ایرانگردی، نیشابور

سفر به دهکده چوبی فقط با ۳۲۰ هزار تومان

۴
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دهکده چوبی نیشابور ضد زلزله و فرسایش ساخته شده و دوستدار محیط زیست است.
دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی ایران است! دهکده‌ای چوبی به سبک دهکده‌های آمریکای مرکزی. زیبا و باشکوه. باوقار و تاثیرگذار و از همه مهم‍تر ضد زلزله! با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به دهکده آمریکایی ایران سفر کنیم و از زیبایی‌های آن لذت ببریم.

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی کجااست؟

دهکده چوبی یکی از دیدنی‌های نیشابور از شهرهای خراسان رضوی است. همه اجزای این دهکده چوبی است. مسجد این مجموعه یکی از مهمترین بخش‌های آن به شمار می‌رود. همه اجزای آن از چوب ساخته شده و اولین مسجد چوبی ضد زلزله درجهان است. این دهکده در روستای ملامحمد آقازاده در اطراف نیشابور قرار دارد.

داستان دهکده چوبی

مهندس حمید مجتهدی کسی است که دهکده چوبی را در روستای پدری خودش ساخته است. او از نوادگان ملا محمد آقازاده به شمار می‌رود. تا پیش از ساخت دهکده چوبی، روستا را به نام پدربزرگ او می‌شناختند. آقای مهندس وقتی تحصیلاتش را در خارج از کشور تمام کرد به روستای پدری بازگشت و همان جا را برای زندگی برگزید.

او تصمیم گرفت آلاچیقی چوبی برای بازی فرزندش در حیاط خانه‌شان بسازد و همین آلاچیق، اولین سازه چوبی دهکده چوبی شد. بعد از ساخت آلاچیق، مهندس تصمیم گرفت روستای چوبی را بسازد. آن هم به روشی که بر اثر عوامل محیطی فرسوده نشود. و چنین بود که دهکده چوبی متولد و به یکی از دیدنی‌های جذاب ایرانی تبدیل شد.

دهکده چوبی

چرا دهکده چوبی مهم است؟

دهکده چوبی تنها دهکده چوبی ایران است که به سبک روستاهای آمریکای مرکزی ساخته شده و حال و هوای عجیبی دارد. از آن گذشته تنها مسجد چوبی ضد زلزله ایران در این روستا قرار دارد. سازه‌های روستا ضد فرسایش هستند. یعنی باد و باران و حشرات موذی مثل موریانه نمی‌توانند آن را نابود کنند.

در واقع این موضوع به درایت سازنده بنا برمی‌گردد. او ماده‌ای عایق اختراع کرد که باعث شد چوب‌ها در برابر فرسایش مقاوم شوند. این ویژگی یکی از منحصربه‌فردترین خاصیت دهکده چوبی است. خانه تمام چوبی مهندس مجتهدی هم یکی از ارزشمندترین بناهای این دهکده به شمار می‌رود.

دهکده چوبی

مسجد چوبی

مسجد چوبی گل سرسبد دهکده است. مهندس مجتهدی برای ساخت محراب مسجد از چوب درخت توتی استفاده کرده که سال ها پیش پدربزرگ ایشان محمد آقازاده در روستا کاشته بود.

همچنین منبر این مسجد نیز ساخته شده از چوب درخت گیلاس است. سقف مسجد به شکل پولکی از بیرون تزئین شده و جلوه آن را خاص و دیدنی کرده است. درب های مسجد نیز از چشم هنرمندانه معمار کنار نمانده است. هر یک از درها دو لنگه دارد و  روی هر کدام ۹ عدد گل میخ از جنس برنج به عنوان تزئین به کار رفته است.
از تمام چوب هایی که در ساخت مسجد به کاربرده شده نمونه ای بدون عایق و با پوست، در قسمت شمالی مسجد وجود دارد. این کار به دستور مهندس مجتهدی انجام شده تا اگر در زمانی که ایشان در قید حیات نیستند مسجد نیاز به تعمیر داشت، معمار و مرمت ‌کار بداند از کدام چوب‌ها در ساخت مسجد استفاده کند.

دهکده چوبی

کتابخانه و موزه

مانند مسجد چوبی، ساختمان کتابخانه، دیواره ای دوجداره دارد و نمای خارجی آن (سقف شیروانی و دیواره ها) پوشیده از چوب های پولکی است. ساختمان دو در ورودی و خروجی دارد و دو راه پله، دو طبقه آن را به هم متصل می‎کند. طبقه اول، موزه ای پوشیده از چوب آینه کاری شده است و کتابخانه طبقه دوم نیز با کتاب های مختلف مانند کتاب های راهنمای گردشگری در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‎گیرد.

رستوران دهکده

بعد از مسجد، رستوران دهکده چوبی زیباترین ساختمان در تمام مجموعه است. این سازه دو طبقه، کمی پایین تر از مسجد، با ساختمانی هشت ضلعی و دیوارهایی مشبک خودنمایی می‎کند و مانند مسجد و موزه اسکلت چوبی دارد و در برابر زلزله نیز مقاوم است. رستوران در فضایی به وسعت دویست متر بنا شده است و همزمان می تواند پذیرای ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر باشد.  معماری آن به گونه ای است که درخت سر از زمین بر آورده را تداعی می کند که داخل رستوران  میزبان شمااست.

درون رستوران بر خلاف معمول تمام رستوران هایی که تا به حال قدم در آن گذاشته اید، گلدان‌ها نه در کنار و گوشه رستوران، بلکه در تکه های تنه درختان جای گرفته اند. داخل این تنه های درختان بعد از برش عرضی خالی شده و به عنوان گلدان مورد استفاده قرار گرفته اند. خوب است بدانید این رستوران در زمستان ها نیز باز است و پوششی پلاستیکی از ورود برف و باران به داخل جلوگیری می کند.

دهکده چوبی

آلاچیق ها

در میان باغ های میوه، آلاچیق هایی وجود دارد که گردشگران می توانند از آن استفاده کرده و در آنجا به استراحت بپردازند. باغ میوه در مکانی جدا از مجتمع اصلی ساخته شده است. مانند رستوران، آلاچیق ها نیز با پوششی پلاستیکی بر سقف و کناره های آن در فصل های پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرند.

نانوایی

در کنار تمام این بناهای زیبا، مهندس مجتهدی به فکر کاربری دهکده چوبی نیز بوده و قصد داشت تا روح زندگی در آن جریان داشته باشد؛ بنابراین تلاش کرد تا تمام امکانات را در دهکده چوبی لحاظ کند. یکی از این امکانات نانوایی دهکده است که شکل جالبی دارد. دودکش این نانوایی به مانند پیکره زنی است که سبدی از نان بر سر دارد و جنس آن از کاهگل است. در این نانوایی دو تنور چوب سوز  مانند گذشته نان طبخ می کند.

دهکده چوبی

نکات مهم برای بازدید

این مجموعه برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص مناسب است. همچنین خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم می‌توانند بدون نگرانی خاصی از این مجموعه بازدید کنند. این سفر ارزان تمام می‌شود. هزینه بازدید از دهکده نیز بسیار کم است. در واقع فقط باید برای رفت و آمد به نیشابور هزینه کنید که مبلغ زیادی نمی‌شود. بازدید از آرامگاه عطار و خیام و فیروزه فروشی‌های نیشابور را از دست ندهید. از نیشابور فیروزه بخرید و با خود به یادگار ببرید.

۴ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۵۶ ب٫ظ

    عالی و جذاب و هنری

    پاسخ

  2. علی فرجی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۹ ب٫ظ

    از سردبیر و عوامل مجله دلتا بابت معرفی شهرهای ایران سپاسگزارم

    پاسخ

  3. نامجو

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۸ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    دیدن داره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…