ایرانگردی، شیراز

اینجا واقعا خانه هنر است

۶
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از زیباترین آینه کاری‌های ایرانی را در خانه منطقی نژاد شیراز ببینید.
خانه منطقی نژاد

خانه منطقی نژاد یکی از آن خانه‌های واقعا زیبای ایرانی است. جایی که آیینه کاری‌ها و ظرافت‌های معماری آن شما را شگفت زده می‌کند. خانه منطقی نژاد که به موزه هنرهای اسلامی شیراز تبدیل شده است، یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به این  خانه زیبا سفر کنیم و از زیبایی‌های آن شگفت زده شویم.

خانه منطقی نژاد

خانه منطقی نژاد کجاست؟

جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد است. خانه منطقی نژاد یکی از جاهای دیدنی شیراز است که شاید تا به حال با آن آشنا نشده‌اید. این خانه یکی از زیباترین تزئینات را بین خانه‌های ایرانی دارد و در محله اعیان نشین شیراز قدیم، یعنی همجوار با حرم شاهچراغ قرار گرفته است. خانه منطقی نژاد در محله لب آب شیراز و خیابان ۹ دی واقع شده و فاصله کمی تا میدان نمازی دارد.

خانه منطقی نژاد

چرا خانه منطقی نژاد اهمیت دارد؟

این خانه از بناهای قاجاری است که امروزه با مرمت، تغییر کاربری داده است. ابتدا خانه را به آرشیو آواها و نواها تغییر کاربری دادند و پس از چندی، به عنوان موزه هنرهای اسلامی شیراز به حیات خود ادامه داد.

خانه منطقی نژاد

سالن اصلی این خانه یکی از زیباترین آیینه‌کاری‌های ایران را به خود اختصاص داده است و همین تالار، گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

خانه منطقی نژاد

در ضلع جنوبی این خانه، شاه نشینی با تزییناتی هم چون نقاشی در بدنه و سقف و همچنین آینه‌خانه‌ای باشکوه وجود دارد. دو اتاق در دو سوی شاه نشین قرار گرفته که یکی دارای سقف نقاشی شده و بادگیر است و  سقف دیگری تیرهای نقاشی شده دارد. در این نقاشی‌ها طرح‌های گل و بوته همچنین تصاویری از چهره زنان و قصرهایی به سبک اروپایی دیده می‌شود.

خانه منطقی نژاد

ضلع شرقی و غربی خانه اتاق‌های متعدد دارد. تزیینات این بنا دربرگیرنده دریچه‌های مشبک چوبی، به صورت ارسی با شیشه‌های رنگی، طاق‌های مقرنس‌کاری شده، درهای منبت و معرق‌کاری شده و گچ‌بری است.

خانه منطقی نژاد

خانه حیاطی کوچک اما با صفا دارد که به رسم همه خانه‌های سنتی ایرانی، حوضی در میان آن جای گرفته است. تخت و مخده دور تا دور حوض چیده‌اند و گلدان‌های گل شمعدانی، صفا و صمیمت خانه و حیاتش را صدچندان کرده است. معمولا در حیاط فالوده شیرازی می‌فروشند و لذت خوردن یک کاسه فالوده در حیاط دلنشین خانه منطقی نژاد چیزی نیست که از یادتان برود.

خانه منطقی نژاد

نکات مهم در بازدید از موزه هنرهای اسلامی

موزه هنرهای اسلامی شیراز یا خانه منطقی نژاد در بافت تاریخی این شهر قرار دارد. بنابراین دور تا دورش پر از جاهای دیدنی و آثار باستانی است.

خانه منطقی نژاد

مدرسه خان، خانه فروغ الملک، خانه سعادت، مسجد جامع عتیق، مسجد نصیرالملک، شاهچراغ، مدرسه خان، بازار وکیلف حمام وکیل، مسجد وکیل و نارنجستان قوام همگی اطراف این موزه قرار دارند.

خانه منطقی نژاد

می‌توانید با یک برنامه ریزی دقیق از همه این جاهای دیدنی شیراز دیدن کنید. حتی می‌توانید بدون نیاز به استفاده از خودرو و تنها با پای پیاده به تک تک این بناها سر بزنید و از زیبایی‌های آنها لذت ببرید.

خانه منطقی نژاد

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

این خانه برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص مناسب است. امکان بازدید از طبقه بالا شاید به راحتی ممکن نباشد. با این حال تماشای خانه از نمای حیاط نیز لذت‌بخش است. همچنین این سفر برای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم مانع خاصی ندارد.

خانه منطقی نژاد

۶ دیدگاه

  1. رضا

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۱۶ ق٫ظ

    سپاس فراوان

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۴۰ ب٫ظ

    زیبا چشم و روح نواز

    پاسخ

  3. مهدی مختاری

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۲ ب٫ظ

    فوق العادست

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۲ ب٫ظ

    خیلی زیبا بود

    پاسخ

    • دانش

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

      سلام‌ .
      بسیار آثار تاریخی جالب است

      پاسخ

  5. یوسفی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۷ ب٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…