سفر به جنگل شگفت‎ انگیز

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جنگلی که جنگل نیست! یک تیتر جنجال برانگیز و جالب! به شما توصیه می‌ کنیم که کوله‎ پشتی خود را محکم ببندید و برای سفری مهیج آماده شوید.
جنگل-درمانی

تا به حال نام حمام جنگلی به گوش ‎تان خورده است؟ مگر می‎ شود در جنگل دوش گرفت؟

همیشه آخر تابستان را باید در دل طبیعت و جنگل سپری کرد. این کار علاوه بر پر کردن اوقات بی‎کاری و تفریح خواص بسیاری برای سلامت بدن ما دارد؛ با مجله پیام دلتا برای یک جنگل‎گردی علمی و جانانه آماده باشید.

طبیعت-گردی

چرا به جنگل می‎رویم؟

تا به حال چیزی درباره جنگل‎‏ درمانی و خواص طبیعت ‎گردی شنیده ‎اید؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

حمام جنگل بگیرید

حمام جنگل یک ایده ژاپنی است که سلامت را به تن و روح خسته انسان مدرن باز می‎گرداند. جادوی حمام جنگل به خاطر تولید مواد آللوکمیک موسوم به فیتونسید است. این مواد به دفع حشرات مزاحم و کاهش رشد قارچ‎ها و باکتری‎ها کمک می‎کنند.

 هنگامی که انسان در معرض فتونسید قرار می‎گیرد، این مواد سطح فشار خون را کاهش می‎دهند و استرس و اضطراب فرد را کم می‏‎کنند؛ همچنین این مواد با افزایش سطح ایمنی بدن با سرطان مبارزه می‎کنند؛ سیر، پیاز، کاج، بوته چای و چوب بلوط از جمله این گیاهان مفید هستند.

جنگل-درمانی

حتما در جنگل قدم بزنید

پیاده‎روی در جنگل در کنار لذت بردن از چشم‎اندازهای طبیعی، شما را تا میزان بالایی در معرض مواد مغذی و مفید جنگلی قرار می‎دهد و به بهبود سلامت بدن شما کمک می‎کند.

 این یک روش طبیعی برای کاهش استرس است که سال‎های طولانی در میان مردم ژاپن مرسوم بوده است و حالا در بسیاری از کشورهای دنیا به روشی قابل قبول برای کاهش اضطراب و بازیابی سلامت تبدیل شده است.

نتایج این مطالعه نشان داد که جنگل‎‏درمانی به سبک ژاپنی که شامل نشستن، خوابیدن یا پیاده‌روی در جنگل است، می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش بیماری‌های ناشی از استرس در بشر داشته باشد.

در روش درمانی حمام جنگل که از سال ۱۹۸۲ در بین ژاپنی‎ها مرسوم شده است، انسان با طبیعت ارتباط برقرار می‎کند و با حضور در طبیعت از مواهب آن از قبیل کاهش اضطراب، کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بهره می‎برد.

پژوهشگران ژاپنی به این نتیجه رسیده‌اند که نیم‌ساعت پیاده‌روی در جنگل باعث کاهش فشار خون و آرامش روح و روان می‌شود.

آلمانی‎ها هم به جنگل می‎روند

در آلمان نخستین جنگل “درمان‌بخش” آغاز به کار کرد؛  اقامت در این محیط پر‎درخت سلول‌های ضد سرطان را فعال می‌کند.

اینکه جنگل و فضای سبز بر سلامت جسم و روان انسان موثر است، تازگی ندارد. از دیرباز، انسان‌ها برای آرامش درونی به فضای سبز پناه می‌برده‌اند و هنوز هم با وجود نابودی بخش زیادی از جنگل‌ها در سراسر جهان، علاقه انسان‌ها به طبیعت سرسبز کاهش نیافته است.

آنچه که تازگی دارد، به ‌رسمیت ‌شناختن “جنگل‌درمانی” در آلمان است. در جزیره “اوزه‌دم” نخستین جنگل درمان‌بخش به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است.

هم‌زمان با آن، پژوهشگران ژاپنی در تحقیقات گوناگون به نتیجه‌های امیدبخشی در رابطه با تاثیر جنگل بر سلامت جسم و روان انسان‌ها رسیده‌اند.

طبیعت-گردی

جنگل درمان‏‎کننده بیماریها است

  • دانشمندان دانشگاه توکیو کشف کرده‌اند که نیم ساعت پیاده‌روی روزانه در جنگل باعث جذب اکسیژن بیشتر، درمان سردرد، بهبود گردش خون، کاهش فشار خون و استرس می‌شود.
  • علاوه بر این، رنگ سبز درختان باعث آرامش روحی انسان می‌شود؛ به همین دلیل کارشناسان می‌گویند که پیاده‌روی در جنگل و اقامت در اماکن پر‏درخت از هر نظر برای انسان مفید است.
  • بسیاری از گیاهان و درختان جنگل مواد بو‎داری ترشح می‌کنند، از جمله “ترپن” که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • پژوهشگران ژاپنی به این نتیجه رسیده‌اند که سپری کردن لحظاتی هرچند کوتاه در جنگل، سلول‌های کشنده طبیعی را فعال می‌کند. این سلول‌ها به غده‌های سرطانی حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند.
  • از دیگر پیامد‌های اقامت و پیاده‌روی در مناطق پر درخت می‌توان به جلوگیری از اختلالات عصبی، بی‌خوابی، اضطراب، تنش و کم‌اشتهایی اشاره کرد.
  • طبق نظر محققان، در معرض طبیعت بودن و جنگل‏‎گردی از خطر ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی – عروقی، مرگ زودرس و نیز تولد پیش هنگام می‌کاهد و منجر به افزایش طول دوره خواب می‌شود.

جالب توجه است که در این مطالعه مشخص شد که پس از طبیعت‏‎گردی سطوح هورمون استرس (کورتیزول) نیز در بزاق کاهش می‌یابد؛ لذا نتایج بررسی مذکور نشان می‌دهد، شیوع استرس و به ویژه نوع شغلی آن در جهان می‌تواند با صرف زمان بیشتر در فضاهای سبز به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بنابراین، ایده طبیعت‎گردی و رفتن به پارک و جنگل را در این روزهای آخر تابستان به هیچ وجه از دست ندهید!

۲ دیدگاه

  1. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۲۲ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  2. دانشی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ق٫ظ

    جنگل

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…