سینوس‌ها می‌شود.

بنابراین افراد دچار سرماخوردگی شدید سینوزیت یا التهاب و تورم گوش میانی نباید با هواپیما پرواز کنند، در صورت ضروری بودن پرواز باید از داروهای ضد احتقان بینی استفاده کرد.

به علت اتساع گاز در روده‌ها هنگام پرواز، حداقل باید ۱۰ روز از جراحی شکم، حتی جراحی‌های جزئی، گذشته باشد. اگر پس از عمل جراحی عوارضی پیش آمد، این زمان افزایش می‌یابد.

در صورت وجود خون‌ریزی از دستگاه گوارش، بیمار باید حداقل به مدت ۳ هفته پرواز نکند. همین فاصله زمانی برای پرواز پس از جراحی روی قفسه سینه نیز توصیه می‌شود. همچنین پس از شکستگی جمجمه و ضایعات عمیق چشم، حداقل تا یک هفته نباید با هواپیما مسافرت کرد.

غذای-ممنوعه-در-هواپیما

غذاهای ممنوعه در پرواز

قبل از پرواز از خوردن این غذاها خودداری کنید.

غذاهای فست‌فودی

تصور کنید پیش از وارد شدن به هواپیما یک وعده غذای فست‌فودی چرب میل کرده‌اید. بدن انسان برای هضم غذاهای پرنمک و چرب با مشکل مواجه می‌شود. حال تصور کنید که دستگاه گوارش در فاصله‌ی یازده هزار متری سطح زمین چه موقعیت سخت‌تری را متحمل خواهد شد؛ پس بهتر است پیش از پرواز از این غذاها استفاده نکنید.

غذاهای نفاخ

به دلایل واضح، بهتر است از خوردن غذا‌هایی که روده را تشویق به فعالیت می‌کنند، خودداری شود. فشار بالای فضای داخل کابین هواپیما به صورت طبیعی باعث نفخ دستگاه گوارش می‌شود. پیش از پرواز، غذاهای سرخ‌شده و پر‌‌ روغن مصرف نکنید. حتی بعضی از غذاهای سالم مثل پیاز، گل کلم، کلم و لوبیا پخته گاز زیادی تولید می‌کنند.

نوشیدنی‌های گازدار

این نوشیدنی‌ها باعث نفخ و گرفتگی عضلات می‌شوند و این دو مورد دشمن ورزشکاران هستند. دوباره تاکید می‌کنیم که بهتر است از خوردن موادی که دستگاه گوارشی را درگیر می‌کنند، خودداری کنید.

بارداری-و-سفر-با-هواپیما

زنان باردار و سفر با هواپیما

درباره مسافرت هوایی در زمان بارداری بسیار سؤال می‌شود. گرچه به نظر نمی‌رسد که مسافرت هوایی برای زن باردار سالم و جنین طبیعی ضرر داشته باشد ولی هواپیما در این دوره خاص زندگی وسیله مناسبی نیست.

نوزادان تا ۴۸ ساعت پس از تولد، نباید با هواپیما پرواز کنند؛ زیرا در ارتفاع زیاد بعضی از حبابچه‌های شش نوزاد که در فشار معمولی به تدریج باز می‌شوند، متسع نمی‌شوند و تعادل بین تهویه و گردش خون حبابچه مختل و اکسیژن خون کاهش می‌یابد.

منبع: یک پزشک

۶ دیدگاه

  1. آقازاده

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ

    خیلی خوبه

    پاسخ

  2. آقازاده

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    اموزنده بود و مفید

    پاسخ

  3. آدینه

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۸ ق٫ظ

    جالب و مفید بود

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۸ ب٫ظ

    مفید واقع شد

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۵ ب٫ظ

    جالیه

    پاسخ

  6. ملکی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    خیلی هم ممنون . مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…