ساختمان سازی در اطراف گسل های پایتخت ممنوع

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساختمان سازی در ۸۱ کیلومتر مربع از شهر تهران برای ساختمان هایی با اهمیت بالا مانند بیمارستان ها ممنوع است.
ساختمان سازی

ممنوع شدن ساختمان سازی در اطراف گسل‌ های تهران به سازمان های مربوطه ابلاغ شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب حریم گسل های تهران در شورای عالی شهرسازی و ممنوع شدن ساختمان سازی در ۸۱ کیلومتر مربع از اراضی پایتخت خبر داد.

به گزارش مجله پیام دلتا، محمد شکرچی زاده که به مناسبت ۲۵ شهریور سالروز زلزله طبس سخن می‎گفت افزود: در ایران هر ۱۰ سال یک بار زلزله ای با بزرگی ۷ ریشتر روی می‎دهد که تمام آن ها در شهرهای کوچک و زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده  است.

وی تصریح کرد: اگر زلزله سال ۹۶ سرپل ذهاب که ۶۰۰ کشته داشت در شهرهای بزرگ و یا کلانشهرها روی می داد، خسارات آن صدها یا هزاران برابر زلزله استان کرمانشاه بود.

او با بیان اینکه تأسیسات مهمی مانند بیمارستان ها در زلزله ها از اهمیت بالایی برخوردارند، گفت: متأسفانه زلزله استان کرمانشاه نشان داد که بیمارستان های ما اعم از نوساز و قدیمی ساز، در برابر زلزله مقاوم نیستند. در کشور ما به موضوع مقاومت بیمارستان ها پرداخته نشده است در حالی که در ژاپن در سال ۲۰۱۹ اعلام شد ۹۵ درصد بیمارستان های این کشور مقاوم هستند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره پیوست ششم آئین نامه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله (آئین نامه ۲۸۰۰)، گفت: در این پیوست امکان مقاوم سازی نماها و دیوارها و دیگر بخش های غیر سازه ای ساختمان نیز لحاظ شده است، در حالی که تا پیش از این آئین نامه ۲۸۰۰ صرفا به مقاوم سازی بخش های سازه ای ساختمان به خصوص اسکلت می‎پرداخت.

ساختمان سازی

وی تصریح کرد: خوشبختانه بررسی های ما نشان می‎دهد ۸۰ درصد اسکلت ساختمان های ساخته شده درسال های اخیر، این آئین نامه را رعایت می‎کنند که نمونه آن کاهش شدید تلفات در زلزله سرپل ذهاب به دلیل رعایت این آئین نامه بود.

شکرچی زاده اظهار داشت : در بخش های غیر سازه ای، آئین نامه ای نداشتیم و دیدیم در زلزله استان کرمانشاه، ساختمان ها به طور عمده از بخش های غیر سازه ای مانند نما و دیواره ها، دچار آسیب شده اند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، پیوست ششم آئین نامه ۲۸۰۰ به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و سازمان های استانی نظام مهندسی ساختمان ابلاغ شده است .

وی با بیان اینکه برخی سازنده ها معتقدند رعایت این آئین نامه هزینه ساخت و ساز را افزایش می دهد، اظهار داشت: براساس برآوردهای ما رعایت پیوست ششم آئین نامه ۲۸۰۰ فقط دو درصد هزینه ساخت و ساز را افزایش خواهد داد اما جلوی خسارات زیادی را در صورت وقوع زلزله خواهد گرفت. به عنوان مثال در زلزله خردادماه کالیفرنیا با بزرگی بالای ۷ ریشتر فقط یک نفر کشته و ۲۵ نفر کشته شدند.

شکرچی زاده درباره حریم گسل های زلزله در کلانشهرها تصریح کرد: حریم گسل های ۵ کلان شهر از جمله تهران تعیین و در شورای  عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده است . حریم های مذکور به شهرداری تهران ابلاغ شده و ساخت و ساز در ۸۱ کیلومتر مربع از شهر تهران برای ساختمان هایی با اهمیت بالا مانند بیمارستان ها ممنوع است.

منبع :اقتصادآنلاین به نقل از مهر

۵ دیدگاه

  1. آقازاده

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    عالیه متناتون

    پاسخ

  2. احمدی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۷ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۴ ب٫ظ

    کاربردی بود

    پاسخ

  4. علی فرجی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۵ ب٫ظ

    بالاخره یکی پیدا شد که به ساخت و ساز در این مناطق اهمییت دهد
    ممنون از اطلاع رسانی

    پاسخ

  5. علي حنيفه پور

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

    خیلی هم خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…