هله هوله های رنگی پرفایده

۹
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مگر می شود از خیر این هله هوله های رنگی و خوشمزه گذشت؟ اگر مشغول تماشای فیلم هستید یا در حال نوشیدن یک فنجان چای خوش عطر خانگی، این خوراکی ها را فراموش نکنید!
تنقلات-سالم و مغذی

به شهر خوراکی های رنگی خوش آمدید!

چه کسی گفته است که تنقلات و تمام هله هوله ها مضر هستند؟ اصلا این طور نیست!

شما هم وقتی به تماشای تلویزیون می‌ نشینید یا هنگام درس خواندن و کار کردن احساس گرسنگی می‌ کنید؛ این احساس گرسنگی کاذب نیست بلکه یک احساس نیاز به خوردن میان ‌وعده را نشان می‌ دهد تا بیشتر سرگرم شوید و انرژی بگیرید.

به گزارش مجله پیام دلتا، برای اغلب سرگرمی های خانگی یا حتی زمان سینما رفتن، ما معمولا از تنقلاتی مثل چیپس، پفک یا تخمه استفاده می‌ کنیم که این مواد برای بدن مضر هستند. ما در ادامه به شما توصیه های جدیدی خواهیم کرد که هم زیاد چاق نشوید و هم از خوردن هله هوله لذت ببرید.

تنقلات-مفید-و-سالم

تنقلات سالم و مفید بخورید

برخی از هله هوله های دیگر وجود دارند که به همین اندازه خوشمزه هستند اما  برخلاف چیپس و پفک زیانی به بدن نمی ‌رسانند.

گندمک

این روزها بعضی از کارخانه ها، گندمک را به شکل صنعتی تولید می‌ کنند اما درست کردن آن راحت و بی‌ دردسر است. کافی است مقداری گندم را بپزید و پس از خشک شدن در یک تابه روغن کنجد یا ذرت بریزید و آن را تفت دهید. در آخر، می‌ توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.

بیشتر بچه‌ ها دوست دارند که گندمک را با شیر بخورند؛ در این صورت، بهتر است شیر را به جای شکر با عسل شیرین کنید تا خواص بیشتری به عصرانه‌ آن ها افزوده شود.

شاهدانه

 شاهدانه، یکی از مغذی ‌ترین و قابل هضم ‌ترین مواد غذایی روی زمین است. شاهدانه سرشار از پروتئین،‌ اسید های آمینه ضروری و اسید های چرب ضروری است.

خوردن شاهدانه تاثیر ضدافسردگی دارد و سیستم ایمنی بدن  را هم افزایش می‌ دهد. ضمن آنکه این دانه خوشمزه به حفظ سلامت پوست و موی شما هم کمک می ‌کند.

توت

توت سفید

توت میوه ‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است، حاوی ۶۱ کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی ۹‌/‌۰ گرم پروتئین است.

 البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. علاوه بر این، توت سفید سرشار از آهن و ویتامین C است؛ پس کم خون‌ ها از خوردن آن غافل نشوند. ضمن آنکه قند طبیعی آن ضرر ندارد و به دلیل داشتن فیبر، ملین خوبی برای دستگاه گوارش به حساب می ‌آید.

کشمش

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین ‌های گروه B است؛ از طرفی کشمش خواص آنتی اکسیدانی دارد و از تخریب سلولی جلوگیری می‌ کند.

خوردن کشمش شما را از پوکی استخوان در امان نگه می دارد. خوردن کشمش استرس‌ های‌ شما را کم می ‌کند و برای فعالیت ‌های روزانه ‌ به شما انرژی می ‌دهد.

هر چند چای ممکن است فرایند جذب آهن را کاهش دهد اما مطمئناً مصرف کشمش با چای خیلی بهتر از مصرف قند است.

سویا

دانه سویا به دلیل کاربرد های بسیار و خاصیت خوراکی ‌آن بسیار معروف است.

سویا سرشار از کلسیم است و علاوه بر آن، به جذب این ماده حیاتی در بدن هم کمک می‌ کند. آجیل سویا، بدن شما را در برابر عفونت ‌ها مقاوم می ‌کند و یک خوراکی مقرون به صرفه به شمار می ‌رود.

علاوه بر آن، سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر است که همه این مواد برای سلامتی مفید هستند. پروتئین درون سویا فواید زیادی برای بیماری های قلبی، کاهش آثار یائسگی، لاغری و کاهش وزن، ورم مفاصل، بهبود عملکرد مغز و بهبود انرژی و توان در ورزش دارد. سویا خطر سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش می دهد.

کنجد

کنجد سرشار از زینک است و شما با خوردن آن از مصرف قرص‌ های این ماده بی نیاز می ‌شوید.

 پیشنهاد می‌ کنیم مخلوط کنجد و شاهدانه را حتما امتحان کنید. ضمن آنکه می‌ توانید ارده (کنجد نرم و ساییده) به همراه عسل را به عنوان یک وعده ی مقوی و خوشمزه به برنامه غذایی خودتان اضافه کنید.

روغن کنجد منبع ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان  و با پایین آوردن سطح کلسترول خون در ارتباط است. روغن کنجد همچنین حاوی منیزیم، مس، کلسیم، آهن، روی و ویتامین ۶B است.

مس به آرتریت روماتوئید و منیزیم به سلامت تنفسی و عروقی و کلسیم برای پیشگیری از سرطان کولون، پوکی استخوان، میگرن و PMS کمک می کند و روی، برای سلامتی استخوان مفید است.

برنجک‌

برنجک خانگی یک میان وعده مناسب برای بچه‌ هایی است که در سن رشد قرار دارند.

 برای درست کردنش کافی است چند پیمانه برنج را به مدت چند ساعت خیس کنید. بعد از خشک شدن به ‌طور کامل، در یک تابه روغن کنجد یا ذرت بریزید و آن را کمی تفت بدهید تا پف کند. دانه ‌های برنجک به همراه گردو می ‌تواند ترکیب خوشمزه و مفیدی باشد.

پاپ-کورن

پاپ کورن

ذرت بوداده یا پاپ کورن جزء خوردنی ‌های سالم است و منبع طبیعی ترکیبات فنولیک، آنتی اکسیدان ‌ها، فیبر ها و مواد معدنی است که آثار مثبتی روی بدن دارند.

  • پاپ کورن حاوی فیبر زیادی است که قند خون  را تنظیم می کند.
  • یکی دیگر از مزایای پاپ کورن این است که حاوی مقدار زیادی فیبر است؛ زیرا جزء غلات کامل به حساب می ‌آید و همانطور که می‌ دانید فیبر برای دستگاه گوارش شما خیلی مفید است.
  • اگر در تهیه پاپ کورن به آن قند اضافه نشود، می ‌تواند یک ماده‌ ی غذایی سالم برای افرادی باشد که از دیابت رنج می ‌برند و لازم است که قند خون شان را کنترل کنند.

 در واقع، باز هم پای فیبر های موجود در ذرت در میان است. این فیبر ها در روند سوخت و ساز بدن دخالت کرده و به تنظیم میزان قند خون و انسولین کمک می‌ کنند.

  • ویتامین E موجود در پاپ کورن نقش مهمی در زیبایی پوست دارد. این مولکول های سالم آسیب‌ های اکسیداتی و ناشی از فعالیت آنتی اکسیدان ها را خنثی می‌ کنند.
  • دانه ‌های مغذی و پف کرده‌ ی ذرت بو داده، جزء مواد غذایی تنظیم کننده‌ ی کلسترول خون محسوب می ‌شوند. فیبر های غذایی طبیعی موجود در آن باعث تمیزی رگ‌ ها و شریان ‌ها می شود و مازاد چربی موجود در آن ‌ها را کاهش می‌ دهد.

مضرات-چیپس-و-پفک

تنقلات مضر برای بدن

تقریبا همه افراد به خصوص خانم ها خوردن چیپس و پفک را دوست دارند؛ بدون اینکه به مضرات آن فکر کنند!

مضرات پفک

مصرف نمک به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفک به مقادیر زیاد، سبب آسیب به کلیه ها، تغییر ذائقه افراد به شور خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت ها و افزایش فشار خون و سکته ی قلبی و سکته ی مغزی می شود.

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفک منجر به چاقی و افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی-  عروقی می شود.

مضرات چیپس

مصرف چیپس باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی،  بیماری های عفونی، سرطان، تحریک و قرمزی پوست و چشم ‌ها  در کودکان می ‌شود.

حقیقت امر این است که خوردن چیپس نه فقط موجب چاقی و بیماری‌ قلبی می ‌شود بلکه مشکلات رشدی را برای جنین، بیش فعالی را در کودکان و سرطان را در بزرگسالان به همراه دارد.

بنابراین، این بار که به سینما می روید یا می خواهید خودتان را سرگرم کنید، تنقلات سالم تر را انتخاب کنید.

۹ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۲ ب٫ظ

    خیلی هم هم عالی

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۸ ب٫ظ

    جالب

    پاسخ

  3. اسکندری

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  5. فرهاد کرمی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ب٫ظ

  6. رحیمی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. طاها

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ب٫ظ

    خوشمزس

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      بیماری بود

      پاسخ

  8. ثامن

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…