بهشت روی زمین اینجا است!(+ویدئو)

۴
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهشت روی زمین کجا است؟ زیاد فکر نکنید! فقط کوله ‎پشتی خود را بردارید و آماده سفر با مجله‌ ی دلتا شوید.
ورزش کوه

بهشت روی زمین نزدیک آسمان است؛ آماده‎ ی سفر هستید؟ فقط یک کوله پشتی سبک بردارید و با ما همراه شوید.

یکی از ورزش های سخت اما جذابی که اکثر افراد دوست دارند، ورزش صخره ‏‎نوردی و کوهنوردی است که اگر مهارت آن را کسب کنید؛ سلامت بدن و عضلات خود را تضمین کرده اید؛ با خواندن این مطلب در مجله پیام دلتا فقط یک قدم با آسمان و بهشت فاصله دارید.

———————————————————–

ورزش-صخره-نوردی

چرا ورزش صخره نوردی؟

صخره نوردی یا همان سنگ نوردی در اصل توسط کوهنوردان باتجربه انجام شده است و نیاز به یادگیری مهارت های خاصی دارد. برای آمادگی و انجام دادن این ورزش باید در ابتدا خود را با کوهنوردی در ارتفاعات پایین، بولدرینگ، بالا رفتن از صخره های مدل سازی شده و کار با طناب هنگام صخره نوردی مشغول کنید.

چه عضلاتی درگیر می شوند؟

در صخره نوردی عضلات زیادی از بالا تنه یا پایین تنه ی شما درگیر می شوند؛ از عضلات شکم گرفته تا انگشتان، شانه و بازوها برای صخره نوردی خود را درگیر می کنند. صخره نوردی به مرور قدرت عضلانی شما را افزایش می دهد و انعطاف پذیری و چابکی شما را نیز بیشتر می کند.

ورزش-صخره-نوردی

مزایای ورزش صخره نوردی

درمان اختلال کنش پریشی

دیسپرکسیا یا اختلال کنش پریشی یک اختلال حرکتی است که فرد را در انجام کارهایی که نیاز به مهارت های حرکتی دارد، دچار مشکل می کند. صخره نوردی کمک می کند تا فرد خود را وادار به انجام برخی حرکات کند و کم کم مهارت های حرکتی خود را بهبود دهد.

صخره نوردی و سلامت روان

شواهد نشان می دهد که هر نوع ورزشی می تواند تاثیرات عالی بر سلامت روان فرد بگذارد. صخره نوردی و حتی کوه نوردی در دل دشت و طبیعت می تواند سلامت روان شما را تضمین کند و از افسردگی نجات تان بدهد.

مقابله با ترس از ارتفاع

بهترین و کوتاه ترین راه مقابله با ترس ها رو به رو شدن با آن ها است؛ به همین علت است که صخره نوردی ترس از ارتفاع شما را رفع می کند.

شما می توانید با قرار گرفتن در ارتفاعات بلند و تلاش برای صعود به قله، این ترس ها را ریشه کن کنید. این کار باعث می شود تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و به توانایی های خود ایمان بیاورید.

ورزش-سنگ-نوردی

چگونه می توان صخره نوردی کرد؟

بیشتر باشگاه های صخره نوردی دوره های مبتدی را برای افراد تازه کار برگزار می کنند و به افراد آموزش می دهند.

فقط کافی است یک جفت کفش مناسب تهیه کنید و به یک دیوار مخصوص این کار دسترسی پیدا کنید. مربیان به شما کمک می کنند تا مهارت این ورزش مهیج را یاد بگیرید. حتی شاید بخواهید در فضای باز این ورزش را یاد بگیرید.

به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

  • کفش مخصوص
  • طناب
  • کیسه ی گچ
  • وسایل فنی دیگر

به خاطر داشته باشید که اگر ورزشکار مبتدی هستید، حتما باید آموزش های لازم را برای انجام این ورزش یاد بگیرید تا عضلات شما آسیب نبینند.

ورزش-کوهنوردی

کوهنوردی کنید

کوهنوردی هم یکی دیگر از ورزش‌های صعودی و آسمانی است.

کوهنوردی می‌تواند به صورت راهپیمایی، کوه روی، کوهپیمایی و صعود به قله های مختلف یا همان صخره‌نوردی انجام گیرد.

امروزه، ورزش کوهنوردی به عنوان یک ورزش رسمی مورد توجه جوانان است اما هنگام کوهنوردی همیشه خطر در کمین است؛ پس مراقب باشید.

توصیه های کوهنوردی

این ورزش مفرح گاهی اوقات مخصوصا در برف و یخ بندان می تواند دردسر ساز باشد یا حتی شما را ارتفاع زده کند؛ پس اگر قصد کوهنوردی و رفتن به دل طبیعت را دارید، این توصیه ها را جدی بگیرید.

  • به خاطر داشته باشید کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی تفاوت دارد و صرفا یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی ولی توام با تفریح است.
  • وسایل، تجهیزات و لباس های مناسب و استاندارد برای کوهنوردی تهیه کنید و کاربرد صحیح و فنی آن ها را یاد بگیرید.
  • هیچ گاه به تنهایی اقدام به انجام این ورزش نکنید و همیشه به طور گروهی کوهنوردی کنید. کمتر کسی است که در زمان کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.
  • اصول کوهنوردی را از پایه فرا بگیرید و همیشه با راهنمایی یک مربی یا کوهنورد باتجربه اقدام کنید.
  • برای صعود مؤثر به کوه‌ ها نیاز به ابزار های متفاوتی است. البته در هر صعود بسته به نوع آن، ارتفاع قله، منطقه مورد نظر، زمان و فصل اجرای برنامه، ممکن است ابزار و تجهیزات کوهنوردی تغییر کند.

ورزش-کوهنوردی

مزایای کوهنوردی

کوهنوردی چه به عنوان یک ورزش منظم یا یک تفریح هفتگی، به سلامت بدن شما کمک زیادی می کند:

باز شدن مویرگ های بدن

 مویرگ های بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار ۱۵% ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی در حین کوهنوردی مویرگ ها ۹۵% فعال می شوند؛ چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگ ها به نقاط مختلف می رسد.

 بنابراین، با باز شدن و فعال تر شدن مویرگ ها، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمند تر به مغز، عضلات و  اعضای داخلی بدن می رسند.

جلوگیری از دیابت

هنگام کوهنوردی، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجه انجام شده؛ در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند.

لاغری و کاهش وزن

در موقع فعالیت ورزشی و به خصوص در هنگام کوهنوردی، کالری مورد نیاز بدن به ۳ برابر افزایش پیدا می کند.

بنابراین، بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند. از طرفی در موقع فعالیت ورزشی، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند.

خون رسانی به عضلات

 هنگام کوهنوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش می یابد و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به آن ها برسد و عضلات قوی تر شوند.

۴ دیدگاه

  1. دانشی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

    صخره

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۰ ب٫ظ

    ورزش خیلی خوبه از هر نوعش که باشه حتی پیاده روی

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۲۶ ب٫ظ

    مطلب عالیی بود ممنون

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…