مزاحمت و مجازات های قانونی

۴
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس قانون، کسانی که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم می‎شوند.
مزاحمت

با توسل به موادی از قانون مجازات اسلامی، می‌توانید موارد آزار و اذیت افراد در فضای شهری را مورد پیگرد قضایی قرار دهید. مواردی مثل مزاحمت ها و آزار و اذیت های خیابانی که در قانون مجازات به صراحت به آن ها اشاره شده است . مزاحمت اقدامی آگاهانه بوده که مرتکب باید بر اساس قانون جوابگوی عمل خود باشد.

به گزارش  مجله پیام دلتا چنین اقداماتی ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته شده و دادگاه بر همین اساس قضاوت خواهد کرد. همچنین برای رفع مزاحمت‌های گوناگون در قانون آیین دادرسی مدنی، مسیرهای حقوقی متعددی پیش بینی شده است.

مزاحمت

چگونه جرم را اثبات کنیم؟

شهادت شهود، وقوع جرم در منظر نیروهای انتظامی و ضابطین دادگستری، اقرار مجرم و یا سایر ادله اثبات دعوی (برای مثال ثبت در دوربین‌های مدار بسته)، که به وسیله آن قاضی بتواند جرم مرتکب شده را شناسایی کند و محرز بداند از جمله راهکارهای اثبات این جرم است.

دشواری اثبات آزار و اذیت‌های خیابانی یکی از دلایلی است که بزه‌ دیدگان اقدام به شکایت نمی‌کنند. زمانی که شخصی برای دیگری مزاحمت ایجاد می‎کند و به راه خود ادامه می‌دهد. چقدر احتمال دارد که در آن لحظه مامور نیروی انتظامی در صحنه وجود داشته باشد؟ چگونه می‌توانید مشخصات یک رهگذر غریبه را شناسایی و از او شکایت کنید؟ در آن لحظه که از شدت عصبانیت یا ترس بعضا نمی‌توانید حتی واکنشی منطقی نشان بدهید، چگونه می‌شود مرتکب را دستگیر کرد و به محاکم قضایی کشاند؟

اقدامات لازم برای برخورد با مزاحم

شما می‌توانید ضمن تماس با پلیس ۱۱۰‌، نسبت به جمع آوری دلایل لازم برای عمل مزاحم اقدام کنید ، به این ترتیب مامور پلیس در محل جرم حضور یافته و براساس مشاهدات خود می‌تواند مزاحمت ایجاد شده را صورت جلسه کند.

این صورت جلسه مانند شهادت شهود معتبر بوده و در دادگاه برای دفاعیات کافی خواهد بود.
براساس قانون، هیچ کسی نمی‌تواند برای کس دیگری مزاحمت ایجاد کند و قانون نیز این چنین حقی به او نداده است . اشخاص هیچ حقی برای ایجاد مزاحمت برای افراد دیگر را ندارند و طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

اثبات تهدید و فحاشی

برای اثبات تهدید و فحاشی در مکان‌های مختلف باید از شهادت شهود بهره گرفت. البته استناد به شهادت شهود فقط زمانی ممکن است که شاهدان از بستگان درجه یک نباشند. همچنین وجود مدارک دیگر نیز می‌تواند به اثبات تهدید و فحاشی کمک کند.

مزاحمت

مجازات آزارگران در قانون

براساس قانون، کسانی که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم شده و دادگاه می‌تواند علاوه بر اعمال مجازات، براساس نوع و مقدار آن، شخص مزاحم را به ارتکاب جرم محکوم کند. هرکسی که موجب آزار و اذیت مردم شود و با سروصدای خود یا دستگاه‌های تولیدکننده صدا، آرامش مردم را برهم زند یا مانع ادامه کار آن ها شود، براساس قانون مجازات اسلامی به حبس سه ماه تا یک سال  و براساس صلاحدید قاضی پرونده، به مجازات شلاق هم محکوم خواهدشد.

۴ دیدگاه

  1. آقازاده

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    خیل مفید و عالی

    پاسخ

  2. رحیمی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۵۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۰ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  4. سیامک مودت

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۱۱ ب٫ظ

    اوکی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …