مالکان خانه‌های بزرگ و اجاره های نجومی

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با آغاز فصل تابستان که به طور معمول، فصل اجاره محسوب می‌شود، گرانی‌ها و بی ثباتی در معاملات به بخش اجاره نیز کشیده شد. اگرچه رشد قیمت ملک و اجاره آن در بسیاری از نقاط تهران در نسبتی منطقی افزایش نشان می‌دادند اما در این میان برخی ارقام نجومی نیز در آگهی‌های اجاره دیده می‌شد.
مالکان خانه

به رغم اینکه بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در حوزه رهن و اجاره اندک‌اندک به کما می‌رود، اما در این میان، هنوز هم برخی مالکان خانه های بزرگ با قیمت‌های نجومی همچنان در بازار مسکن عرض اندام می‌کنند.

این نرخ‌های بالای اجاره به‌ویژه در بخش واحدهای با متراژ بالاتر از ۸۰ و ۱۰۰ متر نشان می‌دهد برخی از مالکان هنوز هم به واقع‌بینی در مورد شرایط رکودی بازار مسکن دست نیافته و قیمت‌ها را به صورت توهمی بالا نگاه داشته‌اند.

به گزارش مجله پیام دلتا، بررسی‌ها از بازار رهن و اجاره مسکن در تهران نشان می‌دهد یک واحد ۳۰۰ متری در باغ فردوس به قیمت دو میلیارد تومان رهن داده می‌شود. اگرچه واحدهای با متراژ بالا همواره مشتریان خود را دارند اما نرخ‌هایی این‌چنین در برخی مناطق تهران همچنان غیرمنطقی و نامتعارف به نظر می‌رسد.

افزایش قیمت خانه در بخش های خرید و فروش و رهن و اجاره از شهریورماه سال ۹۶ و پایان فصول رکودی، به تدریج آغاز شده بود و روال منطقی خود را طی می‌کرد.

 با تحریم های آمریکا و واکنش روانی بازارهای مختلف به آینده مبهم اقتصادی کشور، نرخ ارز در یک دوره کوتاه بسیار اوج گرفت و تمام کالاها و خدمات به پیروی از آن دچار نوسانات افزایشی مستمر شدند.

مالکان خانه

 در این میان، بازار مسکن که دوران رشد خود را نیز می‌گذراند، به ناگاه با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی در مناطق مختلف تهران روبه‌رو شد و رویای خانه‌دار شدن خانوارهای قشر متوسط شهری را به باد داد.

 از سوی دیگر با آغاز فصل تابستان که به طور معمول، فصل اجاره محسوب می‌شود، گرانی‌ها و بی ثباتی در معاملات به بخش اجاره نیز کشیده شد. اگرچه رشد قیمت ملک و اجاره آن در بسیاری از نقاط تهران در نسبتی منطقی افزایش نشان می‌دادند اما در این میان برخی ارقام نجومی نیز در آگهی‌های اجاره دیده می‌شد.

 با آغاز روند رو به رکود بازار مسکن در یکی دو ماه اخیر، انتظار می‌رفت این گونه ارقام با این بازار خداحافظی کرده باشند، اما به نظر می‌رسد برخی مالکان هنوز هم در خواب گرانی عجیب سال گذشته به سر می‌برند.

گرانی اجاره‌بها در متراژ‌های بالا

باید توجه داشت که نرخ‌های نجومی اجاره مسکن در این دوره بیشتر به متراژهای بالا جدای از سال ساخت، تعلق دارد که همواره بازار خود را حفظ می‌کنند . شاید اصلی‌ترین دلیل باقی‌ماندن توهم گرانی در این بخش از بازار مسکن نیز همین امر باشد.

 در حقیقت، بخش عرضه ، نرخ‌های خود را به امید موارد محدود بخش تقاضا بالا نگاه داشته است. بررسی‌های جدید بازار اجاره‌بها در تهران نشان می‌دهد رهن یک واحد ۱۶۵مترمربعی واقع در نیاوران با یک میلیارد تومان اجاره ماهانه عرضه شده است.

همچنین یک واحد مسکونی ۵۵ مترمربعی ۱۸ سال ساخت واقع در زعفرانیه با شرایط ۱۰۰میلیون تومان رهن و چهار میلیون تومان اجاره ماهانه آگهی شده است . آپارتمان ۱۱۰متری دو خوابه چهار ساله در درکه با شرایط ۲۰۰میلیون رهن و پنج میلیون تومان اجاره ماهانه، واحد مسکونی سه خوابه در فرمانیه با عمر سه سال با ۶۰۰میلیون تومان رهن، واحد ۱۴۰متری هشت سال ساخت واقع در درکه با ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه پنج میلیون تومان اجاره و آپارتمان نوساز ۱۰۵متری با ۱۵۰میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه ۱۲میلیون تومانی در بازار اجاره‌بهای مسکن عرضه شده است.

0 11 مالکان خانه‌های بزرگ و اجاره های نجومی

همچنین در فرمانیه رهن یک واحد چهار سال ساخت ۱۰۰ مترمربعی ۱۱۰میلیون با اجاره ماهانه هفت میلیون تومانی پیشنهاد شده  است. در این میان به نظر می‌رسد بازار رهن و اجاره که انتهای فصل رونق خود را سپری می‌کند تقریبا از متقاضیان خالی مانده و چشم به راه زوج‌های جوان خانه‌اولی است.

برآوردها از خانه‌های خالی‌مانده مالکان در این فصل نشان می‌دهد متراژ‌های پایین که عموما به دلیل کاهش توان خرید مستاجران از استقبال بیشتری برخوردار بوده‌اند، به دلایلی نظیر امکانات اندک و قدیمی‌شدن همچنان در آگهی ‌های مشاوران املاک باقی مانده اند.

منبع : اقتصادآنلاین به نقل از آرمان

۴ دیدگاه

  1. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

  3. علي حنيفه پور

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    واقعا قیمتهای بالا و عجیبی هست

    پاسخ

  4. ثامن

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۳۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…