چه خبر از بازار اجاره ۲ ساله؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشاوران املاک می‌گویند:«امسال 70 درصد قراردادهای اجاره تمدید شده است، در شرایطی که توان مالی مستأجران کمتر شده ، مالکان هم ترجیح می‌دهند با مستأجران قبلی قرارداد شان را تمدید کنند.
اجاره 2 ساله

بازار اجاره ۲ ساله خانه این روزها مورد توجه موجران و مستاجران قرار گرفته است.

بر اساس قانون مالک و مستأجر دولت نمی‌تواند در تعیین نرخ اجاره‎بها مداخله و یا برای اجاره سقف قیمت تعیین کند. اما برای کنترل و افزایش نظارت بر بازار اجاره، وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش مسکن «ایجاد نظام اجاره‌داری حرفه‌ای» را در دستور کار قرار داده است.

 در نقاط مختلف شهر تهران، افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره متوقف شده است و مالکان قیمت‌های پیشنهادی اجاره بها را نسبت به ماه‌های قبل کاهش داده اند، بنابراین در این شرایط، پیشنهاد مستأجران به صاحبخانه‌ ها تمدید قراردادهای قبلی یا عقد قرارداد های اجاره ۲ ساله است.

به گزارش مجله پیام دلتا، جهش قیمت‌ها، کاهش توان مالی مستأجران و پایان فصل جابه‌جایی، سه عامل مؤثر در کاهش تعداد متقاضیان در بازار اجاره و افزایش آگهی‌های عرضه ملک ارزیابی می‌شود.

پایان فصل تابستان مصادف است با کاهش رفت و آمد به بنگاه‌های املاک، اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، امسال کاهش رفت‎و‎آمد به بنگاه‌ها به دلایل دیگری محسوس‌تر است.

مشاوران املاکی که در مورد شرایط بازار اجاره در آخرین روزهای تابستان اظهار نظر کرده اند از افزایش تمدید قراردادهای  اجاره خبر می‎دهند.

مشاوران املاک می‌گویند:«امسال ۷۰ درصد قراردادهای اجاره تمدید شده است، در شرایطی که توان مالی مستأجران کمتر شده ، مالکان هم ترجیح می‌دهند با مستأجران قبلی قرارداد شان را تمدید کنند.معمولاً در تمدید قرارداد، مالک از مستأجر رضایت دارد و قیمت جدید اجاره را خیلی افزایش نمی دهد.»

اجاره 2 ساله

از طرف دیگر تمدید نکردن قرارداد هزینه‌هایی برای مالک هم دارد. مثلاً برای اجاره دادن به مستأجر جدید حداقل کار لازم نقاشی خانه است. بنابراین مالکان هم ترجیح می‌دهند در این بازار قرارداد اجاره را تمدید و خیال خود را راحت کنند.

با توجه به هزینه بالای جابه‌جایی برای مستأجران که شامل حمل اثاثیه، دستمزد کارگر، کمیسیون مشاوران املاک، هزینه‌های آماده کردن خانه جدید و نداشتن زمان برای جست‌و‌جو می‌شود مستأجران جدید هم تمایل بیشتری به تمدید قرارداد قبلی دارند.

اما به گفته یکی از مشاوران املاک در مرکزشهر تهران،  کسانی که اولین بار قرار بود خانه اجاره کنند که بیشتر شامل زوج‌های جوان می‌شوند، بازنده گرانی اجاره بهای چند ماه ابتدایی سال هستند.

کوچ مستأجران

بر اساس آمار رسمی در مرداد امسال قیمت مسکن نسبت به ماه پیش از آن رو به کاهش گذاشت . همچنین کوچ مستأجران به شهرها و نواحی اطراف که بیشتر برای خرید آپارتمان بود، به کاهش تقاضا در بازار اجاره منجر شده است.

 مشکلات رهن کامل

با افزایش قیمت‌ها در بازارهای دیگر تمایل مالکان اجاره ماهانه یا رهن و اجاره بود. به همین دلیل آگهی ‌های رهن کامل در بازار اجاره محدود شد. مالکان رکود در معاملات را دلیل دیگری برای چشم پوشی از رهن کامل می‌دانند.

برخی مشاوران املاک هم می‌گویند با توجه به اینکه در آخر فصل جابه‌جایی هستیم و تعداد متقاضیان اجاره کم شده است مالکان در برابر درخواست مستاجران برای رهن کامل مقاومت نکرده و تمکین می‌کنند.

3 24 چه خبر از بازار اجاره 2 ساله؟

اجاره ۲ ساله مشروط

قرارداد اجاره بیشتر از یک سال موضوعی است که سیاست گذاران حوزه مسکن در چند سال اخیر به‌عنوان یکی از راهکارهای کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره مطرح کرده‌اند. بررسی‌ آگهی ‌های جدید اجاره نشان می‌دهد موجران و مستأجران به تازگی ازاین نوع قرارداد استقبال می کنند.

به گفته مشاوران املاک، معمولاً مالکانی که از مستأجران خود رضایت دارند قراردادهای قبلی را به‌صورت تمدید یک سال و نیم تا دو سال تمدید می‌کنند. اما تمدید قرارداد معمولاً از سوی مالک به شرط افزایش نرخ اجاره با حدود ۱۰ درصد در سال دوم اجاره است.

بررسی‌های میدانی از بازار اجاره شهر تهران نشان می‌دهد همزمانی پایان فصل جابه‌جایی با کاهش قیمت مسکن، ۲ عامل تعیین‌کننده در آرامش بازار اجاره پس از تلاطم‌های ماه‌های قبل است.تحلیلگران براین باورند که شرایط بازار مسکن با توجه به کاهش قیمت‌ها و رکود حاکم برآن می‌تواند برای عقد قراردادهای دوساله آماده شود؛ چیزی که دولت هم در پی آن است و تاکنون شرایط آن فراهم نشده است. به‌نظر می‌رسد که با توجه به فروکش کردن سفته بازی در بازار خرید و فروش خانه، بهترین شرایط برای اجرای قراردادهای دوساله با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی یعنی اتحادیه‌های املاک است.

منبع : اقتصادآنلاین به نقل از ایران

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۰۸ ب٫ظ

  2. رفیعی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۰ ب٫ظ

    به امید رونق دوباره بازار مسکن

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۳۳ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود؛ با سپاس

    پاسخ

  4. آدینه

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۳ ق٫ظ

    معمولا” مالکین راضی به قرارداد دوساله نمیشوند و میگن مشکلی نیست ولی سال به سال تمدید بشه

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۳۳ ق٫ظ

    عملاً انجام نشد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…