متقاضیان خرید ؛ خانه دار می‌ شوند؟

۴
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حدود چهار سالی که از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد سود اختصاص یافته به تسهیلات آن به تدریج کمتر شد تا اینکه از حدود ۱۴ درصد ابتدای دوره به ۸ درصد در اوایل سال ۹۷ رسید و تا کنون روی همین رقم باقی مانده است.
توان متقاضیان

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است که اولویت پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی ازدواج برای زوج هایی باشد که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند. در این باره معاون وزیر اقتصاد گفته است  که این موضوع می‌تواند توان متقاضیان خرید به خصوص خانه اولی‌ها را افزایش دهد.

به گزارش مجله پیام دلتا، سقف وام برای زوج های خانه اولی در تهران ۱۶۰ میلیون تومان است . تازه ترین میانگین قیمت مسکن شهر تهران ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع طی مردادماه  ۹۸ اعلام شده و با این حساب وام ۱۶۰ میلیونی فقط می‌تواند ۲۲ درصد یک  آپارتمان ۵۵  متری در پایتخت را پوشش دهد.

با وجود این ‌که برخی کارشناسان برای اینکه توان متقاضیان خرید بالا برود بر ضرورت افزایش سقف تسهیلات تاکید می‌کنند، این موضوع مخالفانی دارد. وزیر راه و شهرسازی از جمله این افراد است که می‌گوید افزایش مبلغ وام مسکن تورم‌ زا است. در سوی دیگر بعضی فعالان بازار مسکن می‌گویند میزان معاملات سوداگرانه در جهش قیمت خانه  در دو سال اخیر، بیشتر از خرید و فروش واقعی بوده است.

هم‌اکنون وام ازدواج برای هریک از زوج ها ۳۰ میلیون تومان است که جمعا ۶۰ میلیون تومان  وتجمیع این مبلغ با ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم ۲۲۰ میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت یک واحد ۵۵ متری با توجه به میانگین قیمت درشهر تهران ۷۱۶ میلیون تومان است . به بیان دیگر تسهیلات مسکن یکم در تهران ۲۲ درصد یک واحد ۵۵ متری و تجمیع وام ازدواج و وام خانه اولی‌ها ۳۰.۷ درصد قیمت یک آپارتمان ۵۵ متری را پوشش می‌دهد و ۷۰ درصد بقیه را باید خود افراد تامین کنند.

از سوی دیگر مبلغ هر قسط از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم با توجه به سود ۸ درصد آن ۸۶۵ هزار تومان است که برای دو نفر به یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان می‌رسد و این ارقام خارج از توان متقاضیان خرید خانه است.

توان متقاضیان

مبلغ وام صندوق پس انداز مسکن یکم برای مجرد ها در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است.

برای زوج های تهرانی نیز تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص می یابد. به این ترتیب متقاضی اگر به طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام ۸۰ میلیونی، ۴۰ میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال ۸۰ میلیون وام به اضافه ۴۰ میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.

حدود چهار سالی که از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد سود اختصاص یافته به تسهیلات آن به تدریج کمتر شد تا اینکه از حدود ۱۴ درصد ابتدای دوره به ۸ درصد در اوایل سال ۹۷ رسید و تا کنون روی همین رقم باقی مانده است.

به هر ترتیب مرکز پژوهش‌های مجلس در  روزهای اخیر پیشنهاد داده تا اولویت پرداخت تسهیلات ازدواج با  کسانی باشد که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند. در این خصوص  معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفته است:  پرداخت فوری تسهیلات ازدواج به کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند و موعد دریافت تسهیلات آنها فرارسیده یا پس از گذشت مدتی فرا خواهد رسید، می‌تواند یک تحول مثبت به نفع خانه اولی‌ها باشد.

1 40 متقاضیان خرید ؛ خانه دار می‌ شوند؟

وی همچنین می گوید: وام ۶۰ میلیونی ازدواج می‌تواند در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری شود و در صورت تکمیل موجودی تا ۸۰ میلیون تومان، زوج ها پس از گذشت یک سال می‌توانند از امتیاز ارزان‌ قیمت‌ترین تسهیلات مسکن کنونی شبکه بانکی برخوردار شوند.

با این حال دیدگاه معاون وزیر اقتصاد این است که نباید اجباری برای سپره‌گذاری در صندوق یکم با تسهیلات ازدواج اعمال شود و این راهکار صرفا به شکل پیشنهاد و به صورت اختیاری باید پیاده شود.

دهقان‌دهنوی به این موضوع نیز اشاره کرد که الزاما هر کس در صندوق یکم سپرده‌گذاری کرده یا قصد سپرده‌گذاری دارد، نمی‌تواند دراولویت پرداخت تسهیلات ازدواج  باشد .

معاون وزیر اقتصاد در این باره توضیح داد: تشخیص اولویت میان زوج  های متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج کار ساده‌ای نیست. انتظار می رود که منابع بانکی تکافوی پرداخت تسهیلات به تمام زوج ها را داشته باشد و اساسا صفی تشکیل نشود که نیازی به اولویت‌بندی در پرداخت این تسهیلات باشد و به همه متقاضیان این وام با سرعت و سهولت،  پرداخت شود.

منبع : ایسنا

۴ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

    تنها شرط خانه دار شدن درایران که به سرمایه گذاری قشرمتمول تبدیل شده ساخت واجاره ی مسکن توسط دولت میباشد با تفویض اختیارات اداری به بنگاه های ذیصلاح

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۳ ب٫ظ

  3. علي حنيفه پور

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    امیدوارم یکم مسئولین به خودشون بیان و برای حل مسائل و مشکلات بخصوص جوانها اقدامات راهگشا و عملی ارائه کنند.

    پاسخ

  4. ملکی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۸ ب٫ظ

    خیلی خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…