ایرانگردی، چابهار

جنگلی روی آب

۱۵
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جنگل‌ حرا تا کمر درون آب است! عروس زیبای خلیج، ایستاده در آب.
جنگل حرا

جنگل‌ حرا شگفت انگیز است و از زیباترین و بکرترین مناطق چابهار به شمار می‌رود. جنگل حرا که تا کمر در آب قرار گرفته، با چشم‌انداز بی‌نظیرش سرسبزی خیره کننده‌ای به خلیج گواتر بخشیده است. جنگل حرا جنگلی دریایی است که درختان خالص و یکدست آن بدون نیاز به آب شیرین، رشد می‌کنند و محل امنی برای پرندگان و انواع جانوران دریایی نیز محسوب می‌شوند. هنگام بازدید از جنگل حرا شگفت زده خواهید شد. افزون  بر گشت وگذار در آبراه‌های پیچ در پیچ آن می‌توانید از نزدیک ماهی خزنده، انواع پرندگان نادر مانند عقاب ماهی‌گیر، پلیکان‌ها و فلامینگوها را تماشا کنید. با صفحه گردشگری  مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به جنگل‌های زیبای حرا در چابهار سفر کنیم.

———————————————————————————–

جنگل حرا

فقط در چابهار نیست!

جنگل‌های حرا یکی از شگفتی‌های جنوب ایران است که افزون بر چابهار، در اطراف جزیره قشم نیز می‌توانید آن را ببینید. جنگل حرا از درختچه‌هایی تشکیل شده است که در آب‌های شور نواحی گرمسیری می‌روید. از خصوصیات بارز این گیاه این است که ابتدا تخم آن روی درخت مادر مراحل رشد را سپری  و پس از آن گیاه جوان خود را از درخت مادر جدا کرده و به داخل آب می‌افتد.

m6Ll48ekemwpHwydylXu76SjmGcps5HtxpNELgpN hara forest جنگلی روی آب

جنگل‌ حرا در مناطقی می‌روید که دارای خاک لجنی حاصل از رسوبات فرسایشی سواحل بوده و همواره در معرض جز و مد دریا قرار گرفته باشند. در واقع هنگام جزر، جنگل حرا به همراه بستر از آب بیرون آمده مانند جزیره دیده شده ولی هنگام مد تمام جنگل حرا در زیر آب گم می‌شود و این پدیده شگفت انگیز و تماشایی است.

6MDAzCDLZeKev4kyA0AWpX4dKdPTJQUYVc83r2rV hara forest جنگلی روی آب

آب شیرین کن!

گیاه حرا با شیرین کردن آب شور دریا خود را تغذیه می‌کند. اواخر تیر و اواسط مرداد ماه فصل شکوفه و میوه دهی درختان جنگل حرا است. این گیاه دارای گل‌های زرد رنگ بوده و میوه بادامی شکل آن بسیار شیرین و دلچسب است.

جنگل حرا

ارتفاع درخت‌های جنگل حرا گاهی از ۴ متر هم تجاوز می‌کند. ریشه‌های درختان جنگل حرا با قرار گرفتن در سطح زمین در جذب اکسیژن نیز شرکت می‌کنند. برگ‌های بیضی شکل و کشیده درخت‌ها برای دام‌ ها بسیار خوش خوراک بوده و ارزش غذایی بالایی دارد.

جنگل حرا

چطور برویم؟

برای رسیدن به چابهار می‌توانید از هواپیما استفاده کنید. فرودگاه کنارک که نزدیکترین فرودگاه به چابهار است در مسیرهای زیر پرواز دارد: بندرعباس، تهران، زاهدان، مشهد . بندر چابهار ایستگاه راه آهن ندارد. اگر قصد سفر زمینی دارید می‌توانید از اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کنید. از بیشتر شهرهای بزرگ ایران اتوبوس به چابهار حرکت می‌کند. برای رسیدن به جنگل حرا باید به سمت خلیج گواتر حرکت کنید. از سمت شرق چابهار وارد جاده چابهار – روستای گواتر شوید. این جاده پس از طی ۱۰۰ کیلومتر شما را به روستای گواتر خواهد رساند.

جنگل حرا

کی برویم؟

برای بازدید از جنگل حرا محدودیت زمانی ندارید. با این حال زمان طلوع آفتاب و همچنین غروب، به دلیل جزر و مد و همچنین بازی نور و سایه در آب، با چشم انداز شگفت انگیزتری رو به رو خواهید شد.

9908b79a 0bb7 4aec ab05 b4f1ee21446a جنگلی روی آب

 نکات مهم برای بازدید

در محدوده جنگل حرا، قایق کرایه‌ای برای بازدید از جنگل وجود دارد. کرم ضدآفتاب و کلاه لبه‌دار فراموش نشود. خوراک در بندر گواتر یافت نمی‌شود. بنابراین کمی خوراکی با خودتان همراه داشته باشید. مردم منطقه بسیار مهمان نواز هستند. از مهربانی و راهنمایی‌های‌شان لذت ببرید. این سفر با در نظر گرفتن شرایط خاص و وجود همراهان مطمئن و قابل اعتماد، برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص بدون مشکل به نظر می‌رسد. همچنین افراد دارای فرزند اوتیسم بهتر است از قایق سواری در محدوده جنگل صرف نظر کنند.

جنگل حرا

۱۵ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۴۱ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  2. مسعود

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۵۱ ب٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۴۷ ب٫ظ

    بارها از کلمه خلیج بدون فارس استفاده شده.لطفا متن به جملات رو به کلمه خلیج زیبای همیشه فارس مزین شود.

    پاسخ

  4. مسعود

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  5. افشاری

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۸ ب٫ظ

    بسیار دیدنی و جذابه

    پاسخ

  6. ملکی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    عالییییی

    پاسخ

  7. مهدی مختاری

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  8. بیگدلی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

  9. مهدی فراهانی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    بسیار زیبا و شگفت انگیز بود

    پاسخ

  10. صلابت

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۰ ق٫ظ

    بکر

    پاسخ

  11. متین

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۳ ق٫ظ

  12. یوسفی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق٫ظ

    واقعا دیدنی

    پاسخ

  13. فرهاد کرمی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۶ ب٫ظ

    واقعا زیبا و دلفریب مرسی

    پاسخ

  14. نامجو

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۰۶ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…