ایرانگردی، طبیعت گردی، لرستان

دریاچه گهر، نگین زیبای اشترانکوه

۵
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دریاچه گهر حدود 130 سال قبل خیلی اتفاقی کشف شد!
دریاچه گهر

دریاچه گهر که چیزی حدود ۱۳۰ سال قبل اتفاقی کشف شد، یکی از جاهای دیدنی استان لرستان به شمار می‌رود. این دریاچه جایی بین کوه‌های زاگرس قرار دارد. برای همین به نگین اشترانکوه شهرت پیدا کرده است. دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به دریاچه گهر سفر کنیم و از زیبایی‌های آن لذت ببریم.

———————————————————————

دریاچه گهر

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهر در استان لرستان و جایی نزدیک به شهرستان ازنا و درود قرار دارد. این دریاچه در سال ۱۸۸۸ توسط فردی خارجی، خیلی اتفاقی و ناگهانی کشف و از آن به بعد به بهشتی برای طبیعت‌گردان تبدیل شد. برای رسیدن به این دریاچه باید به لرستان و سپس شهرستان دورود بروید. بخشی از مسیر در میان جاده‌‎های پرپیچ و خم و زیبا طی می‌شود. بعد از اینکه به محوطه پارکینگ مانند رسیدید، باید بقیه مسیر را پیاده بپیمایید تا به دریاچه برسید. بخشی از مسیر را باید در جاده های خاکی پیاده‌روی کنید.

دریاچه گهر

بنابراین لازم است با کوله باری سبک و کفش‌های مناسب راهی سفر شوید. البته نگران نشوید. اگر از پیاده روی و کوله کشی واهمه دارید، راه حل دیگری نیز وجود دارد. در این قسمت اسب و قاطر و خر برای حمل بار و وسایل گردشگران تا دریاچه دیده می‌شود! کافیست مانند جهانگردان هزاران سال قبل رفتار کنید و از این حیوانات مفید کمک بگیرید.

دریاچه گهر

دیدنی‌های دریاچه گهر

دریاچه گهر طبیعت زیبایی دارد. آب و هوای کوهستانی آن روح شما را نوازش می‌کند و خستگی هزار ساله را هم از تن‌تان می‌زداید. مسیر کوهستانی که شما را از شهر به دریاچه می‌رساند زیبا و دلبرانه است و چشم اندازهای زیبایی می‌بینید. همچنین شنا، قایق سواری و ماهیگیری تفریحی در دریاچه از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانید در کنار آن انجام دهید.

EAd3wf3XsAAx rM دریاچه گهر، نگین زیبای اشترانکوه

در فصل گل دهی لاله‌های واژگون که حدود خرداد ماه است، مسیر را تماشایی‌تر می‌بینید. هزاران لاله سرنگون در سرتاسر مسیر به گل نشسته‌اند و به شما خوشامد می‌گویند!

دریاچه گهر

کی برویم؟

در هر فصلی از سال می‌توانید به دریاچه گهر سفر کنید. با این حال بهترین زمان سفر به این دریاچه از اردیبهشت تا مهرماه است. اگر قصد ماهیگیری تفریحی دارید، باید بدانید تا نیمه‌های خرداد اجازه ماهیگیری ندارید. چون فصل شکار ممنوع است.

دریاچه گهر

امکانات رفاهی دارد!

دریاچه گهر یکی از پرترافیک‌ترین جاهای طبیعی ایران است. به طوری که در تابستان حدود ۲۰ هزار گردشگر از آن دیدن می‌کنند. همین موضوع مسئولان استان لرستان را برآن داشته تا امکانات رفاهی و گردشگری مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند. هر ساله از پایان فصل شکار ممنوع، یعنی اواسط خرداد تا پایان تابستان امکانات رفاهی و گردشگری در اطراف دریاچه برپا می‌شود.

دریاچه گهر

کمپ اسکان موقت، رستوران، پارکینگ وسایط نقلیه، غرفه‌های عرضه مواد غذایی در طول مسیر، سرویس بهداشتی در چند نقطه از مسیر، پاسگاه محیط زیست، نیروی انتظامی، پایگاه امداد هلال احمر و  پایگاه اطلاع رسانی گردشگران از جمله خدماتی است که مسئولان استان لرستان در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

دریاچه گهر

نکات مهم در بازدید از دریاچه گهر

اگر قصد اقامت خارج از فصل تابستان دارید، حتما تجهیزات سفر به همراه داشته باشید. کیسه خواب و چادر مسافرتی حداقل امکاناتی است که باید با خودتان ببرید. همراه داشتن لباس گرم توصیه می‌شود. از گیاهان دارویی خودرویی که در کوه‌های زاگرس می‌روید، می‌توانید بچینید و با خود همراه ببرید.

دریاچه گهر

البته این توصیه دو شرط دارد: ۱- حجم کمی گیاه بچینید طوری که به طبیعت صدمه وارد نشود. ۲- حتما گیاه مورد نظرتان را بشناسید و گیاه سمی نچینید. از ریختن هر گونه زباله خودداری کنید. تا می‌توانید عکس بیندازید و زیبایی‌های دریاچه را ثبت کنید.

دریاچه گهر

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن کلیه جوانب و کمک‌های جانبی و همرهی همسفران قابل اعتماد، این سفر برای افراد با نیازمندی‌های خاص مناسب باشد. به شرط اینکه آنها روحیه هیجان طلبی و چالش پذیری داشته باشند. این سفر را به خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم پیشنهاد نمی‌کنیم.

دریاچه گهر

۵ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۹ ب٫ظ

    زیبا و چشم نواز

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    من از نزدیک دیدم واقعا زیباست

    پاسخ

  3. فرهاد کرمی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

    واقعا زیباست ممنون بابت حسن انتخابتون

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۳۸ ب٫ظ

    خیلی زیبا ودیدنی

    پاسخ

  5. رضوی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۳۱ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…